• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-20 07:51:45 följande:
    Det låter allvarligt eftersom det är allvarligt. Så pass att Israel anklagas för folkmord av ICJ. Du verkar inte förstå engelska så bra. 

"Whole territory is classified in IPC Phase 4 (Emergency). About 1.84 million people across the Gaza Strip are experiencing high levels of acute food insecurity classified in IPC Phase 3 (Crisis) or above, including nearly 133,000 people facing catastrophic food insecurity (IPC Phase 5) and 664,000, in IPC Phase 4 (Emergency). Acute Malnutrition is at serious levels (IPC AMN Phase 3), ten times higher than before the escalation of the hostilities.  "

www.ipcinfo.org/ipc-country-analysis/details-map/en/c/1157985/

Jo, jag förstår engelska alldeles utmärkt. Men det där är en sammanvävt bedömning av olika faktorer, t.ex. "coping"-mekanismer, hur folk klarar av att ta hand om sig själva och att anpassa sig till situationer. Och det är inte Israels fel eller ansvar om folk i Gaza inte fungerar som vanliga vuxna människor brukar göra. Då ligger ju orsaken i vad som hänt inne i det samhället de senaste årtionden.

Rena matsituation var i alla fall INTE ens i närheten av svält. "Food insecurity" är långt ifrån svält. Hur är det med dina engelskakunskaper?

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-20 17:21:12 följande:

Jo, jag förstår engelska alldeles utmärkt. Men det där är en sammanvävt bedömning av olika faktorer, t.ex. "coping"-mekanismer, hur folk klarar av att ta hand om sig själva och att anpassa sig till situationer. Och det är inte Israels fel eller ansvar om folk i Gaza inte fungerar som vanliga vuxna människor brukar göra. Då ligger ju orsaken i vad som hänt inne i det samhället de senaste årtionden.

Rena matsituation var i alla fall INTE ens i närheten av svält. "Food insecurity" är långt ifrån svält. Hur är det med dina engelskakunskaper?

🤔 Så du menar att det är är palestinier fel att de svälter när de inte har mat? De borde anpassa sig?

Förstår du ens hur extrema åsikter du vädrar här?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-20 17:21:12 följande:

Mina kunskaper i engelska är typ "modersspråk".

Det råder svält i Gaza.

"Whole territory is classified in IPC Phase 4 (Emergency). About 1.84 million people across the Gaza Strip are experiencing high levels of acute food insecurity classified in IPC Phase 3 (Crisis) or above, including nearly 133,000 people facing catastrophic food insecurity (IPC Phase 5) and 664,000, in IPC Phase 4 (Emergency). Acute Malnutrition is at serious levels (IPC AMN Phase 3), ten times higher than before the escalation of the hostilities.  "

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-20 08:06:17 följande:
    Det är samma område. På både din och min video har man samma område. Oavsett är hela Gaza förstörd. 
    Det är INTE samma område, det är fem kilometer ifrån och det du visade var ju inte ens fem kilometer, det var ett mindre område. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-20 17:52:12 följande:
    🤔 Så du menar att det är är palestinier fel att de svälter när de inte har mat? De borde anpassa sig?

Förstår du ens hur extrema åsikter du vädrar här?
    Och du förtalar folk som vanligt. Slut på argument? Det var inte jag som sa det, det fanns i rapporten. Jag har inte ens sagt min åsikt till detta.

Men om du vill veta - jag tycker det är Hamas fel om det skulle vara så att folk är mer osjälvständiga än vad de borde vara (så tolkar jag i alla fall det som skrivs om dåliga "coping-mekanismer"). Man tappar ju inte plötsligt förmåga att ta hand om sig själv när det blir krig.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-21 14:57:03 följande:
    Mina kunskaper i engelska är typ "modersspråk".

Det råder svält i Gaza.

Knappast. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-21 22:22:02 följande:
    Och du förtalar folk som vanligt. Slut på argument? Det var inte jag som sa det, det fanns i rapporten. Jag har inte ens sagt min åsikt till detta.

Men om du vill veta - jag tycker det är Hamas fel om det skulle vara så att folk är mer osjälvständiga än vad de borde vara (så tolkar jag i alla fall det som skrivs om dåliga "coping-mekanismer"). Man tappar ju inte plötsligt förmåga att ta hand om sig själv när det blir krig.
    Förtalar jag? Dina åsikter är så pass extrema att de inte är tillåtna på FL. 🤣 Välkommen tillbaka. Vat har du varit? Vad hände? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-21 22:17:29 följande:
    Det är INTE samma område, det är fem kilometer ifrån och det du visade var ju inte ens fem kilometer, det var ett mindre område. 
    Jo, det är samma område.HELA GAZA ÄR FÖRSTÖRD. Det spelar egentligen ingen roll vilket område i Gaza det handlar om. Du visar gammal video gjord före oktober 2023 som är propaganda. När ska du förstå att Israels propaganda inte går att lita på? Du litar allltså hellre på en ockupationsmakt som anklagas för etnisk rensning, markstöld och folkmord än på oberoende, pålitliga internationella, humanitära organisationer som skyddar mänskliga rättugheter? Är du kristen sionist?

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-19 22:51:53 följande:
    Som om högerextremister försvarar Israel! Det gör de inte. De bara låtsas göra det, för att det kanske passar just nu.

Nej du, jag har alltid varit vänster. Dock är jag inte längre såå vänster, men jag är fortfarande mer vänster än höger. Högerextremist! Tsssss.....  
    Källan är inte allt, det är innehållet som är viktigare. Men det verkar du inte förstå. 
    Vad konstigt då att du hänvisar då till högerextremistiska källor och åsikter som försvar för Israel 🤣

Källan är visst allt. Du länkar till information som produceras av högerextrema källorna och dessa hör så klart ihop med högerextremistiska åsikter, särskillt när det gäller politiska ämnen. Läs min kommentar om kristna sionister och du kommer att hitta intressanta saker som du kanske kan använda för att rannsaka dig själv.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism