• Anonym (!)

Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?

Bor tillsammans med min 2 åriga dotter och hennes pappa i innerstan i en 3.a på 80kvm. Vi trivs jättebra här och är gravid igen. Visst kan vi bo kvar här ett bra tag men i framtiden tror jag barnen kommer vilja ha ett varsit rum och vi har inte råd att köpa större i innerstan. Vi skulle i såna fall behöva flytta och ska vi.göra det känns det lite som vi borde.göra det rätt snart så barnen inte behöver byta förskola/ skola i framtiden och skulle vi vilja ha fler barn har vi plats för det. Men samtidigt får jag lite ont i magen av det...vi trivs ju.så bra.och vill gärna bo kvar. Sanyidigt skulle vi få ett stort radhus eller villa i förorten och ungarna skulle få.en tomt å leka på.etc etc......

• Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?
  • Tihi

Om jag skulle behöva välja så skulle jag ta en större bostad i förorten alla dagar i veckan över att bo trångbodd i stan. My two cents.

• EnEnkelTulipan
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-22 17:01:33 följande:

Skönt att du är nöjd, men nog kan väl även du förstå att radhus/villalivet inte är för alla? Har provat på det och hatade varje sekund, trädgård vore för mig ett straff om jag ska vara ärlig.

Nej, för mig vore det en veritabel mardröm att behöva bo så som du beskriver, tur att vi tycker olika!

...och i en hr blir det inte dyrare att bo i en sekelskifteslägenhet här än i nyproducerat i förorten. :)
    Att alla är olika och uppskattar olika har jag inga problem med att förstå :) det är väl tur det. Men sista stycket fattade jag inte tror jag. Du skriver hr, antar att du menar hyresrätt? Bostadsrätt förkortas ju br. Men nog måste det bli dyrare att bo i hr i stan än nyproducerat (hus) i förorten? Oftast köper man ju hus, inte hyr. Och när man väl bestämmer sig för att sälja får man oftast igen sina pengar och många gånger lite till. Har man tur täcker det där "lite till" upp för kostnader man haft i form av el, sophämtning, vatten... Så det finns ju dom som i slutändan bott (nästan) gratis när man slår ut allt när man flyttat. Det ska mycket till för att det ska bli så i en hr. Hade du menat/skrivit br hade jag inte skrivit detta för man kan ha samma tur där när man säljer.
  • Anonym (erika)

Jag valde förorten. Ville inte bo en lägenhet där man fick ta på barnen massor och gå en bit för att ta sig till en lekpark när det skulle lekas. Jag ville kunna öppna dörren och bara vara. Mer livskvalitet. Nu bor vi i Hägersten. Vi åker till T-centralen på 12 minuter så inte är vi så värst långt från tullen nu heller

Men så har jag aldrig varit så förtjust i innerstan heller, så det bidrog väl också.

• Coruscant

Vi valde bort en fyra i förort på dryga 80 kvm - där vi bodde utan barn! Mot en trea innanför tull på 70 kvm - där vi bor med barn (just nu vår 5-åring, men förhoppningsvis blir det syskon snart). Vi kommer väl sikta på en fyra så småningom, om inte barnen delar rum eller vi sover i bäddsoffa.

Skulle aldrig kunna byta bort förskola/skola och jobb inom 5 minuters promenad hemifrån - det ger så mycket mer tid för familjen än att pendla. Och vi sparar ju 790 kr x2 pers. Så vi kan lägga 1600kr mera på boendet mot att ha SL-kort.

Och det finns flera parker att välja på i närheten. Och strand. Och restauranger. Och affärer. Och bio. Och caféer. Och badhus. Och gym. Och allt!

• Anonym (hornstull)
    Coruscant skrev 2014-02-22 19:01:54 följande:
    Vi valde bort en fyra i förort på dryga 80 kvm - där vi bodde utan barn! Mot en trea innanför tull på 70 kvm - där vi bor med barn (just nu vår 5-åring, men förhoppningsvis blir det syskon snart). Vi kommer väl sikta på en fyra så småningom, om inte barnen delar rum eller vi sover i bäddsoffa. Skulle aldrig kunna byta bort förskola/skola och jobb inom 5 minuters promenad hemifrån - det ger så mycket mer tid för familjen än att pendla. Och vi sparar ju 790 kr x2 pers. Så vi kan lägga 1600kr mera på boendet mot att ha SL-kort. Och det finns flera parker att välja på i närheten. Och strand. Och restauranger. Och affärer. Och bio. Och caféer. Och badhus. Och gym. Och allt!

Låter som Hornstull!? Bästa stadsdelen.
  • Anonym (Annie)
    EnEnkelTulipan skrev 2014-02-22 18:49:26 följande:
    Att alla är olika och uppskattar olika har jag inga problem med att förstå :) det är väl tur det. Men sista stycket fattade jag inte tror jag. Du skriver hr, antar att du menar hyresrätt? Bostadsrätt förkortas ju br. Men nog måste det bli dyrare att bo i hr i stan än nyproducerat (hus) i förorten? Oftast köper man ju hus, inte hyr. Och när man väl bestämmer sig för att sälja får man oftast igen sina pengar och många gånger lite till. Har man tur täcker det där "lite till" upp för kostnader man haft i form av el, sophämtning, vatten... Så det finns ju dom som i slutändan bott (nästan) gratis när man slår ut allt när man flyttat. Det ska mycket till för att det ska bli så i en hr. Hade du menat/skrivit br hade jag inte skrivit detta för man kan ha samma tur där när man säljer.

Tja, som jag skrev är jag/vi inte det minsta intresserade av att bo i hus så alternativet till vår hr i innerstan skulle va hr (nyproducerat) i förorten.

...även om vi fått förslag om att få köpa hus myyyycket förmånligt om vi var villiga att skenbyta så de andra fick våra 180 kvm sekelskifteslght i inbyte.
  • Anonym (!)

Va kul att det funkar :) hur har ni fördelat utrymmena? Delar alla barn på 1 sovrum? Hur gamla är barnen?

Anonym (l) skrev 2014-02-22 16:03:42 följande:
    Vi bor två vuxna och tre barn i en trea på 80 i innerstan. Det funkar jättebra och vi tänker inte flytta.

• Anonym (!)

Tack för era svar! Kan tillägga att min släkt har ett sommarställe. Det är inte en massa trafik och oljud utanför dörren då vi bor i ett ganska lugnt område på södermalm och biltrafiken är en bit bort.

Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?