• Anonym (osäker)

Lägger ni er i om era ungdomar skaffar flick/pojkvänner?

Jag menar med regler? 
    Har en ungdom som är 17. Han har skaffat sin första tjej. Det har gått snabbt. De vill ses varje dag. Han sover ofta hos henne. 
    Jag känner mig vilsen: Jag vet inte hur mycket/lite jag ska lägga mig i? Han fyller 18 om 1 månad och hans tjej också. 

Jag tänker rent spontant att man är kär och då vill man ses ofta. Samtidigt tänker jag att det kanske också är bra med lite reflektionstid och att inte ses hela tiden. De ses varje dag och sover hos varandra 1-2 ggr i veckan. Oftast hos henne då de bor större och jag har en liten hemma som stör och gråter på natten. 

Hur gör ni? Hur mycket ska man lägga sig i? Jag har aldrig träffat hennes föräldrar, och har bara träffat henne korta stunder. 

Jag är mest orolig för att det blir så intensivt för snabbt. Som ung blir man störtkär och ser inte det dåliga hos den andra. Eller är det kanske bra? Ska man bara låta dem vara och ses så länge de sköter skola och extrajobb? 

Hur gör ni? Jag har ingen att bolla med, så behöver lite råd. Det är första gången jag har en ungdom som skaffar flickvän. Mina andra två barn är yngre och har inte kommit dit än. Känner mig så osäker på min "nya roll" om ni förstår.

• Svar på tråden Lägger ni er i om era ungdomar skaffar flick/pojkvänner?
  • Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2024-11-23 19:31:02 följande:

Så länge man bor kvar hos föräldrarna så är det föräldrarna som bestämmer om de vill ha en inneboende eller hur ofta man vill ha nattgäster.
    Så länge han går på gymnasiet så är han försörjd av sina föräldrar. Det innebär dock inte att man betalar för boende eller mat i annan bostad utan man får bo i föräldrarnas hem och äta maten där.

När man flyttat hemifrån och försörjer sig själv bestämmer man allt själv.

Ja det håller jag med om! Äntligen någon som tycker att man måste få tycka och ha åsikter. Samma sak tycker jag också gäller om ens ungdom väljer att alltid sova borta eller om man mätker något man inte tycker är bra. 
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Försökte...) skrev 2024-11-23 22:54:27 följande:
    De blev ihop när hon bara var 17 och sedan "växt ihop". Det är jättegulligt och så men hon har inte levt något innsn. Jag gillar hennes pojkvän det är inte det. Men jag tycker det är en typ av kille hon borde bli tillsammans med senare i livet. Han är hennes första pojkvän och nu är de förlovade och sambos. Så jan kommer nog vara den enda hon vart med i livet. Hon är bara 21 och kommer gifta sig om ett halvår sedan kommer barn säkert på det även om hon säger nu att hon vill vänta några år...det går för fort hon är för ung... :( 

Så noll stöd till mig från hennes storasyster och min man/deras pappa som inte alls förstår hur jag tänker :(  
    Förstår dig, hade själv känt att det skulle gå för fort. Känner fler som blev ihop under gymnasiet och sen skilde sig efter 15 år. Mycket händer i hjärnan mellan 17-30 och ens krav kan ändras. Visst kan det hålla men jag tycker nog också att en ung person ska vara fri och det ska vara okomplicerat och enkelt.
  • Anonym (Anonym)

Jag hade inom 0 00 sekunder tagit reda på vem tjejen är, föräldrarna och ur historiken kring dem ser ut och hade jag hittat något negativt hade jag haft ett vakande öga över dem.

• Anonym (Försökte...)
    Anonym (osäker) skrev 2024-11-24 00:06:49 följande:
    Förstår dig, hade själv känt att det skulle gå för fort. Känner fler som blev ihop under gymnasiet och sen skilde sig efter 15 år. Mycket händer i hjärnan mellan 17-30 och ens krav kan ändras. Visst kan det hålla men jag tycker nog också att en ung person ska vara fri och det ska vara okomplicerat och enkelt.
    Grejen är faktiskt lite tvärtom. Okomplicerat och enkelt. Men jag vet inte om det är så bra när hon är så ung. Killen min yngsta är tillsammans med har jag känt sedan han var liten då han är min storas kompis. 

Han är en jättefin kille. Hade han vart tillsammans med min stora hade det känts bättre eller om de hade blivit tillsammans senare i livet det hade jag stött till 100% Han kommer vara en jättebra man till min dotter. Men jag tycker inte det är typen av kille hon skulle bli tillsammans med redan vid 17. Senare vid 25 kanske eller ännu hellre 30. Det känns som hon kommer missa så mycket i livet nu.
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (Försökte...) skrev 2024-11-24 16:52:16 följande:
    Grejen är faktiskt lite tvärtom. Okomplicerat och enkelt. Men jag vet inte om det är så bra när hon är så ung. Killen min yngsta är tillsammans med har jag känt sedan han var liten då han är min storas kompis. 

Han är en jättefin kille. Hade han vart tillsammans med min stora hade det känts bättre eller om de hade blivit tillsammans senare i livet det hade jag stött till 100% Han kommer vara en jättebra man till min dotter. Men jag tycker inte det är typen av kille hon skulle bli tillsammans med redan vid 17. Senare vid 25 kanske eller ännu hellre 30. Det känns som hon kommer missa så mycket i livet nu.
    Vad missar hon, menar du? Knulla runt? 
  • felicityporter
    Anonym (Bettan) skrev 2024-11-24 17:07:23 följande:
    Vad missar hon, menar du? Knulla runt? 
    Jag undrar samma sak. Det som hänt hennes dotter är ju idealet egentligen. Att festa och knulla runt är ju något som åtminstone jag gärna hade sluppit. 
  • Anonym (lisen)
    Anonym skrev 2024-11-23 19:31:02 följande:

Så länge man bor kvar hos föräldrarna så är det föräldrarna som bestämmer om de vill ha en inneboende eller hur ofta man vill ha nattgäster.
    Så länge han går på gymnasiet så är han försörjd av sina föräldrar. Det innebär dock inte att man betalar för boende eller mat i annan bostad utan man får bo i föräldrarnas hem och äta maten där.

När man flyttat hemifrån och försörjer sig själv bestämmer man allt själv.

Håller med.
    Sambo får man bli i egen bostad, inte hemma hos mamsen och papsen
  • Anonym (X)

Ja, det gör jag. Har en dotter. 
    Våld i nära relationer är vanligt för oss vuxna, men ännu vanligare i ungas relationer. 

• Anonym (osäker)
    Anonym (X) skrev 2024-11-24 19:34:34 följande:

Ja, det gör jag. Har en dotter. 
    Våld i nära relationer är vanligt för oss vuxna, men ännu vanligare i ungas relationer. 

Ja. Vad gör du för att ha koll mm?
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-24 14:52:21 följande:

Jag hade inom 0 00 sekunder tagit reda på vem tjejen är, föräldrarna och ur historiken kring dem ser ut och hade jag hittat något negativt hade jag haft ett vakande öga över dem.

Lite som jag. Vad gör du om du märker att det finns vissa negativa saker?
  • felicityporter
    Anonym (osäker) skrev 2024-11-25 19:01:58 följande:
    Lite som jag. Vad gör du om du märker att det finns vissa negativa saker?
    Hur menar du? Vilka negativa saker? Att han träffat en tjej som han gillar jättemycket och som också gillat honom? Du skriver att du inte tycker att han borde sova borta så mycket, varför inte det? Tycker du att han måste sova hos dig trots att han snart är 18 år och myndig? Varför leta problem när han är kär och lycklig, varför försöker du så desperat sära på ett kärlekspar? Tror du att hon misshandlar honom?
  • Räkan77

Jag skulle också försöka lära känna tjejen lite mer på ett avslappnat sätt. Skulle vänta med att ta kontakt med föräldrarna tills jag lärt känna tjejen. Om de tycker att han sover för ofta där är nåt som de får ta tag i. Jag skulle inte lägga mig i frekvensen om det bara är ett par nätter i veckan.

Sen skulle jag även prata med sonen om vikten av att fortsätta umgås med sina kompisar. Och även vikten att skydda sig mot oönskad graviditet. Försökt ha ett öppet och avslappnat samtal så att han känner att han kan komma till dig och prata om han vill det.

Svar på tråden Lägger ni er i om era ungdomar skaffar flick/pojkvänner?