Du begriper väl att att 25% på 100 kr är 25% på 100 kr oavsett var de 100 kronorna ska betalas för.
Om varorna från USA inklusive frakt till Europa är några procent billigare än varor från Tyskland så ger kostnaden för tull + moms samma pris till konsument på bägge varorna oasettt var de kommer från.
Kanske kan inte USA tillverka varor billigare än i EU trots att EU har omfattande väkvärdssystem med föräldraledighet, semster, sjukvård osv som USA saknar.
Momsen för varan vid försäljning betalas av konsumenten, och får inte behållas av försäljaren som få mer pengar för sin vara än den som exporterat en vara till EU.
Jag begriper helt enkelt inte vad i sak du beklagar dig över - vari ligger orättvisan och mot vem?
Tow2Mater skrev 2025-04-04 21:25:03 följande:
Jag försöker formulera min fråga igen.
Vid import ifrån Tyskland, betalade du tull? Om inte, anser jag tullen vara 0 kr i ditt fall. Du betalade då moms på (varans pris + fraktkostnad).
Om varan istället skulle importerats från usa, skulle momsen betalats på (varans pris + fraktkostnad + tull).
Momsen för varan från USA skulle således blivit ett större belopp än för samma vara ifrån Tyskland.
Så det kan ses som ett handelshinder att du valde den för dig billigare varan ifrån Tyskland istället för samma vara ifrån USA. Allt pga just momsen (antar nu att hela momsbeloppet skulle falla på kunden i båda fall).
Här kommer några exempel på tullavgifter
Land
USA
Vara
Personbil, diesel (mer än 2500 cm3 cylindervolym). Ny
Bilar och biltillbehör
Varans inköpspris och fraktkostnader
2 000 USD
Tull (10%)
199 USD
Moms (25%)
549 USD
Land
USA
Vara
Gitarr
Musikutrustning
2 000 USD
Tull (3,2%)
63 USD
Moms (25%)
515 USD
Land
USA
Vara
Armbandsur och fickur, analog tidvisning (ej smartklockor)
Accessoarer och klockor
2 000 USD
Tull (4,5% min 3,25 SEK/st. max 8,66 SEK/st.)
8 SEK
Moms (25%)
500 USD