• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • Padirac

På varor jag köper från Tyskland betalar jag inte tysk moms, jag betalar svensk moms. 

Momsen räknas på hela köpets värde, dvs båda vara och frakt.

Så det Trump et al grinar över gäller inte bara det av hela världen orättvist behandlade USA, utan också Tyskland Tomte

Tow2Mater skrev 2025-04-04 17:55:53 följande:
    Inte riktigt. På varor från usa beräknas momsen även på både tullbeloppet och de hogre fraktkostnaderna.

Imagine you are exporting goods that cost $2,000 and are subject to VAT. You also incur $300 in shipping and insurance, bringing the total cost to $2,300. The import duty for this item is 10%, which adds $230, making the new total $2,530. VAT is then applied at a standard rate of 20% on this total, resulting in an additional $506. This brings the final amount payable to $3,036.

https://www.international-logistics-group.com/uk-en/insights/shipping-from-the-us-to-the-uk-160338/

• Tow2Mater
    nihka skrev 2025-04-04 19:57:16 följande:
    Om Trump känner sig utnyttjad av EU är handel med Storbritannien knappast relevant i sammanhanget.
    Nu är det inte Trump, utan jag som frågar. Jag säger principen är samma. Och om du har motsatt information kan du väl vara vänlig och dela med dig. Annars antar jag att jag har rätt.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-04 20:15:02 följande:

På varor jag köper från Tyskland betalar jag inte tysk moms, jag betalar svensk moms. 

Momsen räknas på hela köpets värde, dvs båda vara och frakt.

Så det Trump et al grinar över gäller inte bara det av hela världen orättvist behandlade USA, utan också Tyskland Tomte

Och även på tullbeloppet - som inte finns inom EU, och det då är 0 kr? Så en vara från usa, med tull, skulle vara belagd med hogre moms.
  • Padirac

Högre moms?

det är samma momssats oavsett om du själv eller någon annan betalar för råvaror,  tillverkning, transport och importavgifter (tull)  - du tror väl inte att allt som säljs i EU i sin helhet tillverkas av råvaror från EU och inte omfattas av tullar?

Att Trump är så slug att han inte kan skilja på moms och tull är säkert inte hans eget fel,

men är det tuillen i sig eller momen i sig _du_ beklagar dig över?   

Både USA och EU har haft tullar/traffer sedan tidare, förhandlingarna om ett frihandelsavtal avslutades väl 2016 , kanske för att Trump ville ha högre tullar för att USA enligt Trump var 'orättvist behandlat' och att det var svårt att komma överens om nvestor?state dispute settlement drä företag kan stämma stater och kröva ersättning för att företagen inte tjänar så mycket pengar de kunde ha tjänat om stater inte infört nya lagar för att värna om hälsa och miljö eller andra regleringar.

Tow2Mater skrev 2025-04-04 20:31:24 följande:
    Och även på tullbeloppet - som inte finns inom EU, och det då är 0 kr? Så en vara från usa, med tull, skulle vara belagd med hogre moms.
    eur-lex.europa.eu/summary/chapter/customs.html%3D12&locale=sv

"
    Tullunionen, som har funnits sedan 1968, utgör en nödvändig grund för Europeiska unionen (EU). Den innebär att gränserna är avskaffade mellan medlemsstaterna när det gäller allt utbyte av varor (artikel 28 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt). Mellan medlemsstaterna är tullar eller avgifter med motsvarande verkan förbjudna.

Vid de yttre gränserna tillämpas Gemensamma tulltaxan och EU:s integrerade tulltaxa (Taric) på varor från länder utanför EU. Varor som cirkulerar fritt i unionen ska uppfylla bestämmelserna för den inre marknaden samt vissa bestämmelser i den gemensamma handelspolitiken. Dessutom garanterar EU:s gemensamma tullkod att medlemsstaternas tulladministrationer tillämpar bestämmelserna på ett enhetligt sätt."

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-04 21:12:26 följande:

Högre moms?

det är samma momssats oavsett om du själv eller någon annan betalar för råvaror,  tillverkning, transport och importavgifter (tull)  - du tror väl inte att allt som säljs i EU i sin helhet tillverkas av råvaror från EU och inte omfattas av tullar?

Jag försöker formulera min fråga igen.

Vid import ifrån Tyskland, betalade du tull? Om inte, anser jag tullen vara 0 kr i ditt fall. Du betalade då moms på (varans pris + fraktkostnad).

Om varan istället skulle importerats från usa, skulle momsen betalats på (varans pris + fraktkostnad + tull).

Momsen för varan från USA skulle således blivit ett större belopp än för samma vara ifrån Tyskland.
    Så det kan ses som ett handelshinder att du valde den för dig billigare varan ifrån Tyskland istället för samma vara ifrån USA. Allt pga just momsen (antar nu att hela momsbeloppet skulle falla på kunden i båda fall).
  • Padirac

Du begriper väl att att 25% på 100 kr är 25% på 100 kr oavsett var de 100 kronorna ska betalas för.

Om varorna från USA inklusive frakt till Europa är några procent billigare än varor från Tyskland så ger kostnaden för tull + moms samma pris till konsument på bägge varorna oasettt var de kommer från.

Kanske kan inte USA tillverka varor billigare än i EU trots att EU har omfattande väkvärdssystem med föräldraledighet, semster, sjukvård osv som USA saknar. 

Momsen för varan vid försäljning betalas av konsumenten, och får inte behållas av försäljaren som få mer pengar för sin vara än den som exporterat en vara till EU.

Jag begriper helt enkelt inte vad i sak du beklagar dig över - vari ligger orättvisan och mot vem? 

Tow2Mater skrev 2025-04-04 21:25:03 följande:

Vid import ifrån Tyskland, betalade du tull? Om inte, anser jag tullen vara 0 kr i ditt fall. Du betalade då moms på (varans pris + fraktkostnad).

Om varan istället skulle importerats från usa, skulle momsen betalats på (varans pris + fraktkostnad + tull).

Momsen för varan från USA skulle således blivit ett större belopp än för samma vara ifrån Tyskland.
    Så det kan ses som ett handelshinder att du valde den för dig billigare varan ifrån Tyskland istället för samma vara ifrån USA. Allt pga just momsen (antar nu att hela momsbeloppet skulle falla på kunden i båda fall).
    Här kommer några exempel på tullavgifter
    Land

USA
    Vara
    Personbil, diesel (mer än 2500 cm3 cylindervolym). Ny
    Bilar och biltillbehör
    Varans inköpspris och fraktkostnader
    2 000 USD
    Tull (10%)
    199 USD
    Moms (25%)
    549 USD

Land
    USA
    Vara
    Gitarr
    Musikutrustning
    2 000 USD
    Tull (3,2%)
    63 USD
    Moms (25%)
    515 USD

Land
    USA
    Vara
    Armbandsur och fickur, analog tidvisning (ej smartklockor)
    Accessoarer och klockor
    2 000 USD
    Tull (4,5% min 3,25 SEK/st. max 8,66 SEK/st.)
    8 SEK
    Moms (25%)
    500 USD
  • Anonym (Otroligt)
    Tow2Mater skrev 2025-04-04 21:25:03 följande:

?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-04 22:12:09 följande:

Du begriper väl att att 25% på 100 kr är 25% på 100 kr oavsett var de 100 kronorna ska betalas för.

Om varorna från USA inklusive frakt till Europa är några procent billigare än varor från Tyskland så ger kostnaden för tull + moms samma pris till konsument på bägge varorna oasettt var de kommer från.

Varan fran USA skulle behova vara lika mycket billigare som skillnaden i fraktkostnad plus tullavgift, och det tror jag inte ens du tror pa kan vara mojligt.

Du dissar helt att kommentera/svara pa min fraga om just tullavgiften. Tullavgiften hojer momsen for varan fran usa, medan varan fran tyskland kommer bliigare undan.
  • Padirac

Så det _är_  frakten som är problemet?  Eller att varr från USA inte är billigare än varior från andra länder eller varor från EU?

kostnad för vara från Tyskland  500 kr plus frakt 100 kr = 600 . 600 plus 25% moms = 750 kr

kostnad för vara från USA 471 kr plus frakt 100 kr plus tull 5 % = 600 kr, 600 kr plus moms 25% = 750 kr

USA behöver bara sänka sina kostnader för varor med 6% för att uppnå samma pis om de nu inte kan ge sina varor ett högre värde som motiverar ett högre pris.

Var är det USA misslyckas med?  dyr produktion eller priser som inte motiveras av motsvarande kvalitet?

Tow2Mater skrev 2025-04-04 22:25:41 följande:
    Varan fran USA skulle behova vara lika mycket billigare som skillnaden i fraktkostnad plus tullavgift, och det tror jag inte ens du tror pa kan vara mojligt.

Du dissar helt att kommentera/svara pa min fraga om just tullavgiften. Tullavgiften hojer momsen for varan fran usa, medan varan fran tyskland kommer bliigare undan.
Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt