• Anonym (emmakarolina)

Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren

Jag har alltid haft bra tänder. Har inte lagat ett hål på säkert 15 år. Var nyligen hos tandläkaren och han sa att jag hade två hål helt plötsligt. Jättechock för mej!. Har tandläkarskräck så bara att gå på undersökning är jobbigt för mej och nu att behöva laga också känns jättejobbigt. Har för mej att det gjorde jätteont när jag gjorde det för 15 år sedan.

Skulle egentligen vilja ha med min kille men han bor 20 mil från mej och jobbar dessutom den dagen. Började då fundera på om jag kunde ta med mej min hund till tandläkaren istället. Det är ingen stor aggressiv ras som skrämmer personal eller andra patienter. Molly är en toypudel som älskar närhet. Det bästa hon vet är att ligga i en sele tätt intill mej. Så jag tänkte att hon kunde göra det när jag är hos tandläkaren. Hon kommer alltså att ligga i en sel, bara halva huvudet syns, Hon kommer inte att springa omkring på mottagningen, hon slickar inte på saker, är helt rumsren. Kan jag fråga tandläkaren om jag kan ta med mej henne? Vet att vissa läkare och tandläkare har sk sociala hundar för patienter som är rädda. Skulle känna att jag inte blir lika nervös om hon finns där!

• Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren
  • Raggartjejen
    Anonym (emmakarolina) skrev 2025-02-17 13:54:33 följande:
    Molly är  som sagt en pudel en ras som inte fäller och räknas därför som allergivänlig.
    Finns tyvärr inga allergivänliga hundar.
  • Anonym (emmakarolina)
    Allergivänliga hundar är ofta de som fäller mindre hår, producerar mindre mjäll och dreglar mindre. Dessa egenskaper minskar mängden allergener som sprids i omgivningen och därmed risken för allergiska reaktioner hos människor. Exempel på sådana hundraser är pudlar, labradoodles och olika terrier
  • Anonym (katten)

Eller så skärper du till dig bara. Du ska till tandläkaren liksom, det är inte farligt...

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (H)
    Anonym (katten) skrev 2025-02-17 16:18:27 följande:
    Bara fjams att hispa upp sig för en sån enkel grej som att gå till tandläkaren. Smärta är inte farligt, det går över. Risken att få ett verktyg i halsen är nog extremt liten

Det är ju själva syftet med smärta, att tala om för oss att vi kan komma att ta skada. 

Själv litar jag ej på tandläkare alls. Min syster fick sin käke skadad pga att de borrade för långt ner. 

• Raggartjejen
    Anonym (emmakarolina) skrev 2025-02-17 14:16:16 följande:
    Allergivänliga hundar är ofta de som fäller mindre hår, producerar mindre mjäll och dreglar mindre. Dessa egenskaper minskar mängden allergener som sprids i omgivningen och därmed risken för allergiska reaktioner hos människor. Exempel på sådana hundraser är pudlar, labradoodles och olika terrier
    Är du egoistisk eller oförstående?
    Det finns INGA allergivänliga hundar. Jag & många andra som har astma och allergi blir sjuka av att hundägare bara måste ta med jyckarna överallt.
    Vi blir sjuka av även de s.k allergivänliga men det verkar du strunta i totalt!
    Anonym (M) skrev 2025-02-17 11:41:51 följande:

Min pappa var tandläkare med en privat praktik och en stor hundälskare. Hundar var välkomna, även om det var sällan de följde med. 

Antar att han betalade läkarbesök och medicin till sina patienter!
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2025-02-17 16:14:00 följande:

Kan bli farligt dock, läste nyligen om en person som fick ett verktyg i halsen.

Och kan göra väldigt ont. 

Så nej inte konstigt att vara rädd. 

Dina historier är föga hjälpsamma i en tråd med en rädd TS. Suck.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2025-02-17 17:35:15 följande:
    Dina historier är föga hjälpsamma i en tråd med en rädd TS. Suck.
    Dock störigt när folk ej förstår och förminskar andras rädslor
Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren