Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

EpicF skrev 2024-11-08 13:25:24 följande:

Fattiga med de lönerna? 

Nej, inte det mista fattiga. Medelinkoms absolut, men inte fattiga. 

Din dotter verkar rejält bortskämt om hon för allt hon pekar på. 

Nej jag tycker inte heller att vi är fattiga. Men jämför man med hennes vänners familjer är vi det. 

Tycker också att hon är bortskämd. Men menar inte att hon får precis allt hon pekar på, men mycket. 

Mycket i det kan bottna i att det var tufft för henne när hon var liten, att sonen tog väldigt mkt plats med utbrott och skrik var och varannan dag. Han hade ent tuff tonår med och höll på att glida åt helt fel håll. 

så har man kanske kompenserat för det när hon blev äldre och han lugnare och lever ett självständigt liv. Typ tyckt synd om henne. Om man ska göra en analys. 

• Anonym (V)
    EpicF skrev 2024-11-08 13:27:57 följande:
    Får ni ut 31' respektive 30' eller får ni ut 23-24' som du skrev först? 

Oavsett så är inte det att vara fattigt. Hade ni fått ut 15' var så hade ni varit fattiga. 

24 är det i snitt vi får ut per månad. 

tycker inte heller att det är så fattigt. Men känner ingen förutom kollegorna som sagt, som tjänar så lite. Förutom våra föräldrar. 

• Anonym (V)
    Dexter dot com skrev 2024-11-08 13:42:05 följande:

Naturligtvis är ni inte fattiga! Jag har ut 19000kr efter skatt och är inte fattig. Allt handlar om prioriteringar och er dotter kommer förmodligen få en chock när hon ska flytta hemifrån .

Skönt att höra. 

Tror jag det 😆

• Anonym (V)
    felicityporter skrev 2024-11-09 19:58:05 följande:
    Jag påpekar bara att antingen bor TS i en etta med usel standard, med sin man och en tonåring, och då är tonåringen verkligen inte bortskämd och jag förstår att hon mår jättedåligt. Eller så är det något som inte är som det ska med den här historien? Jag ska inte spekulera vidare, men något är fel iaf.

vi bor i en mini-trea i en närförort i Stockholm Ja, men man och tonåring.  Vi har byggt en dörr till matrummet. Vad är felet menar du och varför misstror du mig? 

men jag skrev faktiskt fel, hyran har höjts i år. 

Byggår

1950Typ2 rum & kökYta m259 m²Hyra6531 kr/mån
    Från och med2014-12-01Till och medTillsvidare
  • Anonym (V)

den är stambytt och ganska fräsch faktist. Men lagt in parkettgolv själva, målat om, även fixat köket en del så den är inte det minsta sunkig. 

finns massvis med liknande bostäder här med samma hyra. Vissa har tillval, vi har t.ex. säkerhetsdörr man får betala extra för. Har man parkering kostar det, etc. Varmvatten ingår, el betalar man själv  

så grundhyran är egentligen ganska låg om man intr har tillval. 

• Anonym (V)
    Challenger skrev 2024-11-09 18:43:15 följande:

Ja, ni har låga löner. Inget snack om det.

Under 50 före skatt är direkt skit i dagens läge om man bor i Stockholm. 60-70 tkr är väl godkänt. Mer än 70 så är det bra. 

I jämförelse med andra barns föräldrar är det så det ser ut.

En del skriver i tråden att man inte ska jämföra sig med andra. Varför inte då undrar jag då. Vem ska man annars jämföra sig med? 

Ställ dig istället frågan varför du och din man ska tjäna tiotusentals kronor mindre varje månad än andra. Är inte ni värda bättre? Om inte - varför då?
    Ställ krav på bättre lön! 

Du verkar ju Inte heller fatta att vi är nöjda som det är. Jag kommer inte upp i lön i snabbare takt än jag gör. Och jag skulle inte ens byta bort mitt jobb om jag tjänade mkt mer, för jag värdesätter TID.  Och varför ska man hålla på och jämföra sig över huvudtaget? När man bättre av det? 

finns massor som har det bättre än dig, håller du på och jämför dig med dessa? 

• Anonym (V)
    Anonym (Göran) skrev 2024-11-09 22:27:45 följande:

23,000-24,0000kr i månaden är normala löner. 

med dessa inkomster finns det möjlighet att bo i eget hus bostadsrätt. 

nästan 50,000kr i månaden med barnbidrag. 

ni är inte fattiga. 

Det känns verkligen inte så, att det är normala löner. Men som du säger tycker jag faktist att nästan 50 i månaden är bra och inte alls fattigt❤️
  • Anonym (V)
    Anonym (Ö) skrev 2024-11-09 22:31:10 följande:
    2014?
    Vi flyttade in då. 
  • Anonym (V)
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 

Ja, Harvey inte läst Ts? Det är dottern som är missnöjd, inte vi. Hon kallar oss fattiga men jag anser inte att vi är det. Men dom flesta verkar ju tjäna mer än oss. Så vi är väl fattigare än dom flesta- MEN nöjda för att bära jobb ger oss mkt tid. 

vad är ditt problem med det? 

• Anonym (V)
    Cinnamonbun skrev 2024-11-10 08:24:52 följande:

Hej! Vet du jag tror situationen som ni har med dottern som klagar är igenkännbar även hos många andra. Jag tjänar mer men upplever ändå att barnen jämförde sig med andra. Tror det är universellt. Jag har under deras uppväxt försökt få dem att förstå konceptet pengar. De har fått rätt stort eget ansvar att själva disponera över tex barnbidrag och planera vad de behöver i klädväg. Tack och lov så är de även engagerade i miljön och det är trendigt att handla secondhand så där får man mycket för pengarna. Hur mycket ansvar för egna pengar får din dotter? Kan det vara en väg till lite större förståelse från hennes sida? 

Tack för ett klokt inlägg. 

ni är många här inne med vettiga värderingar 🌸

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?