• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • Virriga Vera
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-03 17:15:43 följande:
    Det är lögn. Ingen har lurat USA.
    Men eftersom Trump påstår det, hans väljare tror det. Vi har debattörer här som tror det. Alltså borde man kunna svara på hur vi lurat USA, VAD vi rånat dem på och under så många år.
  • Anonym (Otroligt)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-03 17:15:43 följande:
    Det är lögn. Ingen har lurat USA.
    Haha, nää inte har Europa lurat vare sig USA eller någon annan. Vi har väl alltid stöttat frihandel. Det var väl en stor del av hela EU?
    Jag kan fortfarande inte förstå att Trumps rådgivare kan få honom på rätt bana.
    Nu slog ju tullarna rätt hårt även möt börser i USA, kanske det kan ge en vändning?
    Det bästa av allt var ju att han införde strafftullar mot någon ö där inga människor finns - bara pingviner!
    Just nu är han ett gigantiskt hot mot både USA:s egen  ekonomi såväl som den globala ekonomin.
    Hoppas att resten av världen står upp och vidtar åtgärder. "Tillbakakaka" de lux liksom.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Att göra rätt prioritering) skrev 2025-04-03 17:19:36 följande:
    Men det var väl du själv som i den här tråden valde att skriva att USA borde förbjuda lobbyism?
    Jag valde i vart fall att citera och svara på ditt inlägg i den här tråden...

Jag svarade bara på ditt inlägg som du gjorde i den här tråden:
    "Jag har aldrig sett dig argumentera för att förbjuda Hamas som ägnar sig och lobbyism och som är en av världens absolut största och mäktigaste lobby-organisationer..."

Jag undrar fortfarande hur du tänker när du skriver om att en typ av lobbyism borde förbjudas,
    medan du uppenbarligen inte anser detsamma om en mycket större, hemskare och värre lobbyism.

Det är uppenbart att du personligen gör stor skillnad på lobbyism som du själv gillar (t ex terror-lobbyism från Hamas) jämfört med den som inte gillas av dig...

Jag personligen tycker att dina försök till lobbyism borde vara en av de första att förbjudas, om någon skulle förbjudas, så som du faktiskt hävdar.
    😂😂 Ditt problem är att du inte verkar förstå  att vi i den här tråden diskuterar Trump och därmed även USA och USAs politik. Hamas är ett helt annat ämne som inte har någåt med USA att göra. Hamas har absolut ingen makt i USA. Annars hade USA skickat pengar till Hamas och inte till Israel. AIPAC däremot har en otroligt stor påverkan på USAs politik mot Israel.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-02 18:56:16 följande:
    Jag läste. Och jag har tillgang till google translate. Vad jag skulle onska är att du forklarar, med dina egna ord, vad du menade.
    Det står att om man inte bara tittar på utvalda siffor utan totalen så är avgifterna mellan EU pch USA  balanserade. Även om enskilda poster kan variera mycket tar man allltså ut och betalar ungefär lika mycket. Trump väljer att singla ut import av tyska bilar men pratar inte om den tull på 25% som USA lägger sedan länge på europeiska pick-ups.

Sen har vi elefanten i rummet att Trump inte tar upp att den största delen av handeln inte är varor (goods) utan tjänster (services). Begrunda följande: (deficit betyder underskott)

"But this figure does not take into account services, which make up the largest part of economic activity.

American firms are very dominant in services, particularly in finance and digital.

Tech titans like Google or Meta don't have any competitors in Europe. In fact, for services, the EU has a trade deficit of 109 billion euros with the United States."

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-03 01:17:14 följande:
    Jag sag presskonferensen, det var ingen mobbning. Zelensky sa saker han inte borde tagit upp och det var dar det borjade.
    Zelensky sa saker Trump inte gillade att höra som att han inte gick med på allt Trump sa och därför började Trump på pinsammaste sätt att mobba, håna och hota Zelensky.

Trump kan inte uppträda statmannamässigt. Han har det bara inte i sig.
  • nihka
    Anonym (Sven) skrev 2025-04-03 08:33:09 följande:

Så länge tullarna på varor är olika åt de bägge hållen ser jag inga moraliska problem med att jämna ut dessa skillnader

EU har varit väldigt nöjda med att sätta 10% tull på amerikanska bilar med USA bara haft 25% tull mot Europeiska bilar. Fram till nu.

De var jämna totalt innan Trump satte igång. Det Trump ägnar sig åt är att välja ut viss handel för att få det att se ut som att USA är förfördelade.

Se tidigare länk med EU-commissionens uträkningar.
  • nihka
    Anonym (Princess) skrev 2025-04-03 11:24:33 följande:
    Det var där och då som folk bestämde sig för att försöka bojkotta USA och amerikanska varor och tjänster så visst sågs Trumps och Vance's beteende som extremt negativt och förolämpande. 

Inte av dig, kanske, men av folk i gemen. 
    Jepp. Måttet var liksom rågat där för väldigt många.
  • nihka
    Anonym (Sven) skrev 2025-04-03 15:14:34 följande:
    Exempel:

EU lägger 10% tull på amerikanska personbilar.

USA har bara 2,5% tull på Europeiska bilar.

Någonstans blir det då (teoretiskt) svårare för USA att sälja bilar till oss än för oss att sälja bilar till USA.

Skillnaden i % kan man se som en subvention från EU på våra varor för att de skall bli mer attraktiva i USA och köper amerikanen en subventionerad Mercedes från Tyskland så köper han inte en Chrysler från Michigan.

Detta samtidigt som européen inte heller köper den där Chryslern med sina 10% tull.
    Nej, fungerar inte så. Mycket mer komplextt med stora variationer mellan olika varor och tjänster.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2025-04-03 18:24:18 följande:
    Det står att om man inte bara tittar på utvalda siffor utan totalen så är avgifterna mellan EU pch USA  balanserade. Även om enskilda poster kan variera mycket tar man allltså ut och betalar ungefär lika mycket. Trump väljer att singla ut import av tyska bilar men pratar inte om den tull på 25% som USA lägger sedan länge på europeiska pick-ups.

Sen har vi elefanten i rummet att Trump inte tar upp att den största delen av handeln inte är varor (goods) utan tjänster (services). Begrunda följande: (deficit betyder underskott)
    Att titta på totalen med genomsnittlig tull säger inget om den faktiska tullstorleken. Man kan ha extremt låg tull på varor som knappt importeras, och samtidigt ha mycket höga tullar på just de varor som importerars mest. Resultatet blir en låg genomsnittlig tull, men man betalar ändå stora summor i tull avgift, så det blir missvisande. Man måste titta på tullnivån per kategori av varor och samtidigt se till hur stor handeln är i nominella belopp inom varje kategori. Och då varor med hög tull sannolikt skulle importeras mycket mera av om tullen var lägre, är det ett hinder som man inte beaktar när man säger ?man betalar ungefär lika mycket?.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-03 15:52:33 följande:

Han menar att vi köper mindre från USA än vad USA köper från oss. Det är inte bra för den amerikanska industrin. 

Tullarna skall göra att det blir dyrt att köpa från EU och övriga länder och då kommer amerikanerna att handla amerikanskt. 

Fast det stämmer inte. Vi köper extremt mycket mer tjänster som exempelvis techtjänster än vi säljer.

EU kunde drämma till med en hög avgift på exempelvis googletjänster bara för att se den oranga färgen övergå i högröd. Tråkigt nog blir det svårt eftersom det finns få  icke-amerikanska alternativ.
Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt