• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nattuw
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-17 21:37:08 följande:

Intressant, jag blev avstängd pga ett inlägg i denna tråd som tydligen var 

provocerande skrivet och inte tillför diskussionen något utan bara skapar konflikt.

Mitt inlägg postade en länk till en YouTubefilm med ett tal som var ett inlägg i debatten om islam på Oxford Union. Jag lade till några enstaka ord om att detta var vad Israel och Västvärlden hade att kämpa emot. 

Jag noterar att inlägg om negativa sidor av (extrem) sionism inte plockas bort. Bara inlägg som länkar filmer om negativa sidor av islam. Provocerande skrivet? Ja om man inte håller med mig kanske man inte håller med om innehållet i vad som sades i talet i filmen, men jag skrev ingenting provocerande. Skapar konflikt? Jag tror att konflikt har redan skapats från och med trådstarten. 

Nu får vi se, kanske även detta inlägg plockas bort. Det kanske inte tillför diskussionen något. 

Någon sa i en annan YouTubefilm jag såg nyligen från UK, att antisemitism straffas hårt om någon mainstream vit person är den skyldige, men inte om den skyldige tillhör en annan minoritet, är muslim, för då vågar ingen ingripa, för det kan ses som angrepp på minoritet. Kanske det stämmer? 

Tja jag antar att det är upp till familjeliv att bestämma vilka typ av åsikter som är rumsrena respektive vilka åsikter som inte är rumsrena på familjeliv...
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-18 11:01:19 följande:
    Den palestinska antisionismen är i grunden inte antisemitism.

👍
    Och ur vilket sammanhang har du tagit detta? 

Hur kan man citera en mening eller en halv mening utan sammanhang? Det kan ju stå vad som helst.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-18 11:04:02 följande:
    Den sionistiska rörelsen och skapandet av Israel ledde till omfattande etnisk rensning av den palestinska befolkningen. Till skillnad från andra europeiska bosättarkolonier var det sionistiska projektet inte förenligt med att den stora ursprungsbefolkningen (palestinier) skulle kunna stanna kvar, eftersom målet var att bygga en etniskt definierad, judisk stat.
    Och det är därför det lever drygt 2 miljoner araber i Israel??? 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-18 11:13:32 följande:
    Och det är därför det lever drygt 2 miljoner araber i Israel??? 
    Nej, det är därför 5 miljoner palestiner är fördrivna. De 2 mil lever under apartheid.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-18 11:11:18 följande:
    Och ur vilket sammanhang har du tagit detta? 

Hur kan man citera en mening eller en halv mening utan sammanhang? Det kan ju stå vad som helst.  
    Du har ju skrivit detta själv 😅😅😂😅
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-18 11:53:40 följande:
    Du har ju skrivit detta själv 😅😅😂😅
    Okej, men du citerade ju bara hälften, det står ju också att den kan vara det. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-18 14:40:58 följande:
    Okej, men du citerade ju bara hälften, det står ju också att den kan vara det. 
    Du skrev

"Den palestinska antisionismen är i grunden inte antisemitisk, men kan vara det ibland, framför allt när den vävs samman med den Sovjetinspirerade antisionismen." 

Och jag håller med 👍👍👍👍👍 I grunden är palestinska antisionismen inte antisemitisk. Du börjar komma ur din sionistiska bubbla. Bra. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-18 11:52:56 följande:
    Nej, det är därför 5 miljoner palestiner är fördrivna. De 2 mil lever under apartheid.
    Desinformation. 

De 5 miljoner omfattar antagligen barn, barnbarn och barnbarnsbarn till palestinska flyktingar.

2 miljoner, på västbanken? De tillhör inte Israel, och de har sagt nej till en egen stat 3 gånger. Vad ska Israel göra? 

De 2 miljoner som bor i Israel däremot - ingen har uppenbarligen försökt fördriva dem. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-18 14:44:47 följande:
    Du skrev

"Den palestinska antisionismen är i grunden inte antisemitisk, men kan vara det ibland, framför allt när den vävs samman med den Sovjetinspirerade antisionismen." 

Och jag håller med 👍👍👍👍👍 I grunden är palestinska antisionismen inte antisemitisk. Du börjar komma ur din sionistiska bubbla. Bra. 
    Hur är det med läsförståelsen? Det var en tydlig inskränkning.  Och "i grunden" kan väl också innebära "från början". Och det kan mycket väl vara så. Men NU är det en annan sak. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-18 14:52:19 följande:
    Hur är det med läsförståelsen? Det var en tydlig inskränkning.  Och "i grunden" kan väl också innebära "från början". Och det kan mycket väl vara så. Men NU är det en annan sak. 
    Min läsförståelse är bra. Du skrev

"Den palestinska antisionismen är i grunden inte antisemitisk, men kan vara det ibland, framför allt när den vävs samman med den Sovjetinspirerade antisionismen." 

Alla vet väl vad "i grunden betyder". Tack. Du får tummen upp av mig 👍
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism