Xenia skrev 2025-02-17 11:47:18 följande:
Nej, jag skrev ju att presidenten benådnngsrätt är odemokratisk och sätter lagen ur spel. Åas förstår jag att Biden var orolig för att Trump skulle hämnas på sonen. Biden benådae även andra för att skydda dem mot Trumps hämnd.
Obamal fick priset snare för vad fredpriskommittén hoppas att han skulle bli än för vad han var. Men vad har det med Trump att göra?
Fakta är att Trump beundrar Putin och föraktar och hatar Europa. Och vilken usel förhandlare! Vilken förhandling börjar med att man ger motparten nästan allt vad han vill ha? Putin. får behålla sitt rov (20% av Ukraina) och Ukraina ska inte få komma med i Nato. Antingen är Trump en idiot eller så struntar han totalt i Ukraina och Europa. Den starkes rätt och djungelns lag ska råda.
Detta är inte svartvitt tänkande, det är att dra slutsatser av Trumps beteende. Vi har fått en helt ny världsordning. Inga regler och inga allianser gäller längre. USA bryr sig hädanefter bara om vad som gynnar USA. Alltså kan de roffa åt sig Grönland, Kanada, Gaza m m.
Jag tror du måste förstå att Trump har sina ögon på Grönland, Pánama med flera ställen. Om han kan hjälpa Putin att få "sina" områden i Ukraina, så kan Putin hjäpa Trump att få "sina" områden på andra håll.
Ungefär som när kolonialmakterna delade upp världen mellan sig. Trump behöver allierade. Europa är tydligt emot Trump, så även Canada. Han kan med andra ord inte förvänta sig stöd för sina expansionsplaner där.
Historien visar dock att det inte kommer att fungera på lång sikt, eftersom ingen tycker om att bli tagen med våld. Våld föder våld och människorna på dessa platser kommer förr eller senare att göra uppror igen och igen.