• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • fido81

Dallas: Ralf (som vår som heter) fick högt blodtryck efter att de tagit hål på hinnorna för att få igång mig ordentligt. Detta tydde på stress hos baret och de gick in och tog ett blodprov på honom som stärkte deras misstankar och de beslutade att snitta mig. När de väl hade öppnat mig och plockat ut Ralf upptäckte de en blödning som visade sig att det var livmodern som hade brustit. Jag misstade 3 liter blod och de har sedan förklarat att jag hade en förhårdnad som berodde på endon på livmodern och denna brast, troligen när de tog ut honom men de är inte riktigt säkra. När du hade fött försvann blödningen då???

Jag ska på återbesök till Gävle (det var där vi födde), sedan ska jag nog kontakta uppsala också. Skulle vilja prata framtid och hur man ska gå till väga. Känns som det är bäst att göra med folk som är insatta på sjukdomen.
    Visst har jag ont vid mens, men ipren hjälper faktiskt. Mitt problem är snarare att jag har mens i 3 tre veckor åt gången och det vill jag verkligen inte ha. Har inga äggledare kvar så egentligen behöver jag inget preventivmedel, men nått måste jag ha mot mina långa mensturationer.

Synd och mysko att inte det botar om man tar bort allt. Känna ändå som ett alternatv.

Cachet: Varför har du beslutat att ta bort livmodern???

• linglang

Jag mår så fruktansvärt dåligt av att blöda, blöder två tre veckor när jag har mens, flodblödningar och det gör att jag får extra svåra smärtor och får lättare cystor. Det har gjort att jag känner att när tiden är mogen ska livmodern bort för att slippa blödningen och det som den bär med sig. Jag måste gå på starka smärtstillande för att kunna hantera vardagen och kan inte jobba 100%.

Skönt att höra att man inte behöver remiss till endo-kliniken. Funderar på att boka en tid där eftersom ingen kan hjälpa mig här.

• dallas
    linglang skrev 2010-01-15 11:31:38 följande:
    Jag mår så fruktansvärt dåligt av att blöda, blöder två tre veckor när jag har mens, flodblödningar och det gör att jag får extra svåra smärtor och får lättare cystor. Det har gjort att jag känner att när tiden är mogen ska livmodern bort för att slippa blödningen och det som den bär med sig. Jag måste gå på starka smärtstillande för att kunna hantera vardagen och kan inte jobba 100%.Skönt att höra att man inte behöver remiss till endo-kliniken. Funderar på att boka en tid där eftersom ingen kan hjälpa mig här.
    Ja, ring dit!!! Där finns ju alla proffsen samlade, som dessutom bör ta ens problem på allvar!

fido81; jag hade "oförklariga" blödningar ungefär i 10 veckor (v.8-18) i livmodern ibörjan av graviditeten. sen fick jag färsk blödningen ca 1 vecka före bf.

blödningen jag hade avstannade men eftersom det ändå var så nära inpå så skulle dom lägga in mig på BB istället för förlossningen(låg där i 2 dar) men då hade jag ju öppnat mig 2 cm så då tog dom hål på hinnan istället -sen var Alexandra ute 50 min senare, det gick lite för snabbt, hann knappt fatta att man höll på att föda.
  • fröken3

Hejsan!
    Vill bara tipsa alla om programmet Fråga doktorn som går i svt. Idag hade det ett bra reportage om endometrios. Man kan se det på svt play!

• ProvisT

Hej alla: Vilken aktivitet här var nu. Tack för att ni öppnade en ny tråd. Jag har också genomlidigt alla sjuka smärtor, op och hormoner. Dock så blev jag mycket bättre(alt medecin) och har levt utan några mediciner i ca 3 år. Vill dock gärna ha barn men det blir inga bio barn för oss. 
    Nu till min fråga. Känner ni av er endo vid ÄL? Jag brukar känna lite grann, men igår natt vaknade jag 3 på natten av sjuk smärt  ibäcken som strålade ut i nedre ryggen. Aj aj det var helt sjukt vad det gjorde ont. Var på massage igår och han sa att alla musklerna i nedre ryggen var spända som bara den. Nu undrar ju jag. Har jag fått ryggont, som gjorde att endon blev orolig och gjorde ont, eller har endon aktiverats och strålat bak i ryggen?
    Har mått så bra så länges så nu känns det så konstigt att det skulle komma tillbaka.
    Stor kram till er alla.

• Zelmilainen
    ProvisT skrev 2010-01-20 08:57:40 följande:
    Hej alla: Vilken aktivitet här var nu. Tack för att ni öppnade en ny tråd. Jag har också genomlidigt alla sjuka smärtor, op och hormoner. Dock så blev jag mycket bättre(alt medecin) och har levt utan några mediciner i ca 3 år. Vill dock gärna ha barn men det blir inga bio barn för oss. Nu till min fråga. Känner ni av er endo vid ÄL? Jag brukar känna lite grann, men igår natt vaknade jag 3 på natten av sjuk smärt  ibäcken som strålade ut i nedre ryggen. Aj aj det var helt sjukt vad det gjorde ont. Var på massage igår och han sa att alla musklerna i nedre ryggen var spända som bara den. Nu undrar ju jag. Har jag fått ryggont, som gjorde att endon blev orolig och gjorde ont, eller har endon aktiverats och strålat bak i ryggen? Har mått så bra så länges så nu känns det så konstigt att det skulle komma tillbaka. Stor kram till er alla.
    ibland känner jag av endon vid äl, men inte alltid... ibland passerar den obemärkt, ibland kan ja få svaga känningar och ibland är det som när du beskrev det, men dock väldigt sällan. jag upplever att då det gjort som mest ont vid äl som du beskrev har varit då jag haft cystor som blockerat i äggledarna.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • dallas
    Zelmilainen skrev 2010-01-14 16:59:11 följande:
    är det nån som vet om endon kan påverka menscykeln? jag har alltid haft väldig regenbunden mens, men har sista tiden märkt att den inte riktigt kommer som den ska. som imorse dök den upp dryga veckan innan den "ska" komma...
    Ja, jag tror det, fick oxå mensen typ 7 dar tidigare än vanligt, har dock inte blött så mycket men har ont och är ändå på blödningsdag 6 imorgon- det är SKIT, vi försöker ju bli gravida utan IVF nu (har ju en dotter från IVF och hoppas på ett litet mirakel utan) Men det kanske är lönlöst och dessutom om man nu har fått "skiten att leva upp igen" Får väl avvakta lite och se hur detta utvecklar sig.

Läste i "Endometriosis for Dummies" (en väldigt bra bok som jag rekomenderar varmt!) att vi med endo ibland kan ha problem med att få till det med progesteronet(gulkroppshormonet) och det är ju det som bildas efter ÄL för att göra miljön i livmodern bra för embryot-utan detta eller för låga halter gör ju så embryot inte kan utvecklas eller överleva- dvs OM man får mens för tidigt efter ÄL så kan det vara pga av detta tror det bör gå iaf 12 dagar efter ÄL innan mens det ultimata är ju 14 dagar....Jag fick min mens 10 dagar efter ÄL nu(har en fertilitetsmonitor så jag har full koll på min cykel just nu)
    Funderar på att gå och kolla prog.halten om detta inte var ett undantag vill säga. Kroppen är ju konstig ibland.
  • Zelmilainen
    dallas skrev 2010-01-20 21:04:36 följande:
    Ja, jag tror det, fick oxå mensen typ 7 dar tidigare än vanligt, har dock inte blött så mycket men har ont och är ändå på blödningsdag 6 imorgon- det är SKIT, vi försöker ju bli gravida utan IVF nu (har ju en dotter från IVF och hoppas på ett litet mirakel utan) Men det kanske är lönlöst och dessutom om man nu har fått "skiten att leva upp igen" Får väl avvakta lite och se hur detta utvecklar sig.Läste i "Endometriosis for Dummies" (en väldigt bra bok som jag rekomenderar varmt!) att vi med endo ibland kan ha problem med att få till det med progesteronet(gulkroppshormonet) och det är ju det som bildas efter ÄL för att göra miljön i livmodern bra för embryot-utan detta eller för låga halter gör ju så embryot inte kan utvecklas eller överleva- dvs OM man får mens för tidigt efter ÄL så kan det vara pga av detta tror det bör gå iaf 12 dagar efter ÄL innan mens det ultimata är ju 14 dagar....Jag fick min mens 10 dagar efter ÄL nu(har en fertilitetsmonitor så jag har full koll på min cykel just nu)Funderar på att gå och kolla prog.halten om detta inte var ett undantag vill säga. Kroppen är ju konstig ibland.
    kanske kan va värt att kollas upp. dock kommer jag gå på hormoner, etc oavsett om det blir insem eller ivf. detta pga att vi är ett tjejpar som inseminerar i linköping. de gör alltid hormonbehandlingar där. tror de har koll på läget. läkaren där som jag pratat med känns väldigt bra.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • linglang

Hej tjejer! Har en fråga till er ang vården.

Hur upplever ni att läkarna bemöter er i sjukdomen? Har ni en och samma läkare eller har ni behövt att byta?

Jag frågar för själv upplever jag alltid ett dåligt bemötande kring min endometrios. Jag känner som om jag sitter i ett förhör, läkarna vill ha bevis, ifrågasätter allt, misstror. Jag vet inte hur många läkare jag haft och ingen kan hjälpa. Var hos läkare igår och det blev obehagligt. Fick iaf en remiss till endokliniken uppsala. Hoppas på bra bemötande där.

• dallas
    Zelmilainen skrev 2010-01-20 21:28:00 följande:
    kanske kan va värt att kollas upp. dock kommer jag gå på hormoner, etc oavsett om det blir insem eller ivf. detta pga att vi är ett tjejpar som inseminerar i linköping. de gör alltid hormonbehandlingar där. tror de har koll på läget. läkaren där som jag pratat med känns väldigt bra.
    Vad skönt att det känns bra! Hoppas ni blir gravida snart!
    linglang skrev 2010-01-29 10:18:39 följande:
    Hej tjejer! Har en fråga till er ang vården.Hur upplever ni att läkarna bemöter er i sjukdomen? Har ni en och samma läkare eller har ni behövt att byta?Jag frågar för själv upplever jag alltid ett dåligt bemötande kring min endometrios. Jag känner som om jag sitter i ett förhör, läkarna vill ha bevis, ifrågasätter allt, misstror. Jag vet inte hur många läkare jag haft och ingen kan hjälpa. Var hos läkare igår och det blev obehagligt. Fick iaf en remiss till endokliniken uppsala. Hoppas på bra bemötande där.
    Ja, inte har man direkt blivit tagen på allvar- jag blev ju t om skickad till psykolog för min " psykiska besvär" ett par år innan jag fick min diagnos-pga att jag gick till min gynekolog så ofta- han trodde det var psykiskt....Och jag min flane trodde ju oxå det då-för läkarna vet väl vad dom pratar om, haha, men så var ju inte fallet, däremot fick jag gå till kurator i några år efter diagnos för att försöka acceptera sjukdom och eventuell evig barnlöshet...Nu hade vi ju tur och fick en liten dotter efter IVF, men det var ingen självklarhet.
    Nu känns det mest som min gyn inte vill ha med mig att göra, han tycker jag skall kontakta Sahlgrenska "eftersom jag ändå gått där och gjort IVF dom senaste 4 åren" men ändå skall jag höra av mig om mensen börjar strula igen...Fattar ingenting!! Min smärta då?!
    Tror min gyn är sur på Sahlgrenska för att han inte fått några kopior från dom efter min op+ IVF, men det är väl inte mitt fel heller....
    Vill nog helst ha en ny läkare men gynekologerna växer inte på träd i Göteborg direkt och helst vill man ju ha någon som iaf intresserar sig för kvinnor med endometrios.
Svar på tråden Vi med endometrios 5