• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • Anonym (Sven)
    Virriga Vera skrev 2025-04-03 14:45:59 följande:

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte alls förstår detta med att Trump påstår att Europa har lurat USA i flera år. Lurat dem hur? Om det gäller momsen så betalar ju vi europeer den också, vi är ju inte momsbefriade när vi handlar inom Europa.

Någon som kan förklara på ett enkelt sätt, utan påhopp och elakheter.

Exempel:

EU lägger 10% tull på amerikanska personbilar.

USA har bara 2,5% tull på Europeiska bilar.

Någonstans blir det då (teoretiskt) svårare för USA att sälja bilar till oss än för oss att sälja bilar till USA.

Skillnaden i % kan man se som en subvention från EU på våra varor för att de skall bli mer attraktiva i USA och köper amerikanen en subventionerad Mercedes från Tyskland så köper han inte en Chrysler från Michigan.

Detta samtidigt som européen inte heller köper den där Chryslern med sina 10% tull.
  • Virriga Vera
    Anonym (Sven) skrev 2025-04-03 15:14:34 följande:
    Exempel:

EU lägger 10% tull på amerikanska personbilar.

USA har bara 2,5% tull på Europeiska bilar.

Någonstans blir det då (teoretiskt) svårare för USA att sälja bilar till oss än för oss att sälja bilar till USA.

Skillnaden i % kan man se som en subvention från EU på våra varor för att de skall bli mer attraktiva i USA och köper amerikanen en subventionerad Mercedes från Tyskland så köper han inte en Chrysler från Michigan.

Detta samtidigt som européen inte heller köper den där Chryslern med sina 10% tull.
    Men har det varit så i så många år då? Att det är så nu fattar jag, men har det varit sådan skillnad tidigare? Har inte Trump själv undertecknat det frihandelsavtal som låg? Varför diskuteras det om moms?
  • TvillingmammaVästgöte
    Virriga Vera skrev 2025-04-03 14:45:59 följande:

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte alls förstår detta med att Trump påstår att Europa har lurat USA i flera år. Lurat dem hur? Om det gäller momsen så betalar ju vi europeer den också, vi är ju inte momsbefriade när vi handlar inom Europa.

Någon som kan förklara på ett enkelt sätt, utan påhopp och elakheter.

Han menar att vi köper mindre från USA än vad USA köper från oss. Det är inte bra för den amerikanska industrin. 

Tullarna skall göra att det blir dyrt att köpa från EU och övriga länder och då kommer amerikanerna att handla amerikanskt. 

• Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-03 15:52:33 följande:

Han menar att vi köper mindre från USA än vad USA köper från oss. Det är inte bra för den amerikanska industrin. 

Tullarna skall göra att det blir dyrt att köpa från EU och övriga länder och då kommer amerikanerna att handla amerikanskt. 

EUs tullar följer WTOs regelverk och är generellt låga jämfört med Trumps påståenden om orättvisa handelsvillkor.
  • Anonym (Antiextremist)

Om Trump verkligen vill göra USA stort och starkt igen, behöver de bara sluta skicka miljarder dollar till Israel och förbjuda lobbyism.

• Anonym (Att göra rätt prioriteringar)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-03 16:12:12 följande:

Om Trump verkligen vill göra USA stort och starkt igen, behöver de bara sluta skicka miljarder dollar till Israel och förbjuda lobbyism.

Jag har aldrig sett dig argumentera för att förbjuda Hamas som ägnar sig och lobbyism och som är en av världens absolut största och mäktigaste lobby-organisationer...
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-04-03 16:32:33 följande:
    Jag har aldrig sett dig argumentera för att förbjuda Hamas som ägnar sig och lobbyism och som är en av världens absolut största och mäktigaste lobby-organisationer...
    Det här är en tråd där vi diskuterar Trump och USAs politik. Och det är ren fakta att USA skickar miljarder dollar till Israel varje år trots att man gör extrema nedskärningar mot vanliga amerikaner. Det är inte logiskt och förklaringen är AIPACs inflytande som gör att Israel prioriteras. Just nu dödas oskyldiga palestinska barn och civila i Gaza med bomber från USA.  USA stödjer ett folkmord i Gaza.
  • Virriga Vera
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-03 15:52:33 följande:

Den biten förstår jag, även detta med tullar. Det är det som han och hans fanclub påstår att vi lurat och rånat USA i dekader som jag inte får grepp om.
  • Anonym (Antiextremist)
    Virriga Vera skrev 2025-04-03 17:14:54 följande:
    Den biten förstår jag, även detta med tullar. Det är det som han och hans fanclub påstår att vi lurat och rånat USA i dekader som jag inte får grepp om.
    Det är lögn. Ingen har lurat USA.
  • Anonym (Att göra rätt prioritering)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-03 17:01:50 följande:
    Det här är en tråd där vi diskuterar Trump och USAs politik. Och det är ren fakta att USA skickar miljarder dollar till Israel varje år trots att man gör extrema nedskärningar mot vanliga amerikaner. Det är inte logiskt och förklaringen är AIPACs inflytande som gör att Israel prioriteras. Just nu dödas oskyldiga palestinska barn och civila i Gaza med bomber från USA.  USA stödjer ett folkmord i Gaza.
    Men det var väl du själv som i den här tråden valde att skriva att USA borde förbjuda lobbyism?
    Jag valde i vart fall att citera och svara på ditt inlägg i den här tråden...

Jag svarade bara på ditt inlägg som du gjorde i den här tråden:
    "Jag har aldrig sett dig argumentera för att förbjuda Hamas som ägnar sig och lobbyism och som är en av världens absolut största och mäktigaste lobby-organisationer..."

Jag undrar fortfarande hur du tänker när du skriver om att en typ av lobbyism borde förbjudas,
    medan du uppenbarligen inte anser detsamma om en mycket större, hemskare och värre lobbyism.

Det är uppenbart att du personligen gör stor skillnad på lobbyism som du själv gillar (t ex terror-lobbyism från Hamas) jämfört med den som inte gillas av dig...

Jag personligen tycker att dina försök till lobbyism borde vara en av de första att förbjudas, om någon skulle förbjudas, så som du faktiskt hävdar.
Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt