• Anonym (Oro)

Självhjälp mot hälsoångest!

Hjälp! Jag vill behandla mig själv mot min hälsoångest. 

För många år sen betalade jag för en kurs som var mot allmän ångest. Man fick en uppgift mailad till sig 1ggr om dagen o 30 dagar.

Jag vill ha nåt liknande. Konkret och effektivt. 

Vill inte läsa bok eller prata med någon utan få konkreta övningar att bli av med detta.

Någon med konkret tips?

• Svar på tråden Självhjälp mot hälsoångest!
  • Anonym (Ågren)

Träna ångesthantering. Jag förmodar att du fick såna metoder i kursen. Träna dem varje dag. Bestäm ett klockslag när det ska göras. Hitta den eller de metoder som passar dig bäst och rikta in dig på dem. 

När ångest inte känns lika farligt längre är det lättare att gå emot den. 

Ät och sov på regelbundna tider. Motionera dagligen. 

• Anonym (Oro)
    Anonym (Ågren) skrev 2024-09-03 21:39:03 följande:

Träna ångesthantering. Jag förmodar att du fick såna metoder i kursen. Träna dem varje dag. Bestäm ett klockslag när det ska göras. Hitta den eller de metoder som passar dig bäst och rikta in dig på dem. 

När ångest inte känns lika farligt längre är det lättare att gå emot den. 

Ät och sov på regelbundna tider. Motionera dagligen. 

Tack för tips.

Det var jättelängesen jag gick den kursen. Menar du ångesthantering som typ andas i fyrkant och avslappnande övningar?
  • Anonym (Ågren)
    Anonym (Oro) skrev 2024-09-03 21:45:48 följande:
    Tack för tips.

Det var jättelängesen jag gick den kursen. Menar du ångesthantering som typ andas i fyrkant och avslappnande övningar?

Ja, såna grejer.

Men kroppsträning (löpning, styrketräning mm) är ju också en jättebra ångestreducerande sak för många. Jag vet de som aldrig hoppar över ett träningspass, för då kommer ångesten som ett brev på posten. 

• Anonym (Hedda)

Det beror ju på exakt vad du har ångest för!?
    Men i princip för att lindra all ångest så Gör man det som ger en ångest...Så kommer du över din ångest.
    Försök inte "fixa" din ångest, utan känn den istället så mycket som möjligt under kort period istället för att känna lite ångest hela tiden. Så kommer den lösas upp av sig självt..

För att komma över till "andra sidan" där du kan andas och må bra på riktigt så måste du utsätta dig för det som ger dig ångest.Bara vara i ångesten och att under en period t.o.m göra saker som får din kropp att känna ÄNNU mer ångest är det allra bästa för att SENARE slippa ångest helt och hållet.

Så kom jag iaf över min ångest. både hälsoångest och sociala fobi..

Det kanske låter som om att det skulle göra saken värre, men det är precis tvärtom.. Först känns det värre, men bara kortare stunder, sen känns det bättre och bättre och tillslut så är ångesten ett minne blott. Och då kommer du undra varför du ens hade ångest över dom sakerna...

Börja med något som inte är för svårt bara och öka svårighetsgraden för varje dag eller vecka..

Det går att helt komma över ångest!
    Om man verkligen bestämmer sig för att strunta i sina rädslor/ångest och bara fortsätter göra det man ska..

Men svårt att ge konkreta tips eftersom vi inte vet exakt vad du har ångest för annat än hälsoångest, men det säger inte så himla mycket för någon sorts hälsoångest har nog dom flesta haft mer eller mindre.

• Anonym (Abc)

Jag tycker acceptans är den bästa lindringen. Typ, shit tänk om jag lider av den här otäcka åkomman? Då svarar jag mig själv att ja så kan det vara, men det får jag ta tag i när det händer.

• Anonym (.)

Exponera dig i tanken för det otäcka.
    Kanske skriv ner allt i detalj vad du är rädd för, vad tror är rädd kommer hända om det sker. 

Läs det för dig om och om igen och säg till dig själv - "Det här är inte så troligt att det kommer inträffa, men om det gör det, så kan jag hantera det".

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2024-09-04 08:05:39 följande:

Exponera dig i tanken för det otäcka.
    Kanske skriv ner allt i detalj vad du är rädd för, vad tror är rädd kommer hända om det sker. 

Läs det för dig om och om igen och säg till dig själv - "Det här är inte så troligt att det kommer inträffa, men om det gör det, så kan jag hantera det".

Kan tillägga att ofta när jag själv skrivit ner mina väldigt jobbiga tankar, och jag läser dem för mig själv, så verkar de inte lika "läskiga" och "ohanterliga" när jag läser dem.

Ångesten minskar.

• Tilolo

Ångest är den känsla man känner innan man den huvudsakliga känslan som ligger och pyr ska få utlopp. Jag tror därför den bästa ångesthanteringen är att uppleva och känna ångesten som den är. Den kan inte göra dig något så länge du inte bekämpar den.

Det är lättare sagt än gjort. Men du skulle kunna ta dessa metoder i etapper efter vad du förmår. Kanske är en löprunda något som sätter igång systemet. Men att det inte får gå till sin överdrift att man använder löpningen som en flykt bort från ångesten.

Skulle det kunna hjälpa dig att sätta ord på det du känner när ångesten kommer? Att du skriver om den för dig själv i en särskild skrivbok med datum. Lite som att skriva dagbok. Det har hjälpt mig enormt att göra det och jag har även kommit fram till lösningar. Man har egentligen alla svar inom sig själv, man behöver dock lyfta på locket för att röra runt bland det som pyr för att kunna nå dit.

Efter ett par år har jag rivit sönder det jag skrivit. För det viktigaste är att det får komma ut och att man får förståelse. 

Svar på tråden Självhjälp mot hälsoångest!