• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-29 17:36:51 följande:
    Visserligen förekommer krigsbrott i alla krig. Dvs. enskilda fall, enskilda soldater. En rättsstat straffar såna soldater. Och Israel brukar göra det. Men det här tror jag inte på överhuvudtaget. det verkar för påhittat. Fake-news igen.
    🤣🤣🤣 jag är inte förvånad över att du inte vill erkänna sanningen om att Israel systematiskt mördar civila. Det är israeliska soldater som rapporterat om det. 

• Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2024-12-29 19:16:39 följande:
    Hade Israel velat begå ett folkmord hade alla palestinier varit döda. Men så är inte fallet. Ergo lögnen om folkmord är bara en lögn som ingår i terroristernas propagandakrigsföring.
    Folkmord är avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis (man behöver inte utplåna alla) förinta en grupp utvald eller definierad nationalitet, etnicitet, ras eller religiös tillhörighet. Folkmord är alltid organiserat och utförs ofta av de som leder en stat, men kan även utföras av grupper som staten gömmer sig bakom. Folkmord sker i flera steg som liknar varandra i olika folkmord, såsom klassificering av grupper, demonisering, organisering, polarisering, organiserad förföljelse, extermination och förnekelse.

Som du kan se de flesta av dessa punkter stämmer överens med det som görs mot palestinier. 

Amnesty International har i en ny rapport anklagat Israel för att begå folkmord mot palestinier i Gaza. Rapporten, som bygger på mycket omfattande bevis som intervjuer, satellitbilder och analyser av offentliga uttalanden, hävdar att Israels handlingar bryter mot FN-s folkmordskonvention. Amnesty menar att Israel avsiktligt orsakar död, skada och försämrade levnadsvillkor för palestinier med syfte att delvis eller helt förinta dem. Även FN-s särskilda rapportör Francesca Albanese har tidigare varnat för liknande slutsatser. 

Du kan ladda ner hela rapporten här

www.amnesty.org/en/documents/mde15/8668/2024/en/

• Anonym (Antiextremist)
    Visserligen förekommer krigsbrott i alla krig. Dvs. enskilda fall, enskilda soldater. En rättsstat straffar såna soldater. Och Israel brukar göra det. Men det här tror jag inte på överhuvudtaget. det verkar för påhittat. Fake-news igen.
    Det är den israeliska Haaretz som skrivit om det. Haaretz baserar sina rapporter om tävlingar i dödande på vittnesmål från israeliska soldater och officerare som tjänstgjort i Gaza. Dessa vittnesmål beskriver en kultur där enheter jämför antalet dödade, med målet att överträffa varandra. Exempelvis berättar en officer att om en division dödar 150 personer, försöker nästa nå 200. Vittnen beskriver också hur civila dödas och sedan stämplas som terrorister, samt hur soldater firar sådana dödsfall.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-29 17:16:16 följande:
    Hårklyveri hjälper inte ett dugg. Nej, tolkningen gick inte så långt att man kunde ha lagt in en personlig åsikt. En tolkning kan faktiskt också vara en ren omformulering eller ett förenklande. Och nu slutar jag svarar på sånt trams.
    "Tolkningen" gick så långt att det var en "omformulering, ett "förenklande" kalla det precis vad du vill, av något som INTE stod i rapporten utan som speglade din personliga rasistiska åsikt om palestinier.

Du kan inte hitta på egna ord och egna betydelser av ord och begrepp. Coping Strategy Index är ett begrepp som du inte kan lägga in din egen hittepå-betydelse av. Det står ingenstans i rapporten att palestinier som folk har tappat förmågan att ta hand om sig själva. Det är din rasistiska tolkning. 

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Två fingar i öronen och *lalalalalala* Du uppvisar en närmast sektliknade inställning till Israel och Israels inblandning i kriget. Inget som visar Israel i en dålig dager kan vara sant - för att det är Israel.
  • nihka
    nattuw skrev 2024-12-29 19:16:39 följande:
    Hade Israel velat begå ett folkmord hade alla palestinier varit döda. Men så är inte fallet. Ergo lögnen om folkmord är bara en lögn som ingår i terroristernas propagandakrigsföring.
    En atombomb har ju föreslagits från israeliskt styrande håll, men det vore väl för uppenbart.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-29 17:30:29 följande:
    Du är egentligen inte FÖR någon part, eller? Eller förstår du inte att det här inte hjälper palestinierna? I motsats till dig skulle jag vilja se att de får det bra. Men det får de inte genom samarbete med Iran, respektive Hamas, Houthi eller Hizbollah. 

INGEN av dessa vill ge palestinierna en egen stat. Ingen ser palestinerna som ett folk. De som närmast godkänner dem som ett folk och tycker att det vore bra om de fick sin stat och man kunde leva i fred är ... Israel. Israel är den enda som har en humanistisk grundsyn och där majoriteten av vanliga människorna tycker att det vore bäst. Och vi vet ju att palestinierna har fått bra erbjudanden, flera gånger, av Israel. De har inte vågat tacka ja. Nu är det förstås den sämst tänkbara situationen för såna planer.

Men tyvärr så kommer grannländerna inte att hjälpa dem ett dugg. De kommer bara - i bästa fall - att låta dem ingå i befolkningen i området. Under Irans styre. Och där kommer de att vara andra klassens medborgare. Vilket de inte är i Israel, så som de här israeliska araberna bekräftar: 

">

Vilka "bra erbjudanden" menar du att palestinierna fått av Israel?
  • nihka
    Och där kommer de att vara andra klassens medborgare. Vilket de inte är i Israel, så som de här israeliska araberna bekräftar: 

">

En amerikan, Aryeh Weinstein från New York och bosatt i Pennsylvania,
    påstår att araber i Israel har det mycket bättre än araber någon annanstans i arabvärlden. Tre personer intervjuas som INTE säger något om att araber i Israel har det mycket bättre än araber någon annanstans i arabvärlden.

Tre personer är inget statistiskt säkerställt underlag utan tre individer som snällt svarade på ledande frågor. I kommentarsfältet finns blandade reaktioner - även att intervjuerna skulle vara fake.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-29 20:37:38 följande:
    Enligt flera rapporter från FN och andra källor verkar siffran att omkring 70% av de döda i Gaza-konflikten är kvinnor och barn vara trovärdig.

FN-s kontor för mänskliga rättigheter har genomfört en detaljerad analys av dödsfallen under de första 11 månaderna av konflikten.

Deras slutsatser visar att, av de verifierade dödsfall var 44% barn och 26% kvinnor, totalt cirka 70%. Den åldersgrupp som drabbats hårdast är barn mellan 5-9 år. Den yngsta verifierade offret var en en dag gammal pojke, den äldsta en 97-årig kvinna.

Det är viktigt att notera att FN:s verifierade siffra på 8 119 dödsfall är betydligt lägre än de 43 000 dödsfall som rapporterats av hälsoministeriet i Gaza.

Hjälporganisationen CARE uppger att 70% av över 11 000 dödade i Gaza är kvinnor och barn.

Även om den exakta siffran kan variera beroende på källan och metodologin, tyder de flesta rapporter på att en mycket oproportionerligt stor andel av offren i Gaza är kvinnor och barn. Detta mönster har bekräftats av flera oberoende källor och FN-s egen analys, vilket ger trovärdighet åt påståendet att omkring 70% av de döda är kvinnor och barn.

Tom isrealiska säkerherstjänst litar på och använder de siffrorna.

www.vice.com/en/article/israeli-intelligence-health-ministry-death-toll/

The Lancet gjorde en rapport som visar att siffrorna är pålitliga.

www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)01169-3/fulltext
    "On 6 May, the UN said that 69% of reported fatalities were women and children. Two days later, it said this figure was 52%.

The overall number of reported deaths in Gaza - which currently stands at more than 35,000 - has not changed, but the UN now says incomplete information has led to the revision."

www.bbc.com/news/world-middle-east-69014893

Det är ju FN själva som har uppgett att siffrorna inte stämde. Och det vet du, det har vi diskuterat tidigare. Så sysslar du med?
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism