Tow2Mater skrev 2025-04-04 22:25:41 följande:
Varan fran USA skulle behova vara lika mycket billigare som skillnaden i fraktkostnad plus tullavgift, och det tror jag inte ens du tror pa kan vara mojligt.
Du dissar helt att kommentera/svara pa min fraga om just tullavgiften. Tullavgiften hojer momsen for varan fran usa, medan varan fran tyskland kommer bliigare undan.
Nästan allt har ett högre pris i EU n i USA, råvaror, löner, energi, ändå klarar inte USA att hålla ett pris 6 % lägre än EU på samma vara - eller är det verkligen frakten som är problemet.m att der är dyrare att sända varor över atlanten än att transportera varorna genom europa`?
Vad kostar det egentligen att frakta varor från USA till EU? Fre en privatperson kostar det från 10 000 kr att skeppa en bil från USA till Europa. För företag med stora volyemr kostar det heöt säkert mindre
Är det kanske privatimport av enskilda varor du jämför priserna med? ja då är frakten en stor del av kostnaden och även om varorna har ett lägre pris i sig så blir det dyrare än att handla från ett annat EU-land eller från det egna hemlandet för många varor. Som privatperson har du också ett tullfritt belopp om 1800 kronro om jag kommer ihåg rätt.
Hur kan det vara så billigt att skiakc avaror från kina då? De skeppar i bulk med contaianer, så kostanden per enskild vara blir i det närmaste försumvar - sen är det väl något gammalt kolonielat portoavtal med utvecklingsländer
www.ehandel.se/svensk-handel-vill-ta-bort-kinas-portofordel_8299-html
"
Nu går Svensk Handel ut med att de vill riva upp de befintliga internationella avtal som finns kring porto. Avtal som nu, enligt många, missbrukas av Kina för att skicka brev med varor till svenska konsumenter för en fraktkostnad på i princip 0 kronor. Vilket förstås är svårt att konkurrera med som inhemsk e-handlare.
- Systemet har sina rötter från 1874, då utvecklingsländer skulle få hjälp att dra igång postal verksamhet, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, till Dagens industri."
www.rabobank.com/knowledge/q011472471-competitiveness-of-manufacturing-industries-in-the-euro-area-versus-the-us-a-comparative-analysis-of-unit-labor-costs
"The manufacturing industry of the euro area has been struggling with declining productivity growth for years. Rising energy costs and the looming threat of a global trade war are now exacerbating concerns within the sector. In this report, we examine and compare the competitiveness of the manufacturing industry in the euro area with that of the United States. We use unit labor costs ? i.e. nominal wage costs in respect to real productivity levels ? as our main indicator of competitiveness.
We find that in 2023, unit labor costs in the US manufacturing industry were almost 30% lower than those in the euro area. The US has lower unit labor costs than the euro area in almost all manufacturing sectors, except for rubber, plastics, building materials; wood, printing, and paper; and chemicals and pharmaceuticals. Between 2015 and 2023, major manufacturing industries in the euro area, such as the machinery industry, transport equipment, the food industry, and the electrical equipment industry have been gaining ground compared to US in terms of changing unit labor costs. In these sectors, gains in productivity and changes in labor costs almost always worked in tandem to improve the euro area?s position against the US.
We see some worrying trends in the production of basic materials, such as steel and chemicals. These sectors have been hit hard by rising energy costs, which have risen much faster in the euro area than in the US and many other countries, and have rapidly become less competitive relative to the US.
We identify five opportunities for the euro area manufacturing sector to improve its competitiveness. Increase R&D efforts to boost productivity growth, work according to European harmonized standards to increase efficiency and better capture economies of scale, support the advanced manufacturing industry, strengthen European supply chains to ensure strategic autonomy, and accelerate the electrification of European industry."