• Anonym (Sladdis)

BF april 2025

Här kan vi som har bf i april 2025 följas åt ☺️
    Berätta gärna lite om din historia ❤️

Jag har nyligen plussat med tredje barnet, en liten sladdis till våra två på 12 och 7 år. Ser fram emot en spännande tid 🥰

• Svar på tråden BF april 2025
  • Vixens
    Supersemlan skrev 2024-08-11 18:41:44 följande:

Det förstår jag, såklart! Mina barn är tillräckligt stora för att vara hemma själva en kortare stund, men jag hade ändå ångest när jag åkte in iom att man inte vet hur lång tid det tar. Men jag åkte in tidigt på morgonen, och det gick ganska snabbt! 

Håller tummarna för er! Håll oss uppdaterade! ❤️

Blev nekad tid hos gyn pga dom bruna flytningarna, dom hänvisade mig istället till gynakuten. Så jag, mannen och lillen åkte dit, lämnade prover, kissade i kopp och väntade i ca 3 timmar. När jag väl blir inkallad får jag besked att det inte kommer bli något ul då det är för tidigt att se något...... Hur less blir man inte.

Sjuksköterskan var jättego och tyckte det var bra att jag kom in och hon skulle fixa ett ul för att säkerställa att graviditeten sitter rätt, men läkaren nekar... 😩

Hoppas kunna boka en tid nu längre fram åtminstone. Vill ju bara veta om det är ett x eller inte 🥺. 
  • N85väntarnr3

Jag är i v.7+3 och har haft jobbigt med illamående, förra veckan kräktes jag ett par gånger men det verkar lugnat ner sig. Har fått utskrivet tabletter mot illamåendet som innehåller lite koffein så man ska tydligen inte bli så trött av dem. Ska börja med dem imorrn och hoppas de hjälper. Annars är jag trött, yr (lågt blodtryck) ömma bröstvårtor och kan inte gå på toa 😬 så jag tar Movicol också. Ska börja med järntabletter nu också ville BM så det får nog bli lite katrinplommon också 😅

• Loppster

jag är i v4+2 så väldigt nytt här. men jag kände symtom  snabbt efter äl så förstod att jag gravid rätt tidigt. skulle säga att jag har en väldigt snäll graviditet än sålänge. Lite molvärk som kommer och går, ryggont, illamående om jag är hungrig, hungrig ofta, lite svimmig känsla i kroppen. ibland har jag inga symtom alls. 

• Dalkullans
    Nu är jag i v 6+6. 
    Jag mår fortfarande oförskämt bra, jag borde ju vara tacksam att slippa illamående och så men det skapar faktiskt mest oro. Jag vill ju "känna mig gravid" för att förstå att graviditeten fortlöper som den ska.

På dagarna känner jag i stort sett inte av någonting alls, lite trött är jag ju men det kan jag vara ändå.
    Hård i magen var jag också så ofta redan innan jag blev gravid så det är inte heller något jag kan gå på som symptom.
    Före graviditeten behövde jag gå upp och nattkissa 2 gånger per natt men nu går jag upp 4-5 gånger per natt.

Mot kvällen däremot och under natten får jag väldigt ömma bröst, de känns tunga och det stramar när jag rör mig. Kan göra ont att ligga på brösten, men mot morgonen är allt ömmande som bortblåst. Är det någon mer som känner igen sig i detta?

Jag har KUB 19/9 och det känns sååå långt bort. Jag har inte bestämt mig än om jag ska göra ett TUL privat ännu eller inte, men nog är det lockande att åka och se om det finns ett hjärta som pickar där inne.
  • BaeA
    Dalkullans skrev 2024-08-13 09:52:44 följande:
    Nu är jag i v 6+6. 
    Jag mår fortfarande oförskämt bra, jag borde ju vara tacksam att slippa illamående och så men det skapar faktiskt mest oro. Jag vill ju "känna mig gravid" för att förstå att graviditeten fortlöper som den ska.

På dagarna känner jag i stort sett inte av någonting alls, lite trött är jag ju men det kan jag vara ändå.
    Hård i magen var jag också så ofta redan innan jag blev gravid så det är inte heller något jag kan gå på som symptom.
    Före graviditeten behövde jag gå upp och nattkissa 2 gånger per natt men nu går jag upp 4-5 gånger per natt.

Mot kvällen däremot och under natten får jag väldigt ömma bröst, de känns tunga och det stramar när jag rör mig. Kan göra ont att ligga på brösten, men mot morgonen är allt ömmande som bortblåst. Är det någon mer som känner igen sig i detta?

Jag har KUB 19/9 och det känns sååå långt bort. Jag har inte bestämt mig än om jag ska göra ett TUL privat ännu eller inte, men nog är det lockande att åka och se om det finns ett hjärta som pickar där inne.
    Hahaha, detta skulle kunna varit jag som skrev! Känner exakt samma, är i vecka 6+0. Jag ha tid för tidigt VUL om en vecka! 
  • Lugnoro

Nu har en granne noterat att min mage växt... Asså jag tror hen skvallrar ganska bra så jag skrattade bort det och sa att jag inte var gravid. 

Jag har också svårt att vänta på ultraljuden. Det är över två veckor kvar till det tidiga ultraljudet och jag vill ha det nuuu. 

• LSK93

Jag har bara haft lätt illamående änsålänge och då främst när jag varit hungrig. Brösten spände och ömmade mycket vecka 5-7 men nu senaste dagarna har det blivit mindre. Råkade läsa om nån studie där såna som haft missfall förr hade 75% större chans till en lyckad graviditet om de hade mycket illamående. Större risk för missfall alltså om de inte mådde illa. Hade knappt illamående förra gången heller (MA vecka 9) så nu nojar jag mig massor. 1 vecka kvar till tidigt ultraljud. Rynkar på näsan

• Sommarsnäckan
    Vixens skrev 2024-08-12 19:31:46 följande:
    Blev nekad tid hos gyn pga dom bruna flytningarna, dom hänvisade mig istället till gynakuten. Så jag, mannen och lillen åkte dit, lämnade prover, kissade i kopp och väntade i ca 3 timmar. När jag väl blir inkallad får jag besked att det inte kommer bli något ul då det är för tidigt att se något...... Hur less blir man inte.

Sjuksköterskan var jättego och tyckte det var bra att jag kom in och hon skulle fixa ett ul för att säkerställa att graviditeten sitter rätt, men läkaren nekar... 😩

Hoppas kunna boka en tid nu längre fram åtminstone. Vill ju bara veta om det är ett x eller inte 🥺. 

Vad segt att du fick vänta så länge för ingenting? vet precis hur det är, min upplevelse är att man får ha rätt bra koll på handläggningen och att personalen själva inte vet riktigt.

MEN? om det nu mot förmodan skulle vara ett misstänkt X (vilket känns orimligt då du redan har opererat bort äggledaren där du hade ett tidigare, isf extrem otur) så är du ju själv väldigt uppmärksam på ev magsmärtor och du kommer väl få göra ett tidigt UL i v 7? Då tänker jag att man har chans att ge methotrexate om det nu mot all förmodan ändå skulle visa sig vara ett X och då kan man ju troligtvis rädda din andra äggledare utan operation. Nu har de iaf ett första värde på cHCG att utgå från för att se att det stiger normalt. Så försök vila i att det troligtvis inte är några problem, vanligt med småblödningar, och att du kommer få göra ett UL ändå rel snart. 

Du kan ju också höra av dig till en privat gynekolog för tidigt UL om de ska krångla på gyn. Men att göra ett tidigt UL i v 7 är rekommenderat om man tidigare haft ett X. 

• Vixens
    Sommarsnäckan skrev 2024-08-13 18:05:12 följande:

Vad segt att du fick vänta så länge för ingenting? vet precis hur det är, min upplevelse är att man får ha rätt bra koll på handläggningen och att personalen själva inte vet riktigt.

MEN? om det nu mot förmodan skulle vara ett misstänkt X (vilket känns orimligt då du redan har opererat bort äggledaren där du hade ett tidigare, isf extrem otur) så är du ju själv väldigt uppmärksam på ev magsmärtor och du kommer väl få göra ett tidigt UL i v 7? Då tänker jag att man har chans att ge methotrexate om det nu mot all förmodan ändå skulle visa sig vara ett X och då kan man ju troligtvis rädda din andra äggledare utan operation. Nu har de iaf ett första värde på cHCG att utgå från för att se att det stiger normalt. Så försök vila i att det troligtvis inte är några problem, vanligt med småblödningar, och att du kommer få göra ett UL ändå rel snart. 

Du kan ju också höra av dig till en privat gynekolog för tidigt UL om de ska krångla på gyn. Men att göra ett tidigt UL i v 7 är rekommenderat om man tidigare haft ett X. 

Det är just därför jag så gärna vill få det bekräftat vart graviditeten sitter, för att kunna få annan behandling i tid och slippa operera bort den andra äggledaren med. Sist var fostret för stort för att kunna göra något annat än op. 

Dom ringde mig vid 21 igårkväll och jag fick komma in idag igen. Attityden från läkaren var, JA jag ska undersöka dig, men FÖRVÄNTA dig inte att vi kan se något så här tidigt. Så snurrade hon runt med staven lite snabbt och sa Nä, Precis som jag sa är det för tidigt att se något. Sen fick jag lämna blodprov för PUL protokoll. Får veta imorgon om jag ska tillbaka om 2 dagar eller 1 Vecka. Får säkert göra ett tidigt ul hos gyn framöver för att kontrollera men tråkigt att det inte gick att se något nu. 

Såg att mitt hcg ligger på162 ie/l någon som vet om det är normalt värde i vecka 4+4? 
  • JustinzeVar

Precis varit på VUL (7+0) och inget foster syntes. Ska på nytt vul nästa vecka men hon som utförde testet sa att graviditeten troligtvis avstannad. Vet inte hur jag ska sluta gråta

Svar på tråden BF april 2025