• Anonym (Mitt enda vackra)

Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?

Jag jobbar på ett LSS boende för funktionshindrade.
    Jag är ledsen för jag får inte längre ha mina gelnaglar. De är korta och naturliga.
    Men det är enligt någon hygienregel.
    Har jobbat där i 7 år, ingen har klagat förrän nu när vi har en ny sjuksköterska.
    Har ni som jobbar på liknande samma regler?

• Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?
  • Cathariiina

Sjuksköterskan har rätt. Det är dels viktigt att kunna se att det åtminstone inte (väldigt basic) finns synlig smuts under naglarna. Dessutom blir det ju så, att man mer eller mindre omedvetet aktar naglarna om man har manikyr - och särskilt då dyra naglar gjorda på salong. Man aktar sig för att skrubba och tvätta dem, för att man vill att manikyren ska hålla så länge som möjligt. Och det är inget bra tänk om man arbetar inom vården.

Du får nöja dig med att ha sådana fixade naglar under semestern varje år! Eller byta bransch. 

• Cathariiina
    Anonym (Mitt enda vackra) skrev 2024-09-08 15:28:06 följande:

Jag sätter ju handskar på om jag ska göra nåt hygieniskt.

Fast det räcker inte inom vården, tänk på hur många extremt infektionskänsliga patienter det finns! För dem behövs det inte mycket smitta för att de ska bli sjuka. Därför krävs det DUBBEL säkerhet, d.v.s. först helt rena och bakteriefria händer och naglar, och därefter sterila handskar ovanpå!
  • Anonym (J)
    Anonym (Nea) skrev 2024-09-08 19:17:26 följande:
    Fast det förstår jag inte? Om du inte sköter om patienter får du väl göra naglarna?
    Alla ska gå under samma regler för det ska se bra ut. Vi har kontakt med patienterna. 
  • Anonym (J)

De vet ju inte att jag inte är ssk liksom

• Anonym (X)
    Cathariiina skrev 2024-09-08 20:51:49 följande:
    Fast det räcker inte inom vården, tänk på hur många extremt infektionskänsliga patienter det finns! För dem behövs det inte mycket smitta för att de ska bli sjuka. Därför krävs det DUBBEL säkerhet, d.v.s. först helt rena och bakteriefria händer och naglar, och därefter sterila handskar ovanpå!
    Bakteriefria händer får du aldrig. Sterila handskar anvönder man inte heller annat än vid operation. 
  • Anonym
    Anonym (Pro) skrev 2024-09-08 11:37:13 följande:
    Skulle nog tro att vanliga naglar oxå kan samla på sig bakterier. Nu hade hon ju korta naglar ändå 
    Ska du verkligen ha vad du ?skulle tro? som argument mot ett flertal utbildade personer? Du inser att det framstår som rätt trögt, va?
  • Anonym (L)
    Anonym (X) skrev 2024-09-08 16:57:08 följande:
    Inte ett dugg löjligt. Det är såna som du som sprider vårdrelaterade infektioner. Jobbar man i vården och har sån inställning till hygienbiten ska man nog fundera om man är på rätt plats.
    Men snälla. Vem har kissat i dina flingor? Jag säger ju att jag följer reglerna, sen glömde jag att ta bort nagellacket en gång när jag kom tillbaka från semestern. Ta ut pinnen du har i röven.
  • Anonym (L)
    Anonym (J) skrev 2024-09-08 18:07:19 följande:
    Inget löjligt med det, snarare du som är löjlig som tycker det är så viktigt och tar det före patienternas säkerhet 
    Som sagt. JAG GLÖMDE. Väldigt många uskor på krigsstigen i den här tråden. Behöver ni få utlopp för alla aggressioner ni samlar på er på jobbet eller? Sen tycker jag att det är något överdrivet med tanke på att man kan stå och torka någons magsjukediarre och för att sedan behöva gå till köket och förbereda mat till brukarna i samma arbetskläder. Så tror nog nagellack är det minsta problemet i hygienrutinerna. 
  • Anonym (Riktiga naglar)

Fast Ts, om du ändå håller dina fejknaglar "naturliga och korta" så är det väl bara att istället spara ut dina egna naglar och skippa fejket? Är det färg du vill ha på naglarna? Är du nagelbitare och plastbitar och starkt lim hindrar dig från att gnaga?

Som sagt, spar ut dina egna naglar några mm och måla dem när du är ledig:)

• Anonym (Riktiga naglar)

Egna naglar skrubbas bättre eftersom man inte är så rädd om dem.

Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?