• Anonym (Bbbb)

Första "bråket"

Jag och min pojkvän jag varit ihop med i 1,5 månad har haft vårt första bråk eller jag frågade bara några saker och det eskalerade från hans sida. Han tog det som att jag inte litar på honom bara för jag frågade osv och att jag typ sårar hans känslor. Han säger hur han får kyssa mig, röra mig osv men hur jag inte litar på honom.
    Han betedde sig även konstigt idag och jag frågade varför han är elak, då säger han att han beteer sig så som mina tankar om honom, att jag inte förtjänar bra beteende om jag inte litar på honom. Allt detta för jag ställde några frågor och att hans handlingar med tiden kommer visa om jag kan lita på honom.
    Manipulerar han eller vad är det frågan om? För jag tycker allt detta känns konstigt. Att "straffa" mig på det sättet.

• Svar på tråden Första "bråket"
  • AndreaBD
    Anonym (Bbbb) skrev 2024-11-24 22:12:41 följande:
    Jag har bara sagt att hans handlingar kommer visa om jag kan lita på honom. Han säger hela tiden att han vill ha någon som litar på honom. Han förstår inte vad jag menar och det gör mig ledsen men han säger att han blir ledsen? Blir helt förvirrad av denna situation.
    Anonym (Varningsklocka) skrev 2024-11-24 22:09:29 följande:

GÖR SLUT! Ta varningen på allvar!

Det tar tid. Man måste känna en person någorlunda väl för att kunna lita på personen. Han kan inte kräva det, han måste vinna ditt förtroende. Och att bråka med dig är ju inget bra sätt. 

Du har rätt i att det är handlingar som visar om man kan lita på någon, inte ord. Och om det som en person säger inte matchar med det hen gör, så är något fel. 
  • Anonym (Varningsklocka)
    AndreaBD skrev 2024-11-25 00:04:47 följande:
    Det tar tid. Man måste känna en person någorlunda väl för att kunna lita på personen. Han kan inte kräva det, han måste vinna ditt förtroende. Och att bråka med dig är ju inget bra sätt. 

Du har rätt i att det är handlingar som visar om man kan lita på någon, inte ord. Och om det som en person säger inte matchar med det hen gör, så är något fel. 
    ...och hans handlingar visar mycket väl vilken slags person han är som straffar ut ts genom att medvetet behandla henne illa efter den där diskussionen.

Allmän diskussion eller inte så är det självklart som du skriver, att det tar tid att se hur någon är, om hen är pålitlig. Det betyder inte heller att man INTE litar på personen i nuläget (för att förtydliga för vissa andra i tråden!), bara det att man inte skulle kunna svära ed på det när man knappt känner en person.
  • Anonym (Geff)

Så du litar inte på honom och han kan inte kommunicera som en normal människa. Det är ett dödfött projekt. Lämna och hitta någon som passar dig istället. 

Har du svårt att lita på folk generellt? Det är kanske något du behöver jobba med? Jag hade inte heller blivit glad om min stora förälskelse plötsligt kläckte ur sig att den inte litade på mig. Vad är poängen med en relation då liksom? 

• Anonym (Geff)
    Anonym (Varningsklocka) skrev 2024-11-25 07:06:06 följande:
    ...

Allmän diskussion eller inte så är det självklart som du skriver, att det tar tid att se hur någon är, om hen är pålitlig. Det betyder inte heller att man INTE litar på personen i nuläget (för att förtydliga för vissa andra i tråden!), bara det att man inte skulle kunna svära ed på det när man knappt känner en person.
    Ja, så är det ju. Men det är ju inget man poängterar för sin nya förälskelse. Alla vet att de premisserna gäller. Skulle någon tycka att den måste poängtera för mig att den inte litar på mig hade jag tolkat det som att personen bedömde mig vara ovanligt opålitlig. 
  • Anonym (Varningsklocka)
    Anonym (Geff) skrev 2024-11-25 07:18:18 följande:
    Ja, så är det ju. Men det är ju inget man poängterar för sin nya förälskelse. Alla vet att de premisserna gäller. Skulle någon tycka att den måste poängtera för mig att den inte litar på mig hade jag tolkat det som att personen bedömde mig vara ovanligt opålitlig. 
    Det var ju bara en allmän kommentar? Det måste man kunna säga utan att personen börjar straffa en på det där sättet, oavsett om han tog illa upp. Ts har, som jag ser det, inte alls sagt "jag litar inte på dig" eller försökt poängtera på det sättet utan just mer generellt konstaterat hur det fungerar.
  • Anonym (Geff)
    Anonym (Varningsklocka) skrev 2024-11-25 07:21:34 följande:
    Det var ju bara en allmän kommentar? Det måste man kunna säga utan att personen börjar straffa en på det där sättet, oavsett om han tog illa upp. Ts har, som jag ser det, inte alls sagt "jag litar inte på dig" eller försökt poängtera på det sättet utan just mer generellt konstaterat hur det fungerar.
    Vi tolkar det TS skriver olika. Men att pojkvännens beteende är knäppt är vi helt överens om! 
  • Anonym (??)

Häger ju lite på vad du frågade och kontexten?

Han kommer 15 minter sen från jobbet
    TS: Varför är du sen, har du knullat din chef?

Han kommer hem kl 10 på förmidagen, stinkande sprit, läppstift på skjortan, rivsår på ryggen efter en aw när han lovade vara hemma senast 23.
    TS: Oj, vad hände?

• Anonym (Tid)
    Tow2Mater skrev 2024-11-24 23:33:14 följande:
    Att säga 'hans handlingar kommer visa om jag kan lita på honom'är inte kommunikation, det är nedlåtande och anklagande envägskommandering.

Vilken anledning till dina frågor?
    Bara för att du litar på dina partners efter 6 veckor så gör inte alla det efter så kort bekantskap.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Bbbb) skrev 2024-11-24 22:06:46 följande:
    Första "bråket"

Jag och min pojkvän jag varit ihop med i 1,5 månad har haft vårt första bråk eller jag frågade bara några saker och det eskalerade från hans sida. Han tog det som att jag inte litar på honom bara för jag frågade osv och att jag typ sårar hans känslor. Han säger hur han får kyssa mig, röra mig osv men hur jag inte litar på honom.
    Han betedde sig även konstigt idag och jag frågade varför han är elak, då säger han att han beteer sig så som mina tankar om honom, att jag inte förtjänar bra beteende om jag inte litar på honom. Allt detta för jag ställde några frågor och att hans handlingar med tiden kommer visa om jag kan lita på honom.
    Manipulerar han eller vad är det frågan om? För jag tycker allt detta känns konstigt. Att "straffa" mig på det sättet.

Vad ställde du gör frågor?
  • Tow2Mater
    Anonym (Tid) skrev 2024-11-25 09:57:06 följande:
    Bara för att du litar på dina partners efter 6 veckor så gör inte alla det efter så kort bekantskap.
    Tydligen inte. Men att gå in i ett forhållande med den starten att inte lita på varandra - bara mer negativitet kan komma ifrån det. Låter som pojkvannen anser detsamma som jag, och belv mycket ledsen.
Svar på tråden Första "bråket"