• Anonym (undrar)

Hur räknar man sån här mat?

Jag har dels precis påbörjat min viktresa, dels börjat knåpa lite grann på julmaten. Tidigt kanske, men har vissa orsaker.

Det slog mig då att, visst, jag kommer ta en liten paus i kaloriräknandet över juldagarna, men hur räkar man kalorier på saker med stora ben i? Som revbensspjäll? Och till exempel kycklingvingar? Och hur räknar man till exempel revben kokta i öl? Det är ju inte som att jag kommer dricka de 5 dl öl som jag kokar revbenen i. 

• Svar på tråden Hur räknar man sån här mat?
  • Anonym (Ante)

Spelar det nån roll du ska ju inte räkna kalorier över julhelgen? 

• Anonym (undrar)
    Anonym (Ante) skrev 2024-11-05 17:18:05 följande:

Spelar det nån roll du ska ju inte räkna kalorier över julhelgen? 

Det kan vara bra att veta ändå, plus att jag äter kycklingvingar med ben lite då och då.
  • Hjelm

Vad gäller ölen kan du givetvis räkna bort den. Alkoholen - och därmed nästan alla kategorier - försvinner i temperaturer över 100 grader. 

Sen kan jag personligen tycka att över julen kan man unna sig att inte vara så hård. Ät lite mindre portioner än du brukar och sluta ät när du är mätt - och ta inte av allt bara för att det finns, utan välj dina favoriter. Risken är stor att all glädje och avkoppling man vill känna i jul försvinner om man ska hålla på med uträkningar på varje tugga. Men det är såklart upp till dig.

• Anonym (Ante)
    Anonym (undrar) skrev 2024-11-05 17:22:04 följande:
    Det kan vara bra att veta ändå, plus att jag äter kycklingvingar med ben lite då och då.
    Det jag skulle göra var att väga en, äta den och sen väga det man inte ätit.
  • Anonym (undrar)
    Hjelm skrev 2024-11-05 17:23:21 följande:

Vad gäller ölen kan du givetvis räkna bort den. Alkoholen - och därmed nästan alla kategorier - försvinner i temperaturer över 100 grader. 

Sen kan jag personligen tycka att över julen kan man unna sig att inte vara så hård. Ät lite mindre portioner än du brukar och sluta ät när du är mätt - och ta inte av allt bara för att det finns, utan välj dina favoriter. Risken är stor att all glädje och avkoppling man vill känna i jul försvinner om man ska hålla på med uträkningar på varje tugga. Men det är såklart upp till dig.

Som sagt, jag kommer inte direkt räkna kalorier under juldagarna, men det kan vara bra att veta, om jag räknar rester i mellandagarna eller bara allmänt äter saker med mycket ben i.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Ante) skrev 2024-11-05 17:39:57 följande:
    Det jag skulle göra var att väga en, äta den och sen väga det man inte ätit.
    Bra tips, tack.
  • Tow2Mater

En ugnsbakad vinge utan ben och skinn ca 43 - 88 kcal.
    En vinge friterad med skinn men utan ben ca 150 - 260 kcal.
    (ref myfitnesspal)

• Anonym (undrar)
    Tow2Mater skrev 2024-11-05 19:05:07 följande:

En ugnsbakad vinge utan ben och skinn ca 43 - 88 kcal.
    En vinge friterad med skinn men utan ben ca 150 - 260 kcal.
    (ref myfitnesspal)

Men jag steker de I stekpannan, och de har ben.
  • Tow2Mater
    Anonym (undrar) skrev 2024-11-05 19:29:08 följande:
    Men jag steker de I stekpannan, och de har ben.
    Du äter inte benen. Så spelar ingen ingen roll. Du får tänka att minst kalorier finns i kottet utan skinnet. Mest finns i skinnet om du ater det. Och sedan mer eller mindre lakorier beroende på hur mycket olja/stekfett du använder.
Svar på tråden Hur räknar man sån här mat?