• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-01-01 09:09:40 följande:
    Dessa är således legitima militära mål.
    Eventuella civila dödsoffer är enbart ham-ass skyldiga till. 
    Din källa är en sionistisk propagandabloggare 🤣👍
    Jag kan hänvisa till minst hundra personer som skrivit om att jorden är platt. Du fattar väl att jorden endå inte är platt? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 16:30:57 följande:
    Återigen, har du en extrem sionistisk grupp som informationskälla och det återspeglas i dina extrema åsikter. De förespråkar krig, ockupation, illegala bosättningar och fördrivning av palestinier.

Alla vet att Hamas är terrorister men inte att Israel är tusen gånger värre. Israel har dödat ca 30 000 oskyldiga barn och kvinnor och fördrivit miljontals från deras hem.
    Jag har ställt in ett samtal av en israeli med en palestnier från Gaza, som både ville ha fred. Det verkar ju inte du vilja. Trots att du hela tiden så febrilt har försökt övertyga oss att folk i Gaza INTE alla stödjer Hamas, så vill du inte veta av det när jag kanske kanske kan hålla med dig där. 

Vad är det du vill då? Inte krig, men inte fred heller? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 16:32:43 följande:
    Jag är trött på att förklara för dig vad som står i rapporterna. De har UNDERSÖKT 8000 dödsfall av totalt 45 000.
    Så stämmer det, ja. Men du skrev tidigare
    att den ena siffran var från Hamas och den andra från FN. 

Förresten så har jag ju diskuterat det tidigare också, och då ville du 
    inte diskutera det. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-01 17:21:27 följande:
    Jag har ställt in ett samtal av en israeli med en palestnier från Gaza, som både ville ha fred. Det verkar ju inte du vilja. Trots att du hela tiden så febrilt har försökt övertyga oss att folk i Gaza INTE alla stödjer Hamas, så vill du inte veta av det när jag kanske kanske kan hålla med dig där. 

Vad är det du vill då? Inte krig, men inte fred heller? 
    Ska jag vara tacksan för att du äntligen erkänner att du spred osanningar? 

Det är väl tydligt i alla mina kommentarer att jag är mot krig. Men du hittar hela tiden anledningar till varför det är "nödvändigt" med krig, fördrivningar, ockupation och slakt på odkyldiga civila. 
  • Anonym (Antiextremist)

Folkmord fortsätter. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbqJx7/israel-hotar-med-upptrappning-i-gaza

"Minst tolv människor har dödats i israeliska attacker i Gaza under nyårsdagen. De flesta av offren var kvinnor och barn, enligt myndigheterna i Gaza.

I en av attackerna träffades ett hus i norra Gaza. Sju människor varav en kvinna och fyra barn dödades, uppger myndigheterna.

I en annan attack uppges flyktinglägret al-Bureij ha träffats, där en kvinna och ett barn dog."

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 18:37:00 följande:

Det är väl tydligt i alla mina kommentarer att jag är mot krig. Men du hittar hela tiden anledningar till varför det är "nödvändigt" med krig, fördrivningar, ockupation och slakt på odkyldiga civila. 

Varför "diskuterar" du ens, om du inte läser inläggen? Och då menar jag inläggen som du svarar på? 

Du kollar inte länkarna heller - det behöver man inte alltid, för att kunna svara , men här var det nödvändigt. Så du läser inte, kollar inte och svarar då så klart goddag yxskaft. 

• AndreaBD
    Du ska inte vara tacksam. Det jag sa var att du jobbade så hårt för att försöka övertyga oss andra om dina åsikter. Och när jag väl är benägen att hålla med dig i något - då missar du chansen. 
  • AndreaBD

Väntar nu.... läste först nu ordentligt. Jag "erkänner att jag spred osanningar"`???  Förstår du skillnaden mellan att ändra åsikt och att ljuga? 

Du kan säga att du är emot krig tills du blir blå i ansiktet, men ingen kommer att tro det om dina inlägg är fulla av hat. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 18:44:17 följande:

Folkmord fortsätter. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbqJx7/israel-hotar-med-upptrappning-i-gaza

"Minst tolv människor har dödats i israeliska attacker i Gaza under nyårsdagen. De flesta av offren var kvinnor och barn, enligt myndigheterna i Gaza.

I en av attackerna träffades ett hus i norra Gaza. Sju människor varav en kvinna och fyra barn dödades, uppger myndigheterna.

I en annan attack uppges flyktinglägret al-Bureij ha träffats, där en kvinna och ett barn dog."

"Enligt Hamas har Israel varit elak."  Jag hoppas att inte dessa människor kallar sig för journalister, de som skrev den här artikeln. Vem som helst kan återge vad Hamas påstår. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 18:44:17 följande:

Folkmord fortsätter. [....]

Dessutom, att ytterligare några offer har krävts i kriget är naturligtvis inte i närheten av någon indikation på ett folkmord. Propagandan griper verkligen efter halmstrån vid det här laget.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism