• Anonym (emmakarolina)

Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren

Jag har alltid haft bra tänder. Har inte lagat ett hål på säkert 15 år. Var nyligen hos tandläkaren och han sa att jag hade två hål helt plötsligt. Jättechock för mej!. Har tandläkarskräck så bara att gå på undersökning är jobbigt för mej och nu att behöva laga också känns jättejobbigt. Har för mej att det gjorde jätteont när jag gjorde det för 15 år sedan.

Skulle egentligen vilja ha med min kille men han bor 20 mil från mej och jobbar dessutom den dagen. Började då fundera på om jag kunde ta med mej min hund till tandläkaren istället. Det är ingen stor aggressiv ras som skrämmer personal eller andra patienter. Molly är en toypudel som älskar närhet. Det bästa hon vet är att ligga i en sele tätt intill mej. Så jag tänkte att hon kunde göra det när jag är hos tandläkaren. Hon kommer alltså att ligga i en sel, bara halva huvudet syns, Hon kommer inte att springa omkring på mottagningen, hon slickar inte på saker, är helt rumsren. Kan jag fråga tandläkaren om jag kan ta med mej henne? Vet att vissa läkare och tandläkare har sk sociala hundar för patienter som är rädda. Skulle känna att jag inte blir lika nervös om hon finns där!

• Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren
  • Raggartjejen
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-18 08:48:18 följande:
    Då är det på många platser pälsdjursallergiker har svårt att vistas: flygplan, affärer, Restuaranger, frisören, cafeer, hotell, barer osv. Jag upplever att mina hundar får följa med på nästan allt utan mataffärer
    Vad är vitsen med att ta med hunden överallt, t.e.x på restaurang?
  • Anonym
    Anonym (emmakarolina) skrev 2025-02-18 07:16:23 följande:
    Har jag sagt att jag struntar i om tandläkaren eller dom andra patienterna är allergiska??? Jag skrev att jag givetvis FRÅGAR honom innan om det går bra. Är han allergisk antar jag att han klarar av att säga det till mej!
    Det är ju inte bara tandläkaren det gäller. Det är hela personalstyrkan samt alla patienter som kommer vistas i väntrum, korridor och behandlingsrum. 
  • Anonym
    Anonym (emmakarolina) skrev 2025-02-18 07:19:37 följande:
    Hon "stöttar" mej när jag är ledsen eller orolig. Har du aldrig hört talas om terapihundar?????

Skulle inte säga nåt om du är rädd för frisören. Det är väl din sak! Låt blir att gå dit och be nån kompis klippa dej istället. Är väl inget större problem!
    Terapihundar är utbildade och tränade av utbildad personal. De är tränade bla att inte reagera stressat vid höga och plötsliga ljud, bla borrljud. De är vana vid miljön på kliniken. Terapihunden har en hundförare med sig som leder hunden genom mötet med patienten.
    Det kan inte jämföras med en hund som slängs in otränad i en ovan miljö med höga, plötsliga och långa ljud och främmande människor.  Den är ensam med sin ägare som är nervös och ligger ner och inte är i skick att leda som en hundförare bör kunna göra.

Du kan leta efter en klinik som har en tränad terapihund. 
  • Anonym (Mamma)

Antar att tandläkarens lokaler är som alla andra vårdinrättningar och husdjuren får inte komma med! Vad gäller smärta så är ju det enda som gör ont hos tandläkaren bedövningssprutan. Idag ges så god bedövning så man känner ju absolut INGENTiNG!!

• Anonym (Ö)
    Raggartjejen skrev 2025-02-18 09:37:47 följande:
    Vad är vitsen med att ta med hunden överallt, t.e.x på restaurang?
    Ja, det kan finnas tillfällen tex utomlands, man är iväg en hel dag och inte åker tillbaka till hotell eller lägenhet för att lämna dem eller spontant går in någonstans efter en dag på stan hemma. Promenader på stan som slutar i en fika eller ett glas vin, inte heller ovanligt. Jag ser det helt naturligt att umgås mkt m mina hundar på fritiden. Jag tycker detta med allergi är överdrivet, hade det varit så farligt hade jag aldrig kunnat flyga med hundarna. Självklart ser jag till att ha ordning på dom och oftast ligger dom i hundväskan eller sitter i mitt knä då dom är pyttesmå - likaså i affärer. Och skulle någon be mig flytta till ett bord längre bort, hade jag självklart respekterat det
  • Raggartjejen
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-18 13:34:06 följande:
    Ja, det kan finnas tillfällen tex utomlands, man är iväg en hel dag och inte åker tillbaka till hotell eller lägenhet för att lämna dem eller spontant går in någonstans efter en dag på stan hemma. Promenader på stan som slutar i en fika eller ett glas vin, inte heller ovanligt. Jag ser det helt naturligt att umgås mkt m mina hundar på fritiden. Jag tycker detta med allergi är överdrivet, hade det varit så farligt hade jag aldrig kunnat flyga med hundarna. Självklart ser jag till att ha ordning på dom och oftast ligger dom i hundväskan eller sitter i mitt knä då dom är pyttesmå - likaså i affärer. Och skulle någon be mig flytta till ett bord längre bort, hade jag självklart respekterat det
    Överdrivet med allergi och astma?
    Det märks att du inte har allergi & astma. 
  • Anonym (katten)
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-18 13:34:06 följande:
    Får de plats i en väska så räknas det fan inte ens som hundar.
  • Anonym (Ö)
    Raggartjejen skrev 2025-02-18 14:14:43 följande:
    Överdrivet med allergi och astma?
    Det märks att du inte har allergi & astma. 
    Japp, så tänker jag. Så länge de inte sitter alldeles nära, i sina väskor, ej i textiler och håller sig vid tvättbara ytor. Varför är det tillåtet på flyg om det i de flesta fall skulle vara hälsofarligt för allergiker? Litet trångt utrymme. Då allergi är mkt vanligt, lär det ju alltid sitta någon med det på varje flyg. Har flygit väldigt många gånger med mina hundar 
  • Anonym (Ddd)
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-18 14:40:23 följande:
    Japp, så tänker jag. Så länge de inte sitter alldeles nära, i sina väskor, ej i textiler och håller sig vid tvättbara ytor. Varför är det tillåtet på flyg om det i de flesta fall skulle vara hälsofarligt för allergiker? Litet trångt utrymme. Då allergi är mkt vanligt, lär det ju alltid sitta någon med det på varje flyg. Har flygit väldigt många gånger med mina hundar 
    Verkar ha blivit så att det inte längre är hundägare som ska boka specialplats utan det är allergikern, som inte själv valt sin livssituation, som behöver boka specialplatser på flygplan?
    För det finns fler som absolut måste ta med sina små rått.. småhundar överallt, än det finns allergiker. 

Då kan man tycka att åtminstone vårdinrättningar borde vara fredade platser där allergiker och astmatiker kan vara trygga ifrån andnöd och annat obehag.
  • Anonym (Ö)

Du får väl försöka  ändra reglerna. Jag håller dom som det ser ut idag och anpassat mig gärna vid akuta behov. Men ja, jag ser mina hundar som familjemedlemmar och brukar ha dom med så mkt det är möjligt

• Anonym (Ö)
    Anonym (katten) skrev 2025-02-18 14:33:54 följande:
    Får de plats i en väska så räknas det fan inte ens som hundar.
    Nej, varför uppröras då 🤩
  • Anonym (Ö)

Men lite utanför ts fråga... Ts, jag tar emot patienter (inte så vanligt) med hundar. Väljer att boka som sista patient dock så städning utförs efter besök. Fråga din tandläkare hur dom ser på hundar

• Anonym (Ddd)
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-18 18:42:10 följande:

Du får väl försöka  ändra reglerna. Jag håller dom som det ser ut idag och anpassat mig gärna vid akuta behov. Men ja, jag ser mina hundar som familjemedlemmar och brukar ha dom med så mkt det är möjligt

Jag har 2 getter och en katt som jag ser som familjemedlemmar. Jag tar inte med dem överallt. Skulle sett lite märkligare ut än hundar iofs: D
  • Anonym (katten)
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-18 18:45:09 följande:
    Nej, varför uppröras då 🤩
    Råttor är också allergiframkallande
Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren