Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Xenia skrev 2024-11-15 13:06:01 följande:
    Det vore curling att flytta till ett större boende än de behöver och har råd med bara för att dottern är missnöjd. Det är curling att tycka att man måste förklara och försvara sitt val inför en missnöjd tonåring. Det är curling att tycka att barn inte behöver respektera sina föräldrar längre. Det är curling att tycka att en tonåring vet bättre än vuxna.

Ja, det var mer trångbott när de bodde 4 personer där. Men det verkar som dottern inte upptäckt trångboddheten förrän hon började umgås med sina nya rikare klasskamrater. Fattigdomen beror alltså på vem man umgås med. Nu när brodern flyttat hemifrån är det mindre trångbott men i stället för att uppskatta det gnäller hon.

Dottern hade nog mer utbyte av ridningen än av en större lägenhet. Men valet av lägenhet är föräldrarnas och de tänker längre. Den ligger 10 min bort från TS jobb. Den kostar bara runt 6000 kr/mån. De behöver alltså inte flytta när de blivit pensionärer med låg pension. Dottern struntar förstås i hur föräldrarna får det som pensionärer men de tänker längre.

Tack för att jag inte behöver förklara mig. Du gör det så bra. Precis, dottern klagade aldrig förr och då var det sonen som hade det minsta rummet. Han klagade inte heller. Han har aldrig varit vän med rika personer, han står väldigt vänster och har alltid gjort. inkl alla hans vänner. Varje gång vi kollade på större boende var han emot det, han har alltid vart en fri själ och flyttade tidigt. 

Dottern har absolut haft större nytta av ridningen än av en större lägenhet, även om det var mkt rikemansfolk att jämföra sig med gav det henne så mycket. Hon var väldigt poppis där och alltid bjuden hem till "villabarnen" i närheten. Det anordnades så mkt aktiviteter och flera ggr i veckan sågs dom i lokaler i ridhuset och hade pizzakvällar, studier, högtidsfiranden m.m.  
    Allt detta var värt att lägga pengarna på. 

• Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-15 13:04:33 följande:
    Inte en enda kompis som bor i lägenhet, ska det stå. 

Ok, läste lite för snabbt ts, inte en enda kompis stod det. Fortfarande rätt otroligt om hon går inne i stan att just alla hennes kompisar bor i villa. Det är ju ändå ett gäng stan-barn som är spridda runt om på alla gymnasium här.

Ja jag tycker också att det är smått otroligt. 

Tänker på alla som bor runt omkring här i förorterna. Det är ju mängder som bor i hyresrätter, men ingen av hennes vänner. Kompisarna (ej alla klasskamrater) bor i villor utspridda runt om i Stockholmsområdet. och hennes gamla vänner umgås hon ju med än, också bara villabarn förutom en. 

• Anonym (V)
    Anonym (Pj) skrev 2024-11-15 15:11:41 följande:

Vet inte riktigt vad du menar med att alla som svarar tjänar mer än er.... Barn får ju rätta sig efter sin familjs standard och det kommer alltid att finnas de som lever lyxigare/har bättre ställt, men även tvärtom. Det jag absolut inte håller med dig om, är att du nämner att alla inte har samma möjlighet med utbildning - tvärtom anser jag - vi bor i Sverige och alla (förutom dem med specifika problem med inlärning tex) har samma möjlighet att utbilda sig och kämpa för ett yrke som genererar både tillfredsställelse och bra ekonomi. Tänker att livet i stort vad gäller ekonomi, kan vi nästan alla påverka genom de val vi gör som tex utbildning, sparande, bilda familj utan utbildning varken före eller efter och motivation

Jag anser absolut att jag har det svårare att utbilda mig än många andra. Jag har stora koncentrationssvårigheter  och att bara klara usk-urbilden var en stor bedrift och kan ibland påminna mig om hur glad och tacksam jag är att jag inte har det hängandes över mig längre. 

törs ej ta adhd-medicin av flera anledningar fast jag skulle få det. Så nej, att utbilda mig på högskola funkar inte, det vet jag fast jag inte testat det. Dessutom behöver jag inte kämpa för nåt yrke för jag har redan det jag trivs bäst med. 

kände verkligen när jag gick till jobbet i kväll hur glad jag är att jag jobbar just här. 

• Anonym (V)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-15 17:52:49 följande:
    Ja det är otroligt.
    Om det nu är så vanligt att man bor så litet och trångt i Stockholm. Och det som är ännu konstigare är att du inte känner någon som "tjänar så lite som er" om ni nu bor i ett område där det är vanligt att familjer på 4 bor på 59 m2 och så många med så låg hyra. Rimligtvis tjänar inte era grannar så mycket mer då. Kan det inte vara så att din dotters kompisar har rika föräldrar för ni har ju satt henne i Sveriges dyraste ridskola. Där går naturligtvis barn från rika familjer. Går hon i en skola med barn från rika familjer kommer hon ha kompisar med rika familjer. Var går era grannars barn i skolan och varför har hon inga kompisar där ni bor. Om det nu är så vanligt att familjer bor så trångt och billigt. Rimligtvis kryllar det väl av familjer i samma situation då. Varför umgås ni inte med dem och varför jämför hon sig inte med dem. Lika barn leka bäst skriver du. Men ni verkar ju inte alls leka med lika barn för du känner ingen som tjänar så lite som du????

Hon umgicks med dom innan hon bytte skola i 6an. jag är vid åsikten "lika barn leka bäst" så det är lite synd ja, däremot vet jag att det inte går så bra för hennes gamla kompisar och dom hon gick ut med i 9an hade högst meritpoäng av alla. Detsamma gäller hennes nuvarande vänner. Tror att hon dras till lugna och skötsamma tjejer och av nån anledning verkar det inte vara förortsbarnen. 

vi satte henne i den dyraste ridskolan för att den är närmst och för att hon fick plats där snabbt. 
    jag hade en granne jag umgicks med som tjänar det dubbla av vad jag tjänar. 

folk i denna tråd verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan grannar och kompisar, och klasskompisar och vänner. Jag känner ju inte mina grannar på samma sätt som med en vän även om jag gissar mig till att många har samma ekonomi som oss. Eller likande. 

vi känner inga som tjänar som oss, nej, som jag skrev förutom föräldrar och kollegor så tjänar alla mer än oss. Det är skit i vården rent utsagt. Min granne har ett ganska enkelt jobb och tjänar 46000. En släktings man jobbar på bygge och har 42000, en annan har eget företag och tjänar mkt. Osv. Det är ändå enkla vanliga människor som jag inte ser som "rikemansfolk" som hennes vänners familjer är. Alla är högt uppsatta personer. 

• Anonym (V)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-15 17:52:49 följande:
    Ja det är otroligt.
    Om det nu är så vanligt att man bor så litet och trångt i Stockholm. Och det som är ännu konstigare är att du inte känner någon som "tjänar så lite som er" om ni nu bor i ett område där det är vanligt att familjer på 4 bor på 59 m2 och så många med så låg hyra. Rimligtvis tjänar inte era grannar så mycket mer då. Kan det inte vara så att din dotters kompisar har rika föräldrar för ni har ju satt henne i Sveriges dyraste ridskola. Där går naturligtvis barn från rika familjer. Går hon i en skola med barn från rika familjer kommer hon ha kompisar med rika familjer. Var går era grannars barn i skolan och varför har hon inga kompisar där ni bor. Om det nu är så vanligt att familjer bor så trångt och billigt. Rimligtvis kryllar det väl av familjer i samma situation då. Varför umgås ni inte med dem och varför jämför hon sig inte med dem. Lika barn leka bäst skriver du. Men ni verkar ju inte alls leka med lika barn för du känner ingen som tjänar så lite som du????

En sak till, varför tror du att man så ihärdigt vill umgås med en massa människor? Jag har så det räcker och blir över.  Vi umgicks mkt med andra familjer när barnen var små och sen har alla glidit ifrån varandra. Även om man har kontakt på sm. 

• Anonym (V)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-15 17:15:37 följande:
    Men pengar är inte det enda eller viktigaste!

Långt ifrån alla som utbildar sig och tjänar bra blir lyckliga av det.

Jag känner så många stressade men någorlunda  framgångsrika akademikerkvinnor i näringslivet, vid sextio är många av dem utslitna, och många av dem har en massa kroniska sjukdomar och äter flera mediciner. De verkar inte lyckliga, trots höga löner. 

Samma här!! 

Vet inte om det är denna tråden som fått mig att komma till insikt om att lycka i livet handlar om att vara nöjd med det man har och inte jämföra sig med andra. Jag känner mig så lyckligt lottad över att ha mycket ledighet, att det går bra för barnen, att jag trivs på jobbet, att jag och familjen  "peppar peppar" varit vid god hälsa m.m.  

Jag känner faktiskt inget annat par som har det så bra som oss, jag brukar inte skryta om det då jag vet att många känner sig ensamma eller inte har det så bra,  men är så glad att jag har min man och att vi har det så bra ihop, vi har kul, vi trivs alltid i varandras sällskap, barnen har aldrig behövt se oss bråka. 

Precis som jag sa att ingen tjänar så dåligt som oss så känner jag knappt nån som är direkt lycklig heller, antingen pga den fysiska eller psykiska hälsan, att dom är ensamma. Spelar ingen roll hur mkt dom tjänar, man behöver inte vara lyckligare för det som du säger. 

• Anonym (V)
    Anonym (Kia) skrev 2024-11-15 16:18:23 följande:

Minns plötsligt mina två bästisar från gymnasiet.

En bodde med föräldrar och ett syskon i miniradhus, tre små rum plus att vardagsrummet hade en extra vägg uppsatt så det blev ett extra krypin till syskonet. Jag tyckte de hade det trevligt och var väldigt gästfria. 

Den andra bodde med föräldrar och ett syskon i hyreslägenhet på tre små rum, lillebror delade ett mini rum med föräldrarna. Också trevligt, min kompis hade ganska stort rum. När jag blev äldre, flyttat och vi inte längre träffades, insåg jag att min kompis nog skämdes inför mig över hur litet de bodde, men då förstod jag det inte och jag struntade fullständigt i deras bostadsstandard och hennes föräldrars utbildningsnivå. 

Själv bodde jag i stor villa och avundade bästisarna lite för att de bodde centralt. 

TS, kanske tänker dotterns kompisar inte alls på hur hon bor och märker det knappt. Så var det för mig. Att hon själv tänker på det är ju illa, precis som jag tror att en av mina bästisar gjorde. Jag har förstått det efteråt pga vissa saker hon sa. 

Samma här. Jag tänkte inte heller på såna saker när jag var liten. Även om dom flesta bodde i lägenhet som oss så bodde vissa väldigt trångt. Fick dela rum. 

så vet jag en kompis som bodde väldigt stort, stora kalla rum och kalla golv. Problem i familjen och jag tyckte så synd om henne för det. Att dom hade så stort var ingenting jag såg som nåt positivt. Men kanske bidrog klimatet i familjen till det. 

ang villan och det centrala. Vi bor precis vid t-banan. Säger till dottern att vara tacksam som slipper åka buss till tunnelbanan som hennes vänner Tungan ute tänk vad bra vi har det! ; )  man får se det positiva. 

har också sagt till dottern att vännerna nog inte bryr sig, en tjej sa att hon var lite avundsjuk på vår lägenhet, den är ganska mysig med mycket färg och växtlighet. Vilket en annan också sa, att det var den mysigaste hon sett❤️

• Anonym (V)
    felicityporter skrev 2024-11-15 23:02:35 följande:
    Aha, jag hade väldigt mycket rätt. 😉
    Jag gissar att du inte syftar på nåt positivt med tanke på alla dina bittra inlägg, kan inte ta åt mig av såna människor som dig. 
  • Anonym (V)
    felicityporter skrev 2024-11-15 23:06:47 följande:
    Att du ens nämner något sådant och dessutom beskriver ingående om hur stolt du är över din son som är så långt vänster och alltid varit anti större boende tyder på att du innerst inne vet om att du gjort ett sämre livsval än vad du kunde göra. Du skrev själv att du tänkte köpa en villa eller bostadsrätt tidigare men aldrig gjorde det av olika anledningar, trots att ni hade råd med det och dessutom hade varit på plus flera gånger om ni hade fått tummen ur rumpan. 😆

Har jag påstått nåt annat? självklart borde vi köpt hus när vi hade möjlighet. 

jag är MER än stolt över sonen som i dag visade upp A i slutbetyg på flera kurser på KTH. Att jag tog upp hans värderingar var för att några undrade hur vi kunde bo så trångt med ytterligare ett barn, men det fattade inte du. 

• Anonym (V)

SAMT att vi diskuterat att man ofta jämför sig med vänner, och sonen har alltid haft vänner som honom och röstar vänster, i dessa kretsar är det oftast inget fult eller skamligt att bo i allmännyttan. 

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?