• Anonym (!)

Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?

Bor tillsammans med min 2 åriga dotter och hennes pappa i innerstan i en 3.a på 80kvm. Vi trivs jättebra här och är gravid igen. Visst kan vi bo kvar här ett bra tag men i framtiden tror jag barnen kommer vilja ha ett varsit rum och vi har inte råd att köpa större i innerstan. Vi skulle i såna fall behöva flytta och ska vi.göra det känns det lite som vi borde.göra det rätt snart så barnen inte behöver byta förskola/ skola i framtiden och skulle vi vilja ha fler barn har vi plats för det. Men samtidigt får jag lite ont i magen av det...vi trivs ju.så bra.och vill gärna bo kvar. Sanyidigt skulle vi få ett stort radhus eller villa i förorten och ungarna skulle få.en tomt å leka på.etc etc......

• Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?
  • LiamsMamma

Har precis flyttat till en villa i "en förort" då 2an vi bodde i började bli för trång. Går inte en dag utan att jag saknar lägenheten och allt man hade i närheten. Men tror ändå att det här är ett bättre alternativ då sonen har ett stort eget rum och kan leka ute i trädgården.. Tröstar mig med att vi en vacker dag flyttar tillbaka!:)

• EnEnkelTulipan
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-22 21:18:09 följande:

Tja, som jag skrev är jag/vi inte det minsta intresserade av att bo i hus så alternativet till vår hr i innerstan skulle va hr (nyproducerat) i förorten.

...även om vi fått förslag om att få köpa hus myyyycket förmånligt om vi var villiga att skenbyta så de andra fick våra 180 kvm sekelskifteslght i inbyte.
    Ok hyresrätt är väldigt oaktuellt för oss. Vi vill äga vårt boende och det blir ju många gånger billigare i längden än hr.
  • Anonym (Hm)

Jag väljer innanför tullarna alla gånger. Bodde i hus i en bra förort för många år sedan och det enda jag saknar är just den stora ytan. Vi bodde två vuxna och ett barn på 225 kvm och hade hur mycket plats som helst, men trädgårdsarbete är inte jätteintressant och min dåvarande man var inte alls händig. Det var innan det ens var tal om rot-avdraget så jag saknar inte kostnaderna.. Nu bor jag i en ytterst trevlig sekelskifteslägenhet och man har nära till allt. Har svårt att se hur jag skulle vänja mig med av boende innanför tullarna nu.

• MrsHughes

Vi bor två vuxna och två barn på 86 kvm på Kungsholmen. Visst, det kan kännas lite trångt ibland men vi stortrivs och har absolut inga tankar på att flytta. Tvärtom säger vi nästan varenda dag att tänk så bra vi bor.

Närheten till allt är fantastisk. Vi utnyttjar verkligen både kulturutbudet och restaurangerna i kvarteret. Att gå på museum en eftermiddag är inte ett projekt som måste planeras utan man tar sig en promenad ner på stan. Vi har både parker och bad runt knuten och inga restider till jobb att tala om. Vi har kunnat ha barnen relativt korta dagar på förskolan och ändå inte behövt att gå ner särskilt mycket i arbetstid.

Vi har dock sommarstuga inte alltför långt bort där vi är på helger och somrar. Den perfekta kombinationen. Flytta inte ;)

• ModestyB

Ni är 3, snart 4 i familjen och tycker ni blir trångbodda i en 3:a på 80 m2? Hur tänkte du nu TS? Ni är inte ett dugg trångbodda och kommer inte att bli inom överskådlig framtid.

Vi bor trångt (på riktigt) i innerstan och våndas svårt inför tanken på att bo i närförort. Vi väljer innerstan, självklart. Skulle vi vilja bo stort så lockar ett hus i en närbelägen stad, eller yttre förort mer än en sketen lägenhet i en förort.

• Bolide
    ModestyB skrev 2014-02-23 01:28:40 följande:
    Ni är 3, snart 4 i familjen och tycker ni blir trångbodda i en 3:a på 80 m2? Hur tänkte du nu TS? Ni är inte ett dugg trångbodda och kommer inte att bli inom överskådlig framtid. Vi bor trångt (på riktigt) i innerstan och våndas svårt inför tanken på att bo i närförort. Vi väljer innerstan, självklart. Skulle vi vilja bo stort så lockar ett hus i en närbelägen stad, eller yttre förort mer än en sketen lägenhet i en förort.

Trångbodd är subjektivt. Vi är tre bor på ca 150 kvm och kan inte tänka oss att bo på under 100 kvm.
  • Anonym (pt)

Om det var en bra och välfungerande förort och ej ute i betongen så visst skulle jag överväga det.

• Anonym (Jaha)

Jag hade gärna bott i innerstan men jag har inte råd med en lägenhet där, en etta kanske men det fungerar ju inte med hela familjen. Så jag bor trångt i förorten istället. Men skulle jag ha råd skulle jag hellre köpa en trea centralt än en fet villa utanför stan. Ungarna växer snabbt upp och när de blir tonåringar trivs de bättre i stan ändå.

• Bleu

Varför likställer så många förort med negativt? Förort behöver ju inte betyda Alby eller Rinkeby. Saltsjöbaden och andra trevliga områden ligger knappast centralt men går utmärkt att bo i. Mitt val är lägenhet innanför tullarna, har prövat livet i hus och det var inget för mig.

• nevermind

Jag hade stannat! Ni trivs ju. Och barnen behöver inte eget rum förrän de är 5-6 år gamla. Ni hinner spara ihop till större boende.

Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?