• Anonym (Lina)

Simskola Hjälp!!

Hej! 
    Hoppas någon med liknande erfarenhet kan ge något råd eller hopp. Jag har en dotter som är 8 år. Hon går på simskola och har gjort i två terminer. Fick börja om eftersom hon kommer ingenvart eftersom hon verkligen avskyr att doppa huvudet. Simundervisningen är "brain swim" och redan första lektionen ska de ner under vattnet. De gör lite andra grejer också men det mesta bygger på ner med huvudet. Hon står då och gråter vid kanten. Jag har försökt hjälpa på alla sätt jag kan komma på. Lärarna är snälla och så men det hjälper inte. Vi har övat hemma i badkar och i simhall men det slutar i gråt och panik. Har tänkt att det får ta sin tid men nu börjar simundervisningen i skolan. En gång i veckan ska de simma och redan första lektionen blev katastrof för hon vägrade doppa huvudet. Så nu får hon vara i baby bassängen med en fröken. Hon hamnar längre och längre efter. Vad kan man göra? Någon som varit med om samma och kan berätta hur det löste sig?

• Svar på tråden Simskola Hjälp!!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Jennie) skrev 2024-10-09 08:04:58 följande:

TS, jag hade satsat på att själv lära henne bröstsim. Hon är åtta år och kan fortfarande inte simma. Det är så klart inte alls bra och det är helt obegripligt varför simundervisningen inte koncentrerar sig på bröstsim istället för på att doppa huvudet. Det är ju 1000 ggr säkrare för henne att kunna bara bröstsim än att inte kunna simma alls. Det handlar ju faktiskt om att öka hennes chanser till överlevnad utifrån hennes förutsättningar, inte att vara en slav under en metod (som jag i grunden tycker är bra, men uppenbarligen inte funkar för alla). Kanske tycker hon också att vattnet blir mindre läskigt när hon väl lärt sig bemästra det genom att simma. 

På vår simhall kan man köpa privatlektioner. Det kanske kunde vara något för er (om det finns). Då kan ni bestämma själva vad ni ska träna. Det kan ju räcka med en eller två och så kan du se hur läraren gör. 

Tack för kloka råd. Ja det är ju just det att jag tycker det är så viktigt att hon lär sig simma men det här med doppa huvudet är en sån bromskloss. Hon gillar att bada och hon åker gärna med oss till havet, pooler osv och att öva bröstsim med flytdyna. Andra upplägg finns inte i vår kommun och inte privatlektioner heller men såg nu när jag kollat mer att det finns i grannkommunen och där var mål ett att kunna simma bröstsim med huvudet ovan vatten 10 m. Det känns som det hade varit rimligt första mål för henne. Privatlektioner har de också så ska verkligen kolla upp det. Jag lärde mig simma så och det funkade så bra för mig, när jag kunde bröstsim vågade jag också simma under vattnet. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:11:45 följande:
    Det brukar ingå i provet för simkunnighet att man skall kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Man skall också i högre årskurs dyka ner och rädda en docka. Hur gör man detta om man inte vågar doppa huvudet? Om man inte kan doppa huvudet är det en stor risk att man får panik om man trillar i vattnet , därdör måste man lära sig att doppa huvudet. Kan man inte det har man ingen god vattenvana.
    Nu kanske missade att ts dotter är 8 år. Hon har långt tid på sig att klara att doppa huvudet. Det hennes skolan och simskolan gör idag kommer leda till att hon aldrig kommer klara av att doppa huvudet. 

Även om kan dopp huvudet så kan man få panik om man trillar i vattnet. Man kan förövrigt ha god vattenvana även om inte doppar huvudet. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:46:06 följande:
    Enligt svenska livröddningssällskapet så ingår i kunskapskravet för grundskolan att man skall kunna hantera en nödsituation i vatten med hjälpmedel vid olika årstider. För mina barn innebar det att plocka upp en docka i människostorlek från botten och bogsera in till kanten mha en frälsarkrans. De fick åka träna i åk 9 på att ta sig upp från en isvak. 
    Ts dotter är 8 år! När man är 8 år och går i trean så finns inga sådana kunskapskrav. Vad dina barn gjorde i årskurs 9 är irrelevant. Det är också irrelevant att se skulle blocka upp en docka i människostorlek då man inte gör detta i låg- och mellanstadiet. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:50:06 följande:
    Jo vi hade också problem . Mina barn gick två terminer på Baddaren. Som var en typ  vattesimlekskola utan att de vågade doppa sina huvuden . Läraren sa att de fick inte börja simundervisningen innan de kunde detta så de skulle gå en termin till i Baddaren! Tack vare att i råkade åka till en vattenparken på semestern vid medelhavet så lärde de sig doppa huvudet och så slapp de en termin till i Baddaren . Så inte lärde de sig doppa huvudet direkt . Trots att vi badar mycket och jag gärna dyker själv och leker i vattnet. För vissa barn är det uppenbart svårt. Min man hade också problem och är lite rädd för vatten så det är väl från honom de fått detta, om det är genetiskt eller om de lör sig av föräldern vet jag inte. 
    Det där är dock helt fel. Finns inget krav att man ska kunna doppa huvudet innan man får börja simundervisning. 
  • molly50
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:46:06 följande:
    Enligt svenska livröddningssällskapet så ingår i kunskapskravet för grundskolan att man skall kunna hantera en nödsituation i vatten med hjälpmedel vid olika årstider. För mina barn innebar det att plocka upp en docka i människostorlek från botten och bogsera in till kanten mha en frälsarkrans. De fick åka träna i åk 9 på att ta sig upp från en isvak. 
    TS dotter när bara 8 år. Inte 15.
    Att försöka tvinga henne att doppa huvudet kan få rakt motsatt effekt mot vad det är menat.
    Så jag tror att det är bättre att TS försöker träna bröstsim med henne själv först.
    Sen kommer kanske detta med att våga doppa huvudet av sig självt.
  • Jemp

Basis tips så stor möjlighet att jag slår in öppna dörrar, men har ni provat med fetvadd i öronen?
    Kan hon förklara om det är något specifikt som är skrämmande?

• Anonym (Vaxer inte bort - ta privatlektioner)
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-08 21:48:37 följande:

...Det går inte till så som när jag själv lärde mig simma där man kunde lära sig bröstsim utan att någonsin behöva doppa huvudet eller långt senare. ... 

Stackars henne. Var sjalv en san som inte kunde doppa huvudet, men pa min tid (ar 50+)  sa behovde man inte det utan man kunde lara sig brostsim utan att doppa huvudet, sa det var ingen bromskloss. Synd att det ar sa idag. Far hon alltsa inte alls lara sig simtag i den andra bassangen hon tvingas vara i? Vad gor personalen dar (den som ar med henne i den bassangen)? 
    Om jag vore du skulle jag kolla privatlektioner, sa att hon far en chans att lara sig utan krav att doppa huvudet. Simma ar ju viktigt att kunna och har ju kunnat laras ut utan att doppa huvudet forr. Jag doppar fortfarande inte huvudet, sa det ar inget som automatiskt "vaxer bort", sa slosa inte tid pa att vanta pa det. Och for allt i varlden, tvinga inte henne. Det blir bara varre da.
    Jemp skrev 2024-10-09 11:56:33 följande:

Kan hon förklara om det är något specifikt som är skrämmande?

Att inte fa luft ar min orsak. Kanske samma for henne, men bra ide att fraga henne (om hon kan forklara).
  • TvillingmammaVästgöte
    molly50 skrev 2024-10-09 11:55:53 följande:
    TS dotter när bara 8 år. Inte 15.
    Att försöka tvinga henne att doppa huvudet kan få rakt motsatt effekt mot vad det är menat.
    Så jag tror att det är bättre att TS försöker träna bröstsim med henne själv först.
    Sen kommer kanske detta med att våga doppa huvudet av sig självt.
    Jag tror dock att det är lättare ju tidigare man börjar? Gärna i två till treårsåldern så blir det inte så trsumatiskt, Mina var 4,5  och det hade nog varit bättre att börja tidigare. De gick på babysim , fick kanske trauma av det??
  • MsM84

Både simskolans och skolans sätt funkar inte för ditt barn. För ett år sen började mitt barn simskoöa, då fem år, och vågade först inte bada alls. Då fick han titta på. Efter det badade jag lite med honom innan lektionen, då vågade han bada under lektionen. Hoppade i vattnet men vägrade doppa ansiktet länge. Andra terminen började det släppa och han doppade hela ansiktet. Han har varit med på massor av saker och tränat vattenvanan med glädje och positivitet istället för krav, press och misslyckanden. Han har fått ta det i sin egen takt. Din dotter behöver samma sak. Stå på dig till skolan!

• molly50
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 12:29:46 följande:
    Jag tror dock att det är lättare ju tidigare man börjar? Gärna i två till treårsåldern så blir det inte så trsumatiskt, Mina var 4,5  och det hade nog varit bättre att börja tidigare. De gick på babysim , fick kanske trauma av det??
    Fast kanske inte genom att dyka efter dockor när man är 8 år.
    Jag tror inte att man kommer framåt genom att pressa ett barn till att doppa huvudet när det är rädd för just detta.
    Jag tror mer på att ta det lugnt och lära barnet bröstsim först.
    För det behöver man inte doppa huvudet.
    Men kanske kommer det av bara farten när barnet har lärt sig bröstsim.
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-09 11:52:05 följande:
    Det där är dock helt fel. Finns inget krav att man ska kunna doppa huvudet innan man får börja simundervisning. 
    Så var det i mina barns simskola och jag ifrågasatte det inte. Mina barn gick i privat simskola , innan de började med simning i årskurs 2.  Hur de gör när de lär sig simma i skolan vet jag inte. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Vaxer inte bort - ta privatlektioner) skrev 2024-10-09 12:18:24 följande:
    Stackars henne. Var sjalv en san som inte kunde doppa huvudet, men pa min tid (ar 50+)  sa behovde man inte det utan man kunde lara sig brostsim utan att doppa huvudet, sa det var ingen bromskloss. Synd att det ar sa idag. Far hon alltsa inte alls lara sig simtag i den andra bassangen hon tvingas vara i? Vad gor personalen dar (den som ar med henne i den bassangen)? 
    Om jag vore du skulle jag kolla privatlektioner, sa att hon far en chans att lara sig utan krav att doppa huvudet. Simma ar ju viktigt att kunna och har ju kunnat laras ut utan att doppa huvudet forr. Jag doppar fortfarande inte huvudet, sa det ar inget som automatiskt "vaxer bort", sa slosa inte tid pa att vanta pa det. Och for allt i varlden, tvinga inte henne. Det blir bara varre da.
    Nej hon övar inga simtag, där är alldeles för grunt. Hon får vara där själv med en fröken som står vid kanten och öva på att bubbla vatten med munnen och näsan. Och titta på de andra. Har haft utvecklingssamtal där fröken sa att ingen kommer tvinga dig doppa huvudet men så länge du inte gör det och gör som fröken säger så får du inte vara med i stora bassängen. Det har ännu bara varit fyra lektioner i skolan. Första gången var de blandade grupper men sedan har de delat in i simförmåga där hon är i den "sämsta". Där går två av hennes bästisar också så hoppades att det skulle hjälpa. Men de doppar redan huvudet utan problem och det har inte hjälpt. Hon blir ledsen och säger att hon är sämst. Redan i andra klass och det känns ju inte kul att höra som förälder och jag vet därför inte hur jag löser det när varken skola eller simskola lyckas. Vill inte att hon ska ha det så hela terminen. Men ja jag ska kolla upp alternativ och privatlektioner och bada mer på lek som hon ändå gillar.
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-09 15:23:43 följande:
    Nej hon övar inga simtag, där är alldeles för grunt. Hon får vara där själv med en fröken som står vid kanten och öva på att bubbla vatten med munnen och näsan. Och titta på de andra. Har haft utvecklingssamtal där fröken sa att ingen kommer tvinga dig doppa huvudet men så länge du inte gör det och gör som fröken säger så får du inte vara med i stora bassängen. Det har ännu bara varit fyra lektioner i skolan. Första gången var de blandade grupper men sedan har de delat in i simförmåga där hon är i den "sämsta". Där går två av hennes bästisar också så hoppades att det skulle hjälpa. Men de doppar redan huvudet utan problem och det har inte hjälpt. Hon blir ledsen och säger att hon är sämst. Redan i andra klass och det känns ju inte kul att höra som förälder och jag vet därför inte hur jag löser det när varken skola eller simskola lyckas. Vill inte att hon ska ha det så hela terminen. Men ja jag ska kolla upp alternativ och privatlektioner och bada mer på lek som hon ändå gillar.
    Jag är nyfiken på vad rektorn säger till att se inte följer läroplanen. Eller vad Skolverket skulle säga... 
  • Anonym (Jennie)
    Detta är ju läraren som gav Tappad bakom en vagn ett ansikte. Herregud. 
  • Anonym (Sluta tvinga!)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 12:29:46 följande:
    Min ena var en vilde i vattnet och hoppade som en galning från kanten när han var 4. Sen skedde en olycka på simskolan och han tappade riktningen under vattnet och vips vägrade han hoppa med risk att hamna under vattnet igen. Det tog över ett år att få honom att våga hoppa från kanten igen. 
  • elmadumle

Det är bara dumheter att man måste doppa huvudet för att få vara med och simma. Jag skulle själv aldrig i livet doppa huvudet under vattnet när jag badar ute och inte i simhall heller för den delen, tycker det är nog jobbigt att tvätta ansiktet i rinnande vatten. 
    Det läraren gör är att skrämma bort ditt barn från vatten överhuvudtaget, tvång löser ingenting. Stackars barn.

... Har haft utvecklingssamtal där fröken sa att ingen kommer tvinga dig doppa huvudet men så länge du inte gör det och gör som fröken säger så får du inte vara med i stora bassängen.... ... Hon blir ledsen och säger att hon är sämst.... Men ja jag ska kolla upp alternativ och privatlektioner och bada mer på lek som hon ändå gillar.
    Har du pratat med personalen dar de simmar? Det later ju helt bakvant att hon bara ska sta och bubbla ensam med en personal. Det hade ju varit battre att den personalen larde henne ett par simtag istallet, annars slosar ju detta bara badas tid . Gar det kanske att ordna sa att du betalar for en privatlektion de ganger de anda ar med skolan och simmar, sa att hon tranar avsides med privatinstruktoren (som du betalar for) samtidigt som de andra simmar med skolan? Eller det gar kanske inte eftersom det ar under skoltid?
    Har hon simglasogon? Att fa vatten i ogonen kan vara en av orsakerna till att man inte vill doppa huvudet (forutom att inte fa luft).
    Jag skulle satsa pa att snabbt fa igang privatlektioner (utan huvuddopp), under helger och om eftermiddagarna efter skolan, sa att simningen kommer igang oavsett, och att hon slipper kanna att hon ar samst. 
  • LaFontaine

Är hon rädd för vatten i ansiktet eller bakhuvudet? Min dotter var rädd för att få vatten i ansikte. Hon lärde sig ändå både bröst- och ryggsim och rädslan släppte allt eftersom lite vatten skvätte upp i ansiktet när hon badade. 

Hon simmar nu obehindrat och kan doppa huvudet, men skulle aldrig få för sig att hoppa från trampolinen eller så. 

Svar på tråden Simskola Hjälp!!