• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • Padirac

Det du anger skulle kunna säljas i stor mängd verkar inte vara med på en lista över faktisk import/export.

ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php

Tow2Mater skrev 2025-04-05 20:16:59 följande:
    Tullsatssnittet kan ju lura en del; att det är 0% tull på hundar, hästar, ätpinnar av bambu, våtrumstapeter och snöslungor drar ju ner snittet, samtidigt som det folk faktist vill importera - och som skulle kunna säljas i stor mängd - som hoodies, byxor, t-shirts, babykläder etc belastas med 12%.

Jag tror att varugrupp med kod 899 är denna . men jag kan naturligtvis ha fel.

Mattress supports; articles of bedding and similar furnishing (for example, mattresses, quilts, eiderdowns, cushions, pouffes and pillows) fitted with springs or stuffed or internally fitted with any material or of cellular rubber or plastics, whether or not covered

och tvärtom

• Padirac

Hittade mer om varto med tllkod 899

now.allthatstats.com/sources/oecd_trade_test/6802

899: Miscellaneous manufactured articles, n.e.s.

8991: Articles & manufact. of carving, mould. mat., n.e.s.8992: Artificial flowers, foliage or fruits & parts8993: Candles; matches; articles of combustible materials8994: Umbrellas, parasols, walking-sticks & similar artic.8996: Orthopaedic appliances; artificial parts of body8997: Basketware & articles of plaiting materials, n.e.s.8998: Small-wares & toilet articles, n.e.s.; sieves.8999: Manufactured goods, n.e.s.899: Miscellaneous manufactured articles, n.e.s.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-05 20:33:40 följande:

Det du anger skulle kunna säljas i stor mängd verkar inte vara med på en lista över faktisk import/export.

ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php

Jag tror att varugrupp med kod 899 är denna . men jag kan naturligtvis ha fel.

Mattress supports; articles of bedding and similar furnishing (for example, mattresses, quilts, eiderdowns, cushions, pouffes and pillows) fitted with springs or stuffed or internally fitted with any material or of cellular rubber or plastics, whether or not covered

och tvärtom
    Sverige importerar mycket kläder.

De produkter som finns med på listan som Sverige importerar mest av är till exempel kläder, vin, gräsklippare, och plast, enligt utrikeshandelsmyndigheten Kommerskollegiums analys.
    www.dn.se/ekonomi/eus-forslag-svara-trump-med-kott-smor-och-stal/
  • Anonym (Otroligt)
    Tow2Mater skrev 2025-04-06 19:32:56 följande:

De produkter som finns med på listan som Sverige importerar mest av är till exempel kläder, vin, gräsklippare, och plast, enligt utrikeshandelsmyndigheten Kommerskollegiums analys.
    Är det inte rätt ointressant vilka produktgrupper som antingen importera eller exporteras?
    Frågan är väl snarare vilket netto den totala balansen ger.
    Jag anser att vi utanför USA ska stå upp gemensamt och slå tillbaka med samma medel. 
    Trump kommer inte att begripa det heller men kanske kan det väcka tankar hos hans befolkning.
    Som jag ser det i nuvarande läge gräver han sin grop djupare och djupare för varje dag.
    Klipp alla band som kan klippas till USA och låt dem försöka göra America great again.
    Vi i resten av världen borde kunna göra business på ett lönsamt sätt utan ett land som ändrar riktning oftare än vad man byter kallingar.
    Helt plötsligt framstår ju t.o.m Kina som handelspartner. (vilket de redan är)
    Två avdankade "supermakter" (us och ryssland) försöker styra världen med antingen hot om krig eller ekonomiskt hot.
    Borde vara lätt för oss i den utbildade världen att kväsa detta.
    Ryssarna har ju knappt ett skit att handla med, gas och olja, US har väl egentligen ingenting som EU inte kan lösa på egen hand?
    Återigen - hur mycket av det US  producerar kan man klara utan behov av importerade komponenter?
    PS - fortfarande kul att när man skrivet Trump så blir det rödmarkerat, hahaha
  • Tow2Mater
    Anonym (Otroligt) skrev 2025-04-06 20:29:34 följande:
    Är det inte rätt ointressant vilka produktgrupper som antingen importera eller exporteras?
    Frågan är väl snarare vilket netto den totala balansen ger.
    Jag anser att vi utanför USA ska stå upp gemensamt och slå tillbaka med samma medel. 
    Trump kommer inte att begripa det heller men kanske kan det väcka tankar hos hans befolkning.
    Som jag ser det i nuvarande läge gräver han sin grop djupare och djupare för varje dag.
    Klipp alla band som kan klippas till USA och låt dem försöka göra America great again.
    Vi i resten av världen borde kunna göra business på ett lönsamt sätt utan ett land som ändrar riktning oftare än vad man byter kallingar.
    Helt plötsligt framstår ju t.o.m Kina som handelspartner. (vilket de redan är)
    Två avdankade "supermakter" (us och ryssland) försöker styra världen med antingen hot om krig eller ekonomiskt hot.
    Borde vara lätt för oss i den utbildade världen att kväsa detta.
    Ryssarna har ju knappt ett skit att handla med, gas och olja, US har väl egentligen ingenting som EU inte kan lösa på egen hand?
    Återigen - hur mycket av det US  producerar kan man klara utan behov av importerade komponenter?
    PS - fortfarande kul att när man skrivet Trump så blir det rödmarkerat, hahaha
    Jag tycker inte det är ointressant. Att det är 0% tull på t ex hundar, hästar, ätpinnar och våtrumstapeter som kanske inte saljs så mycket av i EU medan grupper som folk faktist vill importera - och som skulle kunna säljas i stor mängd - som hoodies, byxor, t-shirts, babykläder belastas med 12%. Kött har 20% tull och dessutom enbart begränsad kvot, och kraver dyr certifiering i tillverkningen - så det påverkar ju i högsta grad USAs nettobalans negativt.
  • Agdaa

Varför skulle han bli det, han är den enda presidenten som gör nåt för folkets bästa.

Har någon annan president blivit bortplockad? Vad de än har gjort för korrupta skandaler

• Anonym (Otroligt)
    Tow2Mater skrev 2025-04-06 20:43:37 följande:
    Jag tycker inte det är ointressant. Att det är 0% tull på t ex hundar, hästar, ätpinnar och våtrumstapeter som kanske inte saljs så mycket av i EU medan grupper som folk faktist vill importera - och som skulle kunna säljas i stor mängd - som hoodies, byxor, t-shirts, babykläder belastas med 12%. Kött har 20% tull och dessutom enbart begränsad kvot, och kraver dyr certifiering i tillverkningen - så det påverkar ju i högsta grad USAs nettobalans negativt.
    Hur kan det vara ointressant? Hur stor är US exportmarknad för ät-pinnar? Kan vi köpa det någon annastans? Hoodies och byxor går att köpa överallt. Babykläder tillverkas världen över så att klippa navelsträngen med US borde med ditt exempel bara "a piece of cake". eller hur?
    Marknaden för amerikanskt tillverkade är-pinnar eller hoodies i Eurpa bör väl vara gigantisk.
    Tydligen mer betydelsefull än både olja och gas.
    Varför ens nämna dessa produktgrupper? De finns ju inte ens i marginalen!
  • Tow2Mater
    Anonym (Otroligt) skrev 2025-04-06 21:05:51 följande:
    Hur kan det vara ointressant? Hur stor är US exportmarknad för ät-pinnar? Kan vi köpa det någon annastans? Hoodies och byxor går att köpa överallt. Babykläder tillverkas världen över så att klippa navelsträngen med US borde med ditt exempel bara "a piece of cake". eller hur?
    Marknaden för amerikanskt tillverkade är-pinnar eller hoodies i Eurpa bör väl vara gigantisk.
    Tydligen mer betydelsefull än både olja och gas.
    Varför ens nämna dessa produktgrupper? De finns ju inte ens i marginalen!
    Jag tror inte du förstår vad jag försöker diskutera.
  • Padirac

Det är verkligen så att du inte tänker på industri och näringsliv kan importera för försäljning  - utan på det enskilda personer tänks importera?

Tow2Mater skrev 2025-04-06 20:43:37 följande:
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-04-06 19:32:56 följande:

Från artikeln du länkar till - de tio största varukategorierana. Delar eller tillbehör till kläder finns med. Varken hoodies, t-shirts , byxor, babykläder finns med. Delar till dessa kläder - vilket är med på listan - köps säkert inte av privatpersoner utan i då fall av svensk textilindustrin.n

Fakta.Så kan svarstullarna slå mot Sverige
    De tio största varukategorierna, baserat på Sveriges import från USA 2024, som berörs av EU:s föreslagna lista på svarstullar.
    1. Skönhetspreparat, make up eller hudvård, inklusive solskyddsmedel
    2. Viss typ av plastvaror
    3. Kaolin
    4. Vin
    5. Tryckalster
    6. Målningar och teckningar utförda helt för hand
    7. Delar eller tillbehör till kläder (exklusive varor av trikå, sjalar, scarfar, halsdukar, mantiljer, slöjor och slipsar)
    8. Böcker, broschyrer, häften och liknande (exklusive lexikon och uppslagsböcker)
    9. Askar, lådor och liknande artiklar gjorda av plast för transport eller förpackning av varor.
    10. Hårvårdsmedel (exklusive schampo, preparat för hårpermanent och hårspray)
    Källa: EU-kommissionen, Statistiska centralbyrån och Kommerskollegiums egna beräkningar.
Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt