• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Lo)
    Anonym (sådär) skrev 2022-05-17 17:27:44 följande:

Anknäbb och silikonpattar är nog inte jämförbart med abort. Båda är möjligen ingrepp i din kropp men där slutar likheterna.

Jag som skattebetalare kan absolut tänka mig bekosta en abort för en ung tjej som blivit på smällen och inte vill bli mamma vid 16 års ålder eller en tjej som blivit våldtagen och inte har lust att få barn med den som våldtog henne. Men jag har absolut ingen lust att bekosta anknäbb eller silikonpattar åt någon ytlig bimbo. Det får hon bekosta själv.

Lika arrogant och dömande som vanligt. Du se ner på människor som inte gör som du godkänner.

Men förutom det, tråden handlar om att bestämma om sin kropp. Och det är ju en stor fet lögn.
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-18 09:16:13 följande:
    Lika arrogant och dömande som vanligt. Du se ner på människor som inte gör som du godkänner.

Men förutom det, tråden handlar om att bestämma om sin kropp. Och det är ju en stor fet lögn.
    Är du lika svartvit i annat än detta?
    Antingen måste man tycka att man ska få göra precis vad som helst med sin kropp (subventionerat av staten?) eller så är man en hycklare för att man tycker aborträtten är bra?
    Har jag missförstått får du gärna förklara hur du menar. (Ja, jag har läst alla fina inlägg.)
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-18 09:28:26 följande:
    Är du lika svartvit i annat än detta?
    Antingen måste man tycka att man ska få göra precis vad som helst med sin kropp (subventionerat av staten?) eller så är man en hycklare för att man tycker aborträtten är bra?
    Har jag missförstått får du gärna förklara hur du menar. (Ja, jag har läst alla fina inlägg.)
    Sån retorik i olika inslag man ser på TV till exempel tycker jag ser väldigt svartvit ut. De trycker hårt på det. Rätten att bestämma över sin kropp. Ingen sån aktivist som nyanserar sina uttalanden med att det inte ska gälla vad patienter själv bestämmer är viktigt utan enbart det aktivisten vill att patienten ska få hjälp med.
  • sextiotalist
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-16 18:50:41 följande:
    Att ha sex och kunna hamna i en situation där man är gravid är ett privilegium vanligen. 
    Det är inte de som gör abort. Jag avser fortfarande ofrivilliga graviditeter, inte oplanerade.
    Nej, rätt många vill ha sex utan att få en graviditet på köpet, det är därför det finns både preventivmedel och rätt att göra abort
  • sextiotalist
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-17 18:27:57 följande:
    Finns ett samband mellan kvinnor som vill göra aborter och kvinnor som vill knulla mycket.
    Det är inte så att aborter bara handlar om kvinnor som har fått sperma i slidan exempelvis pågrund av våldtäkter, insemination..
    Genom tiderna har det funnits en drös av män som endast vill knulla massor utan att vilja ta konsekvenserna av detta, Och fortfarande är det (i stora dela av världen) väldigt lätt för många män att kunna göra det. Men kvinnan har alltid, genom historien, fått ta den stora konsekvensen av en ofrivillig graviditet. 
    Det är också vanligast att kvinnan tar det största ansvaret att hindra en ofrivillig graviditet.
    Sedan skulle jag gärna vilja veta på vilka grunder påstår att detta samband finns. 
  • Anonym (två barns förälder)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-17 18:23:04 följande:
    Nu handlar inte aborter bara om kvinnor som är handikappade, våldtagna, omogna kvinnor utan om vanliga kvinnor som vill knulla och att samhället ska betala för det.
    Menar du att bara kvinnan ska betala för det eller även mannen.
    Man är ju två om att ha sex om det inte är med tvång.
    Ska man kräva att bägge betalar?
    Ska det vara efter hur mycket inkomst man har eller ska det bli en klassfråga?
    De flesta som blir gravida och inte vill behålla är faktiskt inte singelkvinnor utan kvinnor och män i ett par förhållande.
    Om ingen lurar den andre så är man två om att sex och bägge lika "skyldiga " till graviditeten. 
    Samhället betalar det för det ett barn kostar samhället så mycket mer än en abort.
    Ett barn kostar för samhället, dvs förskola, skola, sjukvård. är det föräldrar med låginkomst kan det även innebära olika bidrag mm 
    Så givetvis är en abort billigare än ett barn.

Du verkar tycka att det är kvinnans fel om det blir en graviditet, hur kommer du fram till det? man är två om det och som sagt den största andelen som har regelbundet sex är par. 
    Men givetvis har även singlar tillfälliga partners, men det är faktiskt inte dom som står för den största andelen aborter. 

Sen undrar jag om du är medveten om 96 % av alla aborter numer sker på medicinsk väg, dvs man tar 2 tabletter, med en till tre dagars mellanrum.
    Kirurgisk abort är sällsynt numer. 
    De flesta aborter sker alltså i hemmet. 

60 % av alla aborter görs innan v. 7 dvs så snabbt men förstår att man är gravid. Kvinnan får ofta veta att hon är gravid i 5, (tidigast v. 4 då mensen uteblir) men en del förstår att dom är gravida i . 6-7. en del senare. 
    85 % av alla aborter görs för v. 9, alltså sällan komplicerade ingrepp. 
    Man tar 2 tabletter och får en blödning.
    Som sagt abort eller ej är ju lika av stort intresse för män och kvinnor.
    män blir lika mycket förälder som kvinnor när barn föds. 
    Abort ligger i både mäns och kvinnors intresse, speciellt om ingen av dom önskar barn vid en graviditeten. Speciellt då dom flesta lever i en par relation.
  • AndreaBD
    Anonym (sådär) skrev 2022-05-17 17:27:44 följande:

Anknäbb och silikonpattar är nog inte jämförbart med abort. Båda är möjligen ingrepp i din kropp men där slutar likheterna.

Jag som skattebetalare kan absolut tänka mig bekosta en abort för en ung tjej som blivit på smällen och inte vill bli mamma vid 16 års ålder eller en tjej som blivit våldtagen och inte har lust att få barn med den som våldtog henne. Men jag har absolut ingen lust att bekosta anknäbb eller silikonpattar åt någon ytlig bimbo. Det får hon bekosta själv.

Precis. Där håller jag helt med dig. Det är väldigt svåra konsekvenser, att få barn. Det är inte bra för barnet heller om mamman inte känner sig redo för ansvaret.

Och att adoptera bort  är inte precis en optimal lösning heller. Adoptivbarn har ofta en del problem, självmordraten är hög. Det är en möjlighet när barn ändå finns.  Men att se det som idealisk lösning är naivt. Mamman som lämnat bort barnet kanske ångrar det resten av sitt liv. Det är inte så enkelt. 
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2022-05-18 10:57:50 följande:
    Precis. Där håller jag helt med dig. Det är väldigt svåra konsekvenser, att få barn. Det är inte bra för barnet heller om mamman inte känner sig redo för ansvaret.

Och att adoptera bort  är inte precis en optimal lösning heller. Adoptivbarn har ofta en del problem, självmordraten är hög. Det är en möjlighet när barn ändå finns.  Men att se det som idealisk lösning är naivt. Mamman som lämnat bort barnet kanske ångrar det resten av sitt liv. Det är inte så enkelt. 
    Och där återkommer jag med mitt mantra. Det är inte endast att man inte vill ha barn, utan jag ser aborträtten även som en rätt att inte behöva genomgå en ofrivillig graviditet. 
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-18 09:59:23 följande:
    Sån retorik i olika inslag man ser på TV till exempel tycker jag ser väldigt svartvit ut. De trycker hårt på det. Rätten att bestämma över sin kropp. Ingen sån aktivist som nyanserar sina uttalanden med att det inte ska gälla vad patienter själv bestämmer är viktigt utan enbart det aktivisten vill att patienten ska få hjälp med.
    Jag ser inga problem med att jag vill bestämma det jag får över min kropp. Men du tycker det är fel om jag då inte är för FULL frihet att göra vad man bill, statligt subventionerat, med sin kropp?
  • molly50
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-17 18:21:15 följande:
    Ja de män som får en möjlighet att ha sex och har det frivilligt.
    Men nu skrev jag om kvinnor, får tråden handlade om kvinnors aborter 
    Jo,men ansvaret för att skydda sig är lika stort för båda kvinnan och mannen.
    Det är ett bra sätt att undvika abort. 
Svar på tråden Inskränka aborträtten