• Anonym (Ngnf)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Anonym (?) skrev 2024-07-15 06:13:41 följande:
    Anonym (Ngnf) skrev 2024-07-14 18:04:23 följande:

Köpa en cykel får ts inte göra gör sina pengar för soc för då anser dom ju kanske att pengarna borde gått till mat istället så där fattar jag inte heller hur man tänker . Möjligtvis att man behöver ha tillstånd av dom först.

Finns cyklar som bortskänkes om man är aktiv och kollar runt lite, gratissiterna, Blocket. Vet inte var ni bor men här är det dyrt med bussbiljetter, enkel resa kostar över 40kr. Så en cykel sparar hon snabbt pengar på.

Är väl rätt sällan det skänks cyklar men visst, säkert någon gång. men det beror ju också på hur långt hon har att cykla. Sedan på vintern är det ju lite mer olämpligt.

Ett busskort kan klaga 5- 600 kr där man får åka överallt hur mycket som helst. Soc brukar inte ha något emot det 

Men jag förstår hur du menar. Men att cykla överallt är svårt ändå, går ju bara till det närmsta 

• Anonym (Ngnf)

Men reglerna verkar ha ändrats rejält sedan jag behövde gå på soc för sådär 10 år sen. Det enda jag behövde göra var att prata med dom lite, fylla i något papper och visa kontoutdrag och så. Mycket mer var det inte. Men sen var jag ju 20 också. Det kanske är därför. Hade aldrig jobbat eller något. Fanns väl inte så mkt att kolla.

• Anonym (Ngnf)

Knappt de kollade mig sen heller. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-15 11:27:04 följande:
    Visst jag förstår att man behöver "styrka" saker. Jag menar bara att det är svårt att orka med och ha koll på saker när man mått så dåligt att man knappt fungerat mentalt, och därmed inte skickat in jobblistor i tid (när jag fortfarande var studerande så skulle jag ha framförhållning och söka jobb, vilket jag gjorde men pga. dåligt mående så var allt ett virrvarr och jag hade inte framförhållning nog att skriva ett samlat underlag på alla jobb jag sökt. Vilket jag gjort nu i stället..)

Att jag behövde lämna papper från Bolagsverket tyder inte alls på att jag haft ett företag...?
    Det enda det "tyder" på är att det är så det går till åtminstone i den kommunen jag bor, att alla som söker försörjningsstöd ska kunna visa upp huruvida de får inkomster på något sätt (där en utskrift från Bolagsverket ingår i det alla ska visa upp, som jag förstår det). De kollar alltså upp eventuella verksamheter hos alla sökande, för att man helt enkelt måste visa svart på vitt alla eventuella inkomster och utgifter, inte för att just JAG har drivit bolag.

Men varför har du inte A-kassa för du har väl jobbat någonting? Inte varit med i den?

Har du SGI? Varför är du inte sjukskriven istället annars? Jag hade jobbat ett halvår för några år sedan och fick sjukpenning då. Men det krävs ju att du inte har ett glapp då. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-07-15 12:33:33 följande:
    Om du mår så dåligt psykiskt att du inte slutföra en ansökan till socialen så måste du ju ta hjälp. Det är ju det viktigaste just nu. Vad säger din läkare? Om du inte klarar detta, så förstår jag inte hur du skulle kunna arbeta med den press det innebär.
    Precis 
  • Anonym (Ngnf)

Du borde nog inte gå på soc, utan du borde vara sjukskriven . Får du inga pengar av dom så är det ju soc.

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 11:40:11 följande:

Det är upp till läkaren att sjukskriva mig, det är inget jag kan göra själv, eller hur?

och varje läkarbesök kostar pengar, SOM JAG INTE HAR, därför måste jag fortsätta söka jobb för att försöka få ekonomisk ersättning från försörjningsstöd, för att kunna betala hyra och mat.

Förstår ni?
    Jag hamnar i en rävsax. För sjuk för att jobba, för fattig för att få läkarintyg (de vill ha betalt för att få läkarintyg utskrivet dessutom, det kostar flera hundra).

Söker SJÄLVKLART jobb.
    Men ja, nu har jag hamnat i den situationen att jag har svårt att lösa min situation på grund av att jag hamnat efter med allt.

Så lätt att skriva "ta hjälp". Det kräver att man får rätt hjälp, och varje besök hos läkaren kostar pengar, som jag inte har.

Fast kan du inte jobba så kan du inte. Då måste du gå till en läkare. Ett besök kostar ca 100-150 kr. Du kanske kan låna av någon. Om inte annat hjälper nog soc dig med det iallafall. Du kan ju inte få pengar av soc bara sådär utan du måste ju ha en anledning till varför du inte kan jobba. antingen sjukintyg eller att du inte får några jobb. Till läkaren måste du iallafall gå hur som helst 

Ja men det är ju faktiskt så det är? 
  • Anonym (Ngnf)

Och nej en läkare skriver inte automatiskt sjukintyg. Men förmodligen, om du inte kan och mår så dåligt. Varför skulle de neka dig då. Låter nu mest som du bara inte vill. Soc kan man ju inte bara då pengar av hur som helst. Du måste ju kunna få sjukpenning om du är sjuk. Då är ju det ändå förstahandsvalet. det kommer väl troligtvis de också säga.

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 11:40:11 följande:

Det är upp till läkaren att sjukskriva mig, det är inget jag kan göra själv, eller hur?

och varje läkarbesök kostar pengar, SOM JAG INTE HAR, därför måste jag fortsätta söka jobb för att försöka få ekonomisk ersättning från försörjningsstöd, för att kunna betala hyra och mat.

Förstår ni?
    Jag hamnar i en rävsax. För sjuk för att jobba, för fattig för att få läkarintyg (de vill ha betalt för att få läkarintyg utskrivet dessutom, det kostar flera hundra).

Söker SJÄLVKLART jobb.
    Men ja, nu har jag hamnat i den situationen att jag har svårt att lösa min situation på grund av att jag hamnat efter med allt.

Så lätt att skriva "ta hjälp". Det kräver att man får rätt hjälp, och varje besök hos läkaren kostar pengar, som jag inte har.

Ett tips är att prata med en psykolog / samrslterpeeut på vårdcentralen också. Du får frikort med tiden. Så det är inte dyrt heller.

Du behöver tänka långsiktigt här. Inte för stunden. 

• Anonym (Ngnf)

Du vet nog inte riktigt vem du snackar med om att det är lätt att säga att man ska tänka långsiktigt och att det är svårt när man mår dåligt. 

Uttala dig inte ens om det, jag hade inte lagt mig i din tråd om jag inte hade velat hjälpa dig med egna erfarenheter. Men verkar ju mest bli irriterad och Hanna i försvarsläge. 

Vad ska du göra härnäst då? Har du hört något från soc ? gå ner direkt och snacka istället för att skicka in papper med posten eller hur du nu gör. Ge dom pappret i luckan eller i dettas brevlåda direkt. Men bättrre vore väl att försöka fixa sjukpenning. Då borde du få mer pengar.

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 13:34:55 följande:
    Det är inte möjligt att göra en nödansökan, åtminstone inte i min kommun.
    Jag har kollat på hemsidan och inloggningen hos "ekonomiskt bistånd". "Hävda nöd/nödansökan" existerar INTE.
    Det kanske inte står på deras hemsida. Gå ner och snacka med dom direkt istället för att sitta på dina händer och söka runt  på nätet. 
  • Anonym (Ngnf)

Jag vet också att man kan få pengar för det absolut viktigaste. Allt står kanske inte på just din kommuns sida. Men alla går ju efter samma regler. Våga lita på oss istället och prata med dem?

Om du nu inte har några pengar alls, varför du inte kontakt med dem direkt? alltså, idag? Igår helst?

Det här med att tänka långsiktigt , än bara för dagen?..

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst