• Anonym (Lina)

Simskola Hjälp!!

Hej! 
    Hoppas någon med liknande erfarenhet kan ge något råd eller hopp. Jag har en dotter som är 8 år. Hon går på simskola och har gjort i två terminer. Fick börja om eftersom hon kommer ingenvart eftersom hon verkligen avskyr att doppa huvudet. Simundervisningen är "brain swim" och redan första lektionen ska de ner under vattnet. De gör lite andra grejer också men det mesta bygger på ner med huvudet. Hon står då och gråter vid kanten. Jag har försökt hjälpa på alla sätt jag kan komma på. Lärarna är snälla och så men det hjälper inte. Vi har övat hemma i badkar och i simhall men det slutar i gråt och panik. Har tänkt att det får ta sin tid men nu börjar simundervisningen i skolan. En gång i veckan ska de simma och redan första lektionen blev katastrof för hon vägrade doppa huvudet. Så nu får hon vara i baby bassängen med en fröken. Hon hamnar längre och längre efter. Vad kan man göra? Någon som varit med om samma och kan berätta hur det löste sig?

• Svar på tråden Simskola Hjälp!!
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-08 21:55:57 följande:
    Många kommer har det som inriktning, men det ska inte vara ett tvång då det inte behövs enligt läroplanen. 

Om hon inte får vara med i simbassängen så får du ta upp det med rektorn. Be dem visa var i läroplanen det står att man måste kunna doppa huvudet och att man ska lära sig simma i en speciell ordning. 
    Det brukar ingå i provet för simkunnighet att man skall kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Man skall också i högre årskurs dyka ner och rädda en docka. Hur gör man detta om man inte vågar doppa huvudet? Om man inte kan doppa huvudet är det en stor risk att man får panik om man trillar i vattnet , därdör måste man lära sig att doppa huvudet. Kan man inte det har man ingen god vattenvana.
  • Anonym (Jennie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:11:45 följande:
    Det brukar ingå i provet för simkunnighet att man skall kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Man skall också i högre årskurs dyka ner och rädda en docka. Hur gör man detta om man inte vågar doppa huvudet? Om man inte kan doppa huvudet är det en stor risk att man får panik om man trillar i vattnet , därdör måste man lära sig att doppa huvudet. Kan man inte det har man ingen god vattenvana.
    Det ingår inte i kunskapskraven för att bli godkänd i Idrott och hälsa, vad jag vet. Flickans problem blir knappast bättre av att hon stängs ute från skolans simundervisning. Både siminstruktören och skolan verkar gräsligt stelbenta. 
  • Anonym (Py)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:11:45 följande:

I andra klass finns inga kunskapskrav för skolsim. Barn ska få vattenvana, punkt. Hur tror du att barnet bäst lär sig - genom en avslappnad och rolig lek, eller genom panik och tvång? 

Jag har som sagt själv ett barn som vågade hoppa från kanten först långt efter att hon var simkunnig. Aldrig att jag tvingade henne att doppa huvudet. Det gick ypperligt att lära sig simma ändå. Och förra veckan kom hon hem stolt som en tupp, eftersom hon till och med hoppas från en startpall. Hade jag tvingat henne att doppa huvudet två år innan, tror jag inte att hon varit simkunnig nu. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Py) skrev 2024-10-09 07:05:03 följande:

I andra klass finns inga kunskapskrav för skolsim. Barn ska få vattenvana, punkt. Hur tror du att barnet bäst lär sig - genom en avslappnad och rolig lek, eller genom panik och tvång? 

Jag har som sagt själv ett barn som vågade hoppa från kanten först långt efter att hon var simkunnig. Aldrig att jag tvingade henne att doppa huvudet. Det gick ypperligt att lära sig simma ändå. Och förra veckan kom hon hem stolt som en tupp, eftersom hon till och med hoppas från en startpall. Hade jag tvingat henne att doppa huvudet två år innan, tror jag inte att hon varit simkunnig nu. 

Självklart inte tvinga,försök leka fram vattenvana! Görs inte bar i badkaret men på en vattenpark.
  • Anonym (Py)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:39:01 följande:
    Självklart inte tvinga,försök leka fram vattenvana! Görs inte bar i badkaret men på en vattenpark.
    Mitt barn vägrade vattenpark/vattenland eftersom man så klart fick vatten i ansiktet.
  • Anonym (Lina)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:06:03 följande:

Mina barn lärde sig doppa huvudet på en dag i en vattenpark  . Det fanns massor av rutsckanor och de åkte större och större rutschkanor tills de doppade huvudet utan att tänka på det , de vande sig på en dag, för de hade roligt. 

Ja jag vet att det finns barn som lär sig doppa huvudet direkt. Jättebra men då har ni helt enkelt inte haft det problem vi har. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jennie) skrev 2024-10-09 06:44:12 följande:
    Det ingår inte i kunskapskraven för att bli godkänd i Idrott och hälsa, vad jag vet. Flickans problem blir knappast bättre av att hon stängs ute från skolans simundervisning. Både siminstruktören och skolan verkar gräsligt stelbenta. 
    Enligt svenska livröddningssällskapet så ingår i kunskapskravet för grundskolan att man skall kunna hantera en nödsituation i vatten med hjälpmedel vid olika årstider. För mina barn innebar det att plocka upp en docka i människostorlek från botten och bogsera in till kanten mha en frälsarkrans. De fick åka träna i åk 9 på att ta sig upp från en isvak. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-09 07:45:05 följande:
    Ja jag vet att det finns barn som lär sig doppa huvudet direkt. Jättebra men då har ni helt enkelt inte haft det problem vi har. 
    Jo vi hade också problem . Mina barn gick två terminer på Baddaren. Som var en typ  vattesimlekskola utan att de vågade doppa sina huvuden . Läraren sa att de fick inte börja simundervisningen innan de kunde detta så de skulle gå en termin till i Baddaren! Tack vare att i råkade åka till en vattenparken på semestern vid medelhavet så lärde de sig doppa huvudet och så slapp de en termin till i Baddaren . Så inte lärde de sig doppa huvudet direkt . Trots att vi badar mycket och jag gärna dyker själv och leker i vattnet. För vissa barn är det uppenbart svårt. Min man hade också problem och är lite rädd för vatten så det är väl från honom de fått detta, om det är genetiskt eller om de lör sig av föräldern vet jag inte. 
  • Anonym (Jennie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:46:06 följande:
    Enligt svenska livröddningssällskapet så ingår i kunskapskravet för grundskolan att man skall kunna hantera en nödsituation i vatten med hjälpmedel vid olika årstider. För mina barn innebar det att plocka upp en docka i människostorlek från botten och bogsera in till kanten mha en frälsarkrans. De fick åka träna i åk 9 på att ta sig upp från en isvak. 
    Jo, men TS tös är åtta år. 
  • Anonym (Jennie)

TS, jag hade satsat på att själv lära henne bröstsim. Hon är åtta år och kan fortfarande inte simma. Det är så klart inte alls bra och det är helt obegripligt varför simundervisningen inte koncentrerar sig på bröstsim istället för på att doppa huvudet. Det är ju 1000 ggr säkrare för henne att kunna bara bröstsim än att inte kunna simma alls. Det handlar ju faktiskt om att öka hennes chanser till överlevnad utifrån hennes förutsättningar, inte att vara en slav under en metod (som jag i grunden tycker är bra, men uppenbarligen inte funkar för alla). Kanske tycker hon också att vattnet blir mindre läskigt när hon väl lärt sig bemästra det genom att simma. 

På vår simhall kan man köpa privatlektioner. Det kanske kunde vara något för er (om det finns). Då kan ni bestämma själva vad ni ska träna. Det kan ju räcka med en eller två och så kan du se hur läraren gör. 

Svar på tråden Simskola Hjälp!!