• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Att göra rätt prioritering) skrev 2025-04-03 19:19:43 följande:
    Det var du som valde att ta upp förbud av lobbyism... Du verkar inte klara förstå att jag bara svarade på ditt inlägg.
    Vad är ditt problem???
    😂 I den här tråden diskuterar vi USA, Trump och lobbyism i USA. Du bevisar bara min tes att de som stödjer Trump är nästan bara Israelvänner. Och vi vet varför är det så. Det är bara Israel som får miljarder dollar från Trump medan han gör extrema besparingar på egna medborgare. AIPAC gör sitt jobb bra. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-04-03 22:00:10 följande:

Spoiler alert: Allt på denna jord handlar inte om Israel.

Nej, verkligen inte. Det här är en tråd där vi diskuterar Trump och USAs politik.Trump påstår att USA befinner sig o en ekonomisk kris. Och det är ren fakta att USA skickar miljarder dollar till Israel varje år trots att Trump gör extrema nedskärningar mot vanliga amerikaner. "America first?" Det är inte logiskt och förklaringen är så klart AIPACs inflytande som gör att Israel prioriteras. Just nu dödas oskyldiga palestinska barn och civila i Gaza med bomber från USA.  USA stödjer ett folkmord i Gaza. Inget sv detta gör USA stort, snarare tvärtom.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-03 21:43:09 följande:
    Den 'totala handeln' som skulle sett helt annorlunda ut om inte de höga strafftullarna funnits mest ena vägen och straffat usa - där det kanske inte ens varit lönt att exportera.
    De finns inte mest ena vägen utan det går gick ungefär jämt ut.

Om vi ska balansera upp, vad tycker du om en turistskatt för amerikaner på 100 dollar per dag och person för resor och vistelser inom EU?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Antiextremist)
    Virriga Vera skrev 2025-04-03 19:16:30 följande:
    Så det är ännu en lögn att lägga till alla de andra. Då var jag inte så dum ändå.....
    Ja, Trumps anklagelser mot EU saknar faktagrund.

Trumps anklagelser mot EU har ifrågasätts och kallats för rena lögner. Trump har tex hävdat att EU tar ut 39-procentiga tullar på amerikanska varor, vilket bistånds och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa beskriver som helt obegripligt och felaktigt. Enligt Dousa är skillnaden i genomsnittliga tullar mellan USA och EU marginell, och det finns inget stöd för Trumps siffror.

Trump har också anklagat EU för att behandla USA "väldigt orättvist" särskilt med hänvisning till böter mot amerikanska techjättar som Apple och Google. Han beskriver detta som en form av beskattning när det uppenbarligen handlar om brott mot europeiska regelverk. Trump ljuger helt enkelt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Otroligt) skrev 2025-04-03 19:27:35 följande:

Att vi i Europa inte köper t.ex amerikanska bilar är väl en indikator på att vi inte vill ha dem helt enkelt. Europeiska och för all del japanska och koreanska bilar är så mycket bättre i teknik och kvalitet.
    Vad köper europeiska konsumenter från USA som vi inte kan ersätta med andra produkter? 
    Cola, spannmål och olja?
    Minns att Europa och inte minst Sverige för några år sedan valde att exportera en väldig massa virke till USA och lät hemmamarknaden lida för att man fick så mycket bättre betalt på att exportera.
    Är det så vi lurat USA? De har ju betalat de de tyckte det var värt, eller???
    Ok, det drabbade oss men jag förstår att de svenska och europeiska företagen såg chansen att tjäna grova pengar
    Trump kan ju försöka tvinga sin befolkning att köpa inhemskt men inte alla oss andra.

När vi inte köper amerikanska bilar , då tycker Trump att vi lurar USA. 

Trump logic. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-03 22:57:45 följande:
    Ja, Trumps anklagelser mot EU saknar faktagrund.

Trumps anklagelser mot EU har ifrågasätts och kallats för rena lögner. Trump har tex hävdat att EU tar ut 39-procentiga tullar på amerikanska varor, vilket bistånds och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa beskriver som helt obegripligt och felaktigt. Enligt Dousa är skillnaden i genomsnittliga tullar mellan USA och EU marginell, och det finns inget stöd för Trumps siffror.

Trump har också anklagat EU för att behandla USA "väldigt orättvist" särskilt med hänvisning till böter mot amerikanska techjättar som Apple och Google. Han beskriver detta som en form av beskattning när det uppenbarligen handlar om brott mot europeiska regelverk. Trump ljuger helt enkelt.
    Det enda Trump bryr sig om är att vinna förhandlingar . Nu säger han att han är nöjd. Hela världen ringer till honom och vill förhandla, och han sitter i en maktposition i dessa förhandlingar. 
  • Anonym (Mini)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-04 09:21:05 följande:

När vi inte köper amerikanska bilar , då tycker Trump att vi lurar USA. 

Trump logic. 

Ja, för dom amerikanska bilmärkena har ju verkligen anpassat sina produkter till världen utanför USA. Riiight.
  • Anonym (Sven)
    Virriga Vera skrev 2025-04-03 15:27:38 följande:
    Men har det varit så i så många år då? Att det är så nu fattar jag, men har det varit sådan skillnad tidigare? Har inte Trump själv undertecknat det frihandelsavtal som låg? Varför diskuteras det om moms?
    Jag har inte koll på hur länge det har varit så men det är ett exempel på obalansen i handel som Trump nu pekar på.
  • Virriga Vera
    Anonym (Sven) skrev 2025-04-04 10:33:53 följande:
    Jag har inte koll på hur länge det har varit så men det är ett exempel på obalansen i handel som Trump nu pekar på.
    Men VAD är det som är exempel på obalans?
Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt