• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (!)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-16 18:30:22 följande:

Kvinnan har ändå valt oftast att ha sex. Att ha sex med någon är inte någon självklarhet. 
    Det är inte så att vi skulle diskutera om blindas ögon, kortvuxnas kroppar, barn som fått cancer etc. Att dessa kvinnor blev gravida vanligen var inte pågrund av något handikapp som de dessutom skulle ha födds utan pågrund av sex. 
    Något som går att påverka vanligen och inte fanns där ibörjan. 
    Kvinnor borde ha förståelse för det här. 

Mannen behöver inte ejakulera i kvinnan vid sex, han kan lika gärna komma utanför. 

Då undviker man många graviditeter.
  • Anonym (Rätt på sina villkor)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 10:49:57 följande:
    Och jag hävdar med envishet att aborträtten handlar väldigt mycket om att inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet, med alla dess risker. 
    Att man tar dessa risker med en frivillig graviditet är en helt annan sak
    Att ha sex och kunna hamna i en situation där man är gravid är ett privilegium vanligen. 
  • AndreaBD
    Anonym (!) skrev 2022-05-16 18:40:30 följande:
    Mannen behöver inte ejakulera i kvinnan vid sex, han kan lika gärna komma utanför. 

Då undviker man många graviditeter.
    Ge inte såna tips! Det är en väldigt osäker metod. Det kan faktiskt komma ut spermier före utlösningen. Alltså, det är inte bara om man missar rätt tidspunkt. Vilket ju också är en faktor. 
  • molly50
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-16 18:30:22 följande:

Kvinnan har ändå valt oftast att ha sex. Att ha sex med någon är inte någon självklarhet. 
    Det är inte så att vi skulle diskutera om blindas ögon, kortvuxnas kroppar, barn som fått cancer etc. Att dessa kvinnor blev gravida vanligen var inte pågrund av något handikapp som de dessutom skulle ha födds utan pågrund av sex. 
    Något som går att påverka vanligen och inte fanns där ibörjan. 
    Kvinnor borde ha förståelse för det här. 

Männen väljer väl också att ha sex?
    De har också valet att försöka undvika att kvinnan blir gravid genom att använda kondom eller avstå från penetrerande vaginalt sex.
    Inga skydd är 100 % säkra.
    Men med kondom tillsammans med annat skydd så har man i alla fall gjort det man kan.
    Många män vill dock inte använda kondom eller förlitar sig på att kvinnan använder skydd.
    Då får man också räkna med att det kan bli konsekvenser om man ändå väljer att ha vaginalt,oskyddat sex.
    Det sistnämnda gäller såklart även kvinnor.
  • Anonym (sådär)

Anknäbb och silikonpattar är nog inte jämförbart med abort. Båda är möjligen ingrepp i din kropp men där slutar likheterna.

Jag som skattebetalare kan absolut tänka mig bekosta en abort för en ung tjej som blivit på smällen och inte vill bli mamma vid 16 års ålder eller en tjej som blivit våldtagen och inte har lust att få barn med den som våldtog henne. Men jag har absolut ingen lust att bekosta anknäbb eller silikonpattar åt någon ytlig bimbo. Det får hon bekosta själv.

molly50 skrev 2022-05-17 17:01:37 följande:
    Männen väljer väl också att ha sex?
    De har också valet att försöka undvika att kvinnan blir gravid genom att använda kondom eller avstå från penetrerande vaginalt sex.
    Inga skydd är 100 % säkra.
    Men med kondom tillsammans med annat skydd så har man i alla fall gjort det man kan.
    Många män vill dock inte använda kondom eller förlitar sig på att kvinnan använder skydd.
    Då får man också räkna med att det kan bli konsekvenser om man ändå väljer att ha vaginalt,oskyddat sex.
    Det sistnämnda gäller såklart även kvinnor.
    Ja de män som får en möjlighet att ha sex och har det frivilligt.
    Men nu skrev jag om kvinnor, får tråden handlade om kvinnors aborter 
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-17 18:21:15 följande:
    Ja de män som får en möjlighet att ha sex och har det frivilligt.
    Men nu skrev jag om kvinnor, får tråden handlade om kvinnors aborter 
    För tråden
    Anonym (sådär) skrev 2022-05-17 17:27:44 följande:

Anknäbb och silikonpattar är nog inte jämförbart med abort. Båda är möjligen ingrepp i din kropp men där slutar likheterna.

Jag som skattebetalare kan absolut tänka mig bekosta en abort för en ung tjej som blivit på smällen och inte vill bli mamma vid 16 års ålder eller en tjej som blivit våldtagen och inte har lust att få barn med den som våldtog henne. Men jag har absolut ingen lust att bekosta anknäbb eller silikonpattar åt någon ytlig bimbo. Det får hon bekosta själv.

Nu handlar inte aborter bara om kvinnor som är handikappade, våldtagna, omogna kvinnor utan om vanliga kvinnor som vill knulla och att samhället ska betala för det.
    Anonym (sådär) skrev 2022-05-17 17:27:44 följande:

Finns ett samband mellan kvinnor som vill göra aborter och kvinnor som vill knulla mycket.
    Det är inte så att aborter bara handlar om kvinnor som har fått sperma i slidan exempelvis pågrund av våldtäkter, insemination..
  • mari123

När det gäller diskussioner kring abortfrågan så går min tanke till alla dessa kvinnor som drabbas av "spontan abort" MISSFALL. Hur mår de när det talas om tidiga embryon och foster som BARN? Kanske är "barnet" en blodklump i toan som man spolar ner?

Svar på tråden Inskränka aborträtten