• Anonym (Benzo)

Benzo???

Har alltid vägrat benzo men står fan inte ut med den här jävla ångesten längre. Ni som använt benzo mot ångest plz berätta, fördelar o nackdelar? Funkar det mot ångesten eller är den enda ångestdämpningen i att man blir trött av det osv Vill veta allt. Tack.

• Svar på tråden Benzo???
  • Anonym (En till!)
    Anonym (Hälsa) skrev 2024-07-14 07:45:54 följande:
    /Från en som hade "obotlig" ångest för 15 år sedan men som nu kn konstatera att ångesten är som bortblåst. 

Så ge inte upp. Fortsätt kämpa. 
    Jaja, att lyssna på dina råd hjälper ju knappast någon! Du är så naiv och trångsynt att det blir löjligt i sammanhanget! Snacka om att ha en världssyn som är så totalt betraktad endast från inifrån sitt eget huvud! Öppna ögonen och kliv ut i världen! 
  • Anonym (Hälsa)
    Anonym (En till!) skrev 2024-07-14 08:16:49 följande:
    Jaja, att lyssna på dina råd hjälper ju knappast någon! Du är så naiv och trångsynt att det blir löjligt i sammanhanget! Snacka om att ha en världssyn som är så totalt betraktad endast från inifrån sitt eget huvud! Öppna ögonen och kliv ut i världen! 
    Så säger du bara för att du inte vill göra jobbet.

Enklare att se ner på någon som mig som lyckats, istället för att använda mig som inspiration.
  • Anonym (L)

Har sobril på recept och har haft i 10 år, men tar den ytterst sällan just för att det är benzo och jag vill inte riskera att hamna i ett beroende. Den hjälper för stunden tycker jag men sen mår jag sämre dagen efter när tabletten har gått ur. Men det går ju över snabbt. Tänk dom som är beroende och hela tiden får ångest om de inte tar, vilken mardröm. Om du tar vid behov, visst, men börja aldrig ta tabletterna dagligen.

• Anonym (L)

Har sobril på recept och har haft i 10 år, men tar den ytterst sällan just för att det är benzo och jag vill inte riskera att hamna i ett beroende. Den hjälper för stunden tycker jag men sen mår jag sämre dagen efter när tabletten har gått ur. Men det går ju över snabbt. Tänk dom som är beroende och hela tiden får ångest om de inte tar, vilken mardröm. Om du tar vid behov, visst, men börja aldrig ta tabletterna dagligen.

• Anonym (Alexa)

Jag har tagit benzo (Oxascand) i två perioder under depressioner som jag behandlats för. Tog de då dagligen i några veckor när allt kändes som jobbigast. Tror inte att jag hade levt idag om jag inte fått den hjälpen. Eftersom insättning och dosökning av antidepp kan ge ökad ångest tror jag Benzo kan hjälpa till att minska självmordsrisken.

Fördelar: ångesten blev hanterbar, kroppen fick en möjlighet att slappna av lite, det var som att under några timmar ha en lätt depression istället för svår

Nackdelar: rädslan att fastna i ett beroende, men jag hade läkarkontakt ofta under den här tiden.

Upplevde inga som helst problem att sluta med Benzo efter några veckors användning men man ska förstås vara försiktig och helst testa snällare vid behovs-mediciner om ångesten inte är helt outhärdlig.

• Anonym (J)

Ok har använt benzo två perioder av mitt liv, den första under cirka 1 år för 27 år sedan och den andra de senaste 12 åren. De flesta blir lite chockade över de senaste 12 åren då jag ändå aldrig blivit beroende eller fått någon egentlig toleransökning. 

Naturligtvis år det till viss mån individuellt hur känslig man är för det, jag hör också till de som aldrig heller får något sug efter alkohol men däremot snabbt beroende av nikotin. Dvs jag är inte så dragen till ?rus?.
    Men något som spelar större roll är varför och hur man tar den. 

Den första omgången var jag deprimerad tonåring med grava panikångest attacker av typen ligga skaka okontaktbar på golvet och hade heller inte fri tillgång och resultat blev dessutom att jag somnade ca 30-60 minuter. Dvs knappast något att använda vardagligt. Däremot hade jag även en ständig gnagande ?grundångedt? och hade vi använt benzo till det hade det nog gått riktigt illa. Det enda som hjälpte långsiktigt där var noradrenalin återupptags hämmare (anti depressiva är oftast SSRI, men finns även SNRI som då påverkar noradrenalin också). Hade även en allmänt dämpande som jag inte längre finns då jag lätt blir lite hyper av SSRI. Vi fick bukt med depressionen när jag fick rätt medicin och då också ångesten och kunde sluta med allt. Att jag hatade känslan av benzo hjälpte säkert också. 

fortsättning följer 

• Anonym (En till!)

Anonym (Benzo):
    Tack själv ❣️ Och tack för att du berömmer mig för att jag tar strider! Jag gör ganska ofta det, tar strid för sånt som är fel. De allra flesta andra som är på min sida/ av samma åsikt om saker, är tragiskt nog ryggradslösa fegisar som inte vågar säga ett knyst när det blir mothugg... De som förut hållit med och varit för samma mål blir, utan undantag hittills, för jävla skraja och pissar på sig då man har "motståndaren" framför sig. Fy fan jag är less på att alltid behöva stå helt själv och försvara mig själv för att de andra fegar ur! ☹️😢 Tro mig, det skapar en del negativa känslor och ångest i längden, och negativa känslor och upplevelser leder till mer dåliga livsval, som gör att man får ännu mer skit av oförstående människor...! Ibland önskar jag att jag inte var så totalt orädd, modig och kaxig... Jag skulle sluppit många tårar och oförrätter om jag varit en fegis! Även om de är patetiska, svaga och instabila individer så tror jag fan att de mår bättre än jag! 

Nu kom jag lite OT.  Du är snäll och fin som tackar med fet text och hjärtan och allt❣️ Du visar iallafall att du har stil! Du har rätt mentalitet och vet vad som är rätt och fel, och såklart hjärtat på rätt ställe! 💚 Man tycker ju att det borde vara tillräckligt för att få leva ett bra och harmoniskt liv!! Men inte i denna värld, tyvärr, nope! Här krävs skinn på näsan och vassa armbågar för att försvara sig mot människor som inte fattar rätt eller fel, och ja ärligt talat tycker jag att många inte fattar något alls!! 😄 Är förundrad över att de ändå fixar jobb, familjeliv, att vara ledare över olika projekt osv osv.. Helt otroligt; deras intelligens är så pass nedsatt så de borde inte klara att tex passa tider, fatta vad barn behöver osv..! Seriöst, vad fan ÄR DETTA för värld vi lever i???? Jag börjar mer och mer misstänka att det är The Matrix faktiskt. Att filmen visar oss vilken fejkad verklighet vi lever i och skapar omkring oss. Allt är ju nästan för sjukt för att kunna vara på något annat sätt! 🥴🌞😘

• Anonym (J)

Så de senaste 12 åren då. 

Den här gången blev det pga grava sömnproblem och i samband med insomningstabletter där det behövdes som ?för medicin? för att ens få mig redo att hamna i sängen och avslappnad nog att ta sömntabletten. Därmed hade jag egentligen inte så mycken vaken upplevelse av den. Vi fick dock aldrig sömntabletterna att fungera bra så slutade med dessa och bara benzon kvar och har använt till lite olika situationer sedan dess. Har därmed märkt hur det fungerar och vilka sätt som är mer ?riskfyllt?. 
    Man måste komma ihåg att det är både ett fysiskt och ett mentalt beroende och det ?farliga? är det mentala för det är det som driver in det fysiska. Så ju mer du behöver tabletterna, ju mer ångest du har desto olämpligare är det lite paradoxal. 
    Dels för att man är mindre stark att hantera rekyl effekten när det går ur kroppen (oftast en kick med mycket starkare ångest än när du tog tabletten, den är övergående men man måste klara att inte vilja ta mer)men också för att det blir en tydligare effekt som man lätt blir beroende av. 

Vad det låter på både TS och en till så låter det som en typ av ångest det är extra riskfyllt att ta till benzo mot jämfört med om man t ex behöver till vissa specifika situationer som sker ibland (t ex attakvis ångest, ångest kopplat till specifika situationer et) en utmattande ständig ångest är stor risk för snabbt beroende så var extra försiktiga 

vet det inte är vad man vill höra 

• Anonym (J)

Ska väl tillägga att rekyl effekten är betydligt tydligare om jag tagit den pga ångest än för att hjälpa sömnen eller behövt för att ta mig ut när det är ett extra ?släng? av social fobi. 

Har även haft några perioder av yttre orsakad kris med extrem ångest och förtvivlan och behövt ta flera doser under ett antal dagar för att inte ligga med tårarna sprutade under täcket 24/7 och det har gått bra, men tror inte jag vågat det om jag inte visste det var tillfälligt och varför samt att jag i grunden är stabil och utan konstant ångest 

• Anonym (En till!)

Anonym (Hälsa): 
    Oj, ettrig och kaxig som bara den är du också! Shit vilken attityd, tjenare att du lyckas bruden; med din attityd kommer man inte långt! 

Du, : 
    Du har ingen aning om vad jag jobbar med, vad för slags "jobb" jag gör mot ångesten, vad jag gjort tidigare, hur mycket jag tjänar, hur jag lever eller någonting! Du kan inte yttra dig om det, haha är du på riktigt? Får jag fråga hur gammal du är? Är du vuxen? För om du nu är vuxen så tycker jag synd om dig! 

Du tycker att vi ska skaffa ett jobb, eller typ så?:Och vad är det som får dig att anta att jag är arbetslös?? Som du skriver så tvivlar jag på att du ens är myndig, antingen det eller så är du bara tragisk, ond, elak, olycklig och misslyckad och det som lyfter dig är att skriva nonsens i en tråd om ångest och skryta om hur lyckad du är och hur lata och misslyckade vi som inte håller med dig är... Dig kan man inte ens ta på allvar! 😄😅 Jag struntar i dina IQ-befriade inlägg hädanefter, och bryr mig inte om du fortsätter att ge "råd" som ingen här ger 5 öre för, har du inget bättre för dig än det så go ahead 👍 Om du nu är så lyckad, hur har du då tid att sitta här och uttala dig om saker du inte kan ett jota om? 😉 Så pass lyckad är du, grattis! Håll dig till saker du kan, förstår och behärskar istället! Lyckade människor gör nämligen så, förstår du. Det är ett av de vanligaste råden som rika och lyckade människor brukar ge! 

Eller...är du kanske helt enkelt bara rätt och slätt så elak som du låter? Tragiskt elak helt enkelt? Jag ville inte döma ut dig som rätt o slätt elak.. jag försökte hitta "mildare" alternativ (som att du kan vara för ung för att begripa sånt vuxna förstår tex).. 
    Vad synd att du inte är kvar i ångesten! Såna som du förtjänar ett liv i misär, tragik, sjukdom och allt annat ont som kan drabba dig!  

Grattis till priset Vidrigaste personen på nätet under 2024 hittills! 😆 Jag tycker du är äcklig, slemmig, grotesk och en uppkäftig kaxig nolla utan självinsikt och förståelse för hur samhället ser ut! Såpass IQ-befriad som du är så undrar jag om du hittar ut ur ditt lilla råttbo själv ens, eller om du behöver ringa någon vårdare som kan visa vägen? 

Jag kanske överreagerar över en liten skitsak som en fruktansvärt liten människa skrev, men jag mår bra av att visa förakt för såna som du. Jävligt bra faktiskt, riktigt ångestdämpande att få ut skiten där den hör hemma, hos såna som dig! 😋☀️🙏👍Jag tycker du är så hemsk och motbjudande så du vill icke veta.  Hur känner du ang. att du får folk att tycka så om dig?? ... Bra eller ? ...v😉🙈Känns det som en lyckad människa??: Som väcker förakt och äckel hos andra?  Nä du, du är inte lyckad eftersom du är vidrig mot folk med ångest och påstår att de är avundsjuka för du är sååå mycket bättre och mer lyckad, omg!?! 🤭🤭🤭 Lyckade människor är kärleksfulla och omtyckta, inte elaka och odrägliga som du! I vilket fall önskar jag dig all olycka och ångest och en riktigt plågsam utdragen död för att du är så ond som du är, tjaba! 

Tack för att du fick igång min glöd och gjorde mig tuff igen! Älskar att visa såna som dig vart skåpet ska stå 😊

* ... och därmed blir jag garanterat blockad, för min ärlighet mot sjuka vidriga kräk, igen! Men värt det! 😉 *

Svar på tråden Benzo???