• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • Anonym (Otroligt)
    Tow2Mater skrev 2025-04-04 22:26:08 följande:
    Fragan var inte till dig.
    Nähä, men jag läste också....
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-04 22:43:42 följande:

Så det _är_  frakten som är problemet?  Eller att varr från USA inte är billigare än varior från andra länder eller varor från EU?

kostnad för vara från Tyskland  500 kr plus frakt 100 kr = 600 . 600 plus 25% moms = 750 kr

kostnad för vara från USA 471 kr plus frakt 100 kr plus tull 5 % = 600 kr, 600 kr plus moms 25% = 750 kr

USA behöver bara sänka sina kostnader för varor med 6% för att uppnå samma pis om de nu inte kan ge sina varor ett högre värde som motiverar ett högre pris.

Var är det USA misslyckas med?  dyr produktion eller priser som inte motiveras av motsvarande kvalitet?

Så ditt svar är att man 'behöver bara sänka sina kostnader' för varor motsvarande tullkostnaden och det därmed kan anses man konkurrerar på lika vilkor.  Nå, samma gäller ju då de som nu klagar over Trumps tullar, de kan sluta klaga. Bara att sänka sina tillverkningskostnader.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-04-04 22:25:41 följande:
    Varan fran USA skulle behova vara lika mycket billigare som skillnaden i fraktkostnad plus tullavgift, och det tror jag inte ens du tror pa kan vara mojligt.

Du dissar helt att kommentera/svara pa min fraga om just tullavgiften. Tullavgiften hojer momsen for varan fran usa, medan varan fran tyskland kommer bliigare undan.
    Nästan allt har ett högre pris i EU n i USA,  råvaror, löner, energi, ändå klarar inte USA att hålla ett pris 6 % lägre än EU på samma vara - eller är det verkligen frakten som är problemet.m att der är dyrare att sända varor över atlanten än att transportera varorna genom europa`?

Vad kostar det egentligen att frakta varor från USA till EU?   Fre en privatperson kostar det från 10 000 kr att skeppa en bil från USA till Europa. För företag med stora volyemr kostar det heöt säkert mindre

Är det kanske privatimport av enskilda varor du jämför priserna med? ja då är frakten en stor del av kostnaden och även om varorna har ett lägre pris i sig så blir det dyrare än att handla från ett annat EU-land eller från det egna hemlandet för många varor.  Som privatperson har du också ett tullfritt belopp om 1800 kronro om jag kommer ihåg rätt.

Hur kan det vara så billigt att skiakc avaror från kina då?   De skeppar i bulk med contaianer, så kostanden per enskild vara blir i det närmaste försumvar - sen är det väl något gammalt kolonielat portoavtal med utvecklingsländer

www.ehandel.se/svensk-handel-vill-ta-bort-kinas-portofordel_8299-html

"Nu går Svensk Handel ut med att de vill riva upp de befintliga internationella avtal som finns kring porto. Avtal som nu, enligt många, missbrukas av Kina för att skicka brev med varor till svenska konsumenter för en fraktkostnad på i princip 0 kronor. Vilket förstås är svårt att konkurrera med som inhemsk e-handlare.

- Systemet har sina rötter från 1874, då utvecklingsländer skulle få hjälp att dra igång postal verksamhet, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, till Dagens industri."
    www.rabobank.com/knowledge/q011472471-competitiveness-of-manufacturing-industries-in-the-euro-area-versus-the-us-a-comparative-analysis-of-unit-labor-costs

"The manufacturing industry of the euro area has been struggling with declining productivity growth for years. Rising energy costs and the looming threat of a global trade war are now exacerbating concerns within the sector. In this report, we examine and compare the competitiveness of the manufacturing industry in the euro area with that of the United States. We use unit labor costs ? i.e. nominal wage costs in respect to real productivity levels ? as our main indicator of competitiveness.

We find that in 2023, unit labor costs in the US manufacturing industry were almost 30% lower than those in the euro area. The US has lower unit labor costs than the euro area in almost all manufacturing sectors, except for rubber, plastics, building materials; wood, printing, and paper; and chemicals and pharmaceuticals. Between 2015 and 2023, major manufacturing industries in the euro area, such as the machinery industry, transport equipment, the food industry, and the electrical equipment industry have been gaining ground compared to US in terms of changing unit labor costs. In these sectors, gains in productivity and changes in labor costs almost always worked in tandem to improve the euro area?s position against the US.

We see some worrying trends in the production of basic materials, such as steel and chemicals. These sectors have been hit hard by rising energy costs, which have risen much faster in the euro area than in the US and many other countries, and have rapidly become less competitive relative to the US.

We identify five opportunities for the euro area manufacturing sector to improve its competitiveness. Increase R&D efforts to boost productivity growth, work according to European harmonized standards to increase efficiency and better capture economies of scale, support the advanced manufacturing industry, strengthen European supply chains to ensure strategic autonomy, and accelerate the electrification of European industry."
  • Padirac

Nej, mitt svar är att du inte begriper moms-systemet och att du egentligen beklagar dig om fraktkostnader - vlket mitt inlägg skulle visa.

Tow2Mater skrev 2025-04-04 23:06:41 följande:
    Så ditt svar är att man 'behöver bara sänka sina kostnader' för varor motsvarande tullkostnaden och det därmed kan anses man konkurrerar på lika vilkor.  Nå, samma gäller ju då de som nu klagar over Trumps tullar, de kan sluta klaga. Bara att sänka sina tillverkningskostnader.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-04 23:10:34 följande:
    Nästan allt har ett högre pris i EU n i USA,  råvaror, löner, energi, ändå klarar inte USA att hålla ett pris 6 % lägre än EU på samma vara - eller är det verkligen frakten som är problemet.m att der är dyrare att sända varor över atlanten än att transportera varorna genom europa`?
    Kanske någon annan känner för att diskutera olika fraktkostnader med dig (jag antar mest att det kostar mer att frakta saker över en lång bit vatten än en kort bit land), men jag diskuterade främst det orättvisa i att europas momssättning inkluderar tullbeloppet på varor som kommer från usa, jämfört med från t ex tyskland som inte har tull och därmed får lägre moms.
  • Padirac

Menar du att det i USA inte tas ut sales tax på importerade varor? eller att frakkostnader räknas av vid uträkning av sales tax vid försäljning?

Det låter som ett mycket komplext system - eller så är det någonting som inte stämmer? 

Tow2Mater skrev 2025-04-04 23:22:00 följande:
    Kanske någon annan känner för att diskutera olika fraktkostnader med dig (jag antar mest att det kostar mer att frakta saker över en lång bit vatten än en kort bit land), men jag diskuterade främst det orättvisa i att europas momssättning inkluderar tullbeloppet på varor som kommer från usa, jämfört med från t ex tyskland som inte har tull och därmed får lägre moms.
  • Anonym (Otroligt)
    Dags att inse att det är läge att ge upp? Du kommer inte längre med dina argument
  • Padirac
    Menar du att det i USA inte tas ut sales tax på importerade varor? eller att frakkostnader räknas av vid uträkning av sales tax vid försäljning?

Det låter som ett mycket komplext system - eller så är det någonting som inte stämmer? 

tillägg: kanske menar du att tullkostnader räknas bort från sales tax
     när varan säljs till konsument?

Det är mycket som jag tydligen inte kännenr till om hur sales tax räknas ut som jag hoppas du kan berätta mer om.

Det måset ju vara på ett helt annat sätt än hur moms tas ut på varor i EU för att det ska vara så där 'orättvist' mot USA som du och Trump vill göra gällande?   

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-04 23:27:54 följande:

Allt varierar stat till stat.  Vilken stat exporterar du/Sverige till?
  • Padirac

Fraktkostnader över hav och i luft är troiligen högre än vägtransport och transport på räls.

Det är verkligen orättvist att EU inte har landgräns med USA så USA kan tranportera sina varlor billigt till EU.... men ... Mexico och Kananda har ju landgräns med USA, ändå är det de som troligen tjänar mest på NAFTA och ändå är det orättvist mot USA Tomte

en.wikipedia.org/wiki/North_American_Free_Trade_Agreement

Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt