• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Vinklad tråd)
    beli skrev 2024-10-27 08:21:19 följande:

Skönt att TS inte har nån makt.

Kvinnor får själva bestämma vad de gör med sina kroppar, precis som män bestämmer vad de gör med sina.

Var religiös om du vill, men pådyvla inte oss andra din religion. För mig som är ateist låter det som om du vill tvinga halva befolkningen att lyda dig för att din låtsaskompis Påskharen sagt så. Hur trovärdigt är det?

Saker som jag skulle rekommendera dig om det inte var för att jag vet att du inte kommer att göra det är:

Läsa biologi.
    Läsa på om kvinnors verkliga erfarenheter i länder där abort är förbjudet.
    Läsa på om alla graviditetsbesvär som finns, inklusive komplikationer.
    Tänka bort din egen sexuella frustration och inse att det inte handlar om dig.
    Gå i terapi.

Om det handlar om att kvinnor ska få bestämma över sina kroppar då borde du acceptera graviditetsbesvär. 
    Det skulle ju bara handla om vad kvinnor väljer att göra.
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Kör) skrev 2024-10-27 22:15:39 följande:
    Precis! Tvångssterelisera alla män fram tills den dagen de vill ha barn - då plockar vi spermier direkt ur pungen. Det är ju betydligt lättare och snabbare process än att genomgå 9 ofrivilliga månaders graviditet samt förlossning och rehabilitering som både kan vara farligt och är i 100% av fallen smärtsamt för kvinnor.

Om alla män slutade sprida sina spermier skulle inga ofrivilliga graviditeter som sen slutade i aborter ske!

Bra va, TS? 
    Då borde även kvinnor tvångssteriliseras. 
    Om kvinnor inte skulle tillåta att män sprutar i deras vaginor så skulle det också bli färre ofriviliga graviditeter 
  • Anonym (Jag tycker)

Jag skulle här vilja lyfta ett perspektiv på aborter som alltid glöms i debatten.

Jag är i rent etisk mening emot aborter och vill tala i den rent etiska diskussionen som aldrig förs - alltså  inte själva lagstiftningsdiskussionen, som är den som  alltid förs.

Jag är för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de avstår från abort även om den är laglig - alltså helt oberoende av lagstiftningen. Det finns ju ingenting i lagstiftningen som säger att man måste göra allt som är formellt tillåtet,

Jag är för en uppvärdering av fostret i allmänt medvetande så att det bidrar till att allt fler män (för i verkligheten finns det många förekommande fall där faktiskt just mannen är den som först tar initiativ till aborten) och kvinnor helt enkelt avstår från abort trots att det vore lagligt att göra en abort.

Sedan finns det fall där jag rent etiskt inte invänder mot en abort - om inte båda liven kan räddas - om det  sker antingen för att rädda kvinnans liv vid medicinska komplikationer eller om fostret inte kan överleva pga medicinska komplikationer.

• Anonym (Sj)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-29 14:33:18 följande:
    Skillnaden är att ett ägg eller en spermie bara innehåller halva genomet med 23 kromosomer, inte 46. Individens första cell har inte blivit till och inte börjat dela sig. Preventivmedel som hindrar att ägg och spermie möts är alltså en HELT ANNAN SAK än abort, när det  redan finns antingen ett foster-efter vecka 8-eller ett embryo-de första veckorna
    Likheten är att ett foster, ägg och spermier inte är utvecklade människor och inte livsdugliga inom en viss vecka. 

Tycker det är dubbelmoral att vara så starkt emot abort men inte vara emot att en man får utlösning. En man som uttalar sig så starkt om aborträtten borde och sluta onanera och låta kroppen sköta rensningen av spermier istället. Spermier än ju något som kan skapa liv. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Sj) skrev 2024-10-29 16:38:18 följande:
    Likheten är att ett foster, ägg och spermier inte är utvecklade människor och inte livsdugliga inom en viss vecka. 

Tycker det är dubbelmoral att vara så starkt emot abort men inte vara emot att en man får utlösning. En man som uttalar sig så starkt om aborträtten borde och sluta onanera och låta kroppen sköta rensningen av spermier istället. Spermier än ju något som kan skapa liv. 
    En man födds med spermier, en kvinna födds med ägg.
    Det ska inte vara en rättighet med sex eller barn. 
    En kvinna födds inte gravid och det finns en teoretiskt chans att undvika att ett ägg befruktas eller utvecklas till en viss vecka. 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Det behöver inte handla om dubbelmoral. Det går att anse att livet börjar senare. 

Om spermier ska räknas som liv så måste kvinnor tvingas till sex och graviditeter eller börjar livet först efter när kvinnor väljer ut vilka män de ska ha sex med? 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Män får automatiskt utlösningar och män ligger inte bakom varför spermierna bildades överhuvudtaget. 
    Då är det väl då mord också när kvinnor har mens? 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Spermier och ägg  kan inte utvecklas av sig själva.
    Det är naturligt när ägg och spermier inte utvecklas till något barn.
    Alla aborter sker inte för att fostret är skadat och kommer ändå att dö
  • Anonym (Vinklad tråd)

Samma sak gäller för kvinnans ägg. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-29 14:33:18 följande:
    Skillnaden är att ett ägg eller en spermie bara innehåller halva genomet med 23 kromosomer, inte 46. Individens första cell har inte blivit till och inte börjat dela sig. Preventivmedel som hindrar att ägg och spermie möts är alltså en HELT ANNAN SAK än abort, när det  redan finns antingen ett foster-efter vecka 8-eller ett embryo-de första veckorna
    Inte halva. 40%. Man får 40% av generna från mamman och 40% från pappan.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?