Ångest är den känsla man känner innan man den huvudsakliga känslan som ligger och pyr ska få utlopp. Jag tror därför den bästa ångesthanteringen är att uppleva och känna ångesten som den är. Den kan inte göra dig något så länge du inte bekämpar den.
Det är lättare sagt än gjort. Men du skulle kunna ta dessa metoder i etapper efter vad du förmår. Kanske är en löprunda något som sätter igång systemet. Men att det inte får gå till sin överdrift att man använder löpningen som en flykt bort från ångesten.
Skulle det kunna hjälpa dig att sätta ord på det du känner när ångesten kommer? Att du skriver om den för dig själv i en särskild skrivbok med datum. Lite som att skriva dagbok. Det har hjälpt mig enormt att göra det och jag har även kommit fram till lösningar. Man har egentligen alla svar inom sig själv, man behöver dock lyfta på locket för att röra runt bland det som pyr för att kunna nå dit.
Efter ett par år har jag rivit sönder det jag skrivit. För det viktigaste är att det får komma ut och att man får förståelse.