• Anonym (E)

Varför är det mest lågutbildade killar som har tatueringar?

Jag har lagt märke till en skillnad mellan högutbildade och lågutbildade killar, förutom intelligensen då, och det är att de flesta lågutbildade killar har tatueringar och ofta flera stycken. Varför är det så? Nu kommer jag få alla killar som känner sig kränkta emot mig men det är isåfall pga av ert dåliga självförtroende som ni blir kränkta. 

• Svar på tråden Varför är det mest lågutbildade killar som har tatueringar?
  • Anonym (Tatt'd man)

Det är givetvis rimligt att din spaning stämmer. Att det är mer vanligt med tatueringar, och fler tatueringar, bland killar som har en "lägre" utbildningsnivå än dito bland killar som läst vidare inom "högre" studier...

men så lägger du till tvisten i att det även finns en skillnad i "intelligens"... säkerligen för att skapa debatt... 

Sen kliver det (givetvis!) in en högutbildad civil-ingenting-gör med en snäv empirisk "forskning"... Fair enough! Men som även subjektiv tycker att det är fult, osmakligt och fullständigt onödigt med tatueringar... 

Pass till Civ.ing ovan - min son studerar på den där kungliga skolan på Brinellvägen... han har en tatuering... hepp! Förvånad

Jag är man, eller rent av gubbe. Högutbildad, MBA examen, höginkomsttagare under många många år, hyffsat intelligent. Jag har flertalet tatueringar (!). Men det bottnar i ett intresse.

Kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker om mina tatueringar eller vilka socio-ekonomiska kopplingar man vill försöka göra... eller vilken utbildningsnivå man vill tillskriva mig om man skulle se mig "lättklädd" på en badstrand...

Move on!

• Anonym (Hm)

Tänker att du inte har någon som helst aning om vad folk har för tatueringar under kläderna. Kanske är det vanligare att högutbildade tatuerar sig på ställen som inte syns när arbetskläderna är på? Jag känner flera högutbildade med bra ?statusjobb? som detta stämmer på. Med skjorta och kostym syns det inte, på vissa syns det inte ens i t-shirt, men under kläderna finns många tatueringar på dessa.

• Tukt
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2024-10-04 14:25:11 följande:
    Har tatueraren detaljerad koll på alla kunders utbildningsnivå?
    Det behöver ju inte vara så svårt. Lite som när någon i en diskussion slänger sig med saker som "smaklöst och onödigt", i stället för att resonera sakligt. Det är en rätt tydlig markör tillsammans med eventuellt utseende...
  • Tukt
    Anonym (Em) skrev 2024-10-04 14:50:22 följande:
    Ja, tatuerares erfarenheter kan ju vara intressant! Om de nu frågar om utbildningsnivå och yrke? Fast man behöver ju inte vara tatuerare för att notera vilka som brukar ha synliga tatueringar och inte.
    Där måste man nog bestämma sig. Handlar det om tatueringar generellt eller om sådana som är "synliga". De sista tänker jag likt andra i tråden är på händer, hals och huvud. Det är liksom en annan grej.
  • Anonym (Sven)

Jag är civilingenjör (bioteknik) med en kandidat i litteraturvetenskap. Har 3 tatueringar men visst, de syns inte med skjorta och slips.

• Anonym (Nnor)

Det är det bland tjejer också. 

• Anonym (G)
    Anonym (Sven) skrev 2024-10-04 15:04:38 följande:

Jag är civilingenjör (bioteknik) med en kandidat i litteraturvetenskap. Har 3 tatueringar men visst, de syns inte med skjorta och slips.

Skulle du kunna tänka dej att tatuera dej så det syns när skjortan och slipsen är på?
  • Anonym (G)

Skulle du kunna tänka dej att tatuera dej så det syns när skjortan och slipsen är på?
  • Anonym (Man2)
    PH76 skrev 2024-10-04 12:58:04 följande:
    Så är det absolut. men det har blivit vetenskapligt bevisat om och om igen att IQ-test resultaten är högre i en grupp med "högutbildade", dvs med en universitets examen, än i en grupp utan det. Du kan googla på det själv, men jag kan bifoga en ganska validerad länk.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29911926/~:text=Across%20142%20effect%20sizes%20from,an%20additional%20year%20of%20education.
    Det har blivit bevisad gång på gång att män har högre IQ också. Men inte skulle jag ta för givet att jag är intelligentare än varje random kvinna jag möter för det.
  • Anonym (Civilingenjör)

Ok , det kan ju hända att mina vänner och kollegor har tatueringar dolda av kläder, det är ju mycjet möjligt, men på mitt kontor syns inte en enda tatuering. 
Svar på tråden Varför är det mest lågutbildade killar som har tatueringar?