Tow2Mater skrev 2025-04-02 18:56:16 följande:
Jag läste. Och jag har tillgang till google translate. Vad jag skulle onska är att du forklarar, med dina egna ord, vad du menade.
Det står att om man inte bara tittar på utvalda siffor utan totalen så är avgifterna mellan EU pch USA balanserade. Även om enskilda poster kan variera mycket tar man allltså ut och betalar ungefär lika mycket. Trump väljer att singla ut import av tyska bilar men pratar inte om den tull på 25% som USA lägger sedan länge på europeiska pick-ups.
Sen har vi elefanten i rummet att Trump inte tar upp att den största delen av handeln inte är varor (goods) utan tjänster (services). Begrunda följande: (deficit betyder underskott)
"But this figure does not take into account services, which make up the largest part of economic activity.
American firms are very dominant in services, particularly in finance and digital.
Tech titans like Google or Meta don't have any competitors in Europe. In fact, for services, the EU has a trade deficit of 109 billion euros with the United States."