• Anonym (Againandagain)

BF november 2025

Hej!
    Startar en tråd för oss som har BF i augusti 2025. Så spännande resa detta ska bli!

• Svar på tråden BF november 2025
  • Jl00

Jag och sambon skulle gärna vilja göra ett ultraljud innan vi berättar för familjerna om graviditeten och har kikat på ultraljud i antingen Göteborg eller Örebro om inte det finns något närmare Värmland. Vill väldigt gärna slippa vaginalt ultraljud och tänkte kolla om någon av er har erfarenhet av någon bra klinik som gör på magen? Kommer att vara i vecka 8+5 den aktuella dagen😃

• Berry001
    Mattis94 skrev 2025-03-25 17:44:17 följande:

Hur mår alla? Jag har trots Xonvea illamående som ligger lite latent heeeela tiden. Är hemskt 😫 och tröttheten är brutal. Så jobbigt att jobba som vanligt. Jag hoppas den lille stannar kvar nu, om den ska få mig att må såhär dåligt måste det vara värt det haha. Är i v 7+4 idag. 

Hej!
    har xonvea hjälpt mot illamåendet? Har du testat nåt annat läkemedel? 
    har fått xonvea nu och läkaren sa 2 tabletter till kvällen. Blev lite förvånad för trodde det vore bättre att sprida ut doseringen, typ en på kvällen och en på morgonen men vill inte vara en hobbyläkare🤭
    Hur äter du dom? 
  • Berry001
    Mattis94 skrev 2025-03-25 22:04:50 följande:

Tycker småätandet nästan gör det värre, men hemskt att ens behöva äta när man mår illa.. hoppas det går över fort för oss 😅 hur länge hade du illamående med tidigare graviditeter?

För mig hjälper det vilket jag är tacksam för även om illamåendet är vidrigt trots småätandet. Med mitt första barn gick det över typ v 12. Men det andra blev det bättre runt v 20 men hade ett svagt illamående hela den graviditeten 😐
  • Mattis94
    Berry001 skrev 2025-03-27 11:06:15 följande:
    Hej!
    har xonvea hjälpt mot illamåendet? Har du testat nåt annat läkemedel? 
    har fått xonvea nu och läkaren sa 2 tabletter till kvällen. Blev lite förvånad för trodde det vore bättre att sprida ut doseringen, typ en på kvällen och en på morgonen men vill inte vara en hobbyläkare🤭
    Hur äter du dom? 

Jag äter endast två på kvällen! Det finns i instruktionerna ett schema man ska följa. Om illamåendet försvinner inom två dagar äter man bara två på kvällen, annars testar man att addera en tablett på morgonen dag tre osv.. läs manualen så ser du precis hur du ska göra 😃 idag har jag min första bra dag utan något direkt illamående, ätit tabletterna i en vecka nu ca. Jag tog en på morgonen en dag men det hjälpte inte så håller mig till två på kvällen haha

• Berry001
    Mattis94 skrev 2025-03-27 13:57:43 följande:

Jag äter endast två på kvällen! Det finns i instruktionerna ett schema man ska följa. Om illamåendet försvinner inom två dagar äter man bara två på kvällen, annars testar man att addera en tablett på morgonen dag tre osv.. läs manualen så ser du precis hur du ska göra 😃 idag har jag min första bra dag utan något direkt illamående, ätit tabletterna i en vecka nu ca. Jag tog en på morgonen en dag men det hjälpte inte så håller mig till två på kvällen haha

• Berry001
    Berry001 skrev 2025-03-27 14:31:31 följande:
    men gud vad skönt att dom funkar för dig! Tack för svaret. Ska blrja ikväll. Har du testat nåt annat innan?
  • Mattis94
    Berry001 skrev 2025-03-27 14:32:43 följande:
    men gud vad skönt att dom funkar för dig! Tack för svaret. Ska blrja ikväll. Har du testat nåt annat innan?
    Nä inte testat några andra. Min barnmorska fixade (genom läkare) till mig. Jag har min BM lättillgänglig genom app så kom receptet inom några timmar så dom skrev ut Xonvea direkt. Men hört bäst om den, så trots det saftiga priset är det värt det 😅 
  • Berry001
    Mattis94 skrev 2025-03-27 15:22:02 följande:
    Nä inte testat några andra. Min barnmorska fixade (genom läkare) till mig. Jag har min BM lättillgänglig genom app så kom receptet inom några timmar så dom skrev ut Xonvea direkt. Men hört bäst om den, så trots det saftiga priset är det värt det 😅 
    Såg priset nu. Får vara värt det men hoppas det räcker med två tabletter för måste jag äta fyra om dagen blir det ju ganska dyrt.
  • Aivlys

Hur mår ni som tar Xonvea? 

jag testade faktiskt att sluta med dom idag (tog inga tabletter igår kväll) då jag har mått rätt dåligt, yr, trött som bara den och allmänt nere. Typ att jag har feber (utan själva febern). så börjar nästan försöka överväga vad som är ?värst?. Illamåendet eller fylle/feber känslan hela dagarna 

• CharlotteT
    Aivlys skrev 2025-03-27 16:29:33 följande:

Hur mår ni som tar Xonvea? 

jag testade faktiskt att sluta med dom idag (tog inga tabletter igår kväll) då jag har mått rätt dåligt, yr, trött som bara den och allmänt nere. Typ att jag har feber (utan själva febern). så börjar nästan försöka överväga vad som är ?värst?. Illamåendet eller fylle/feber känslan hela dagarna 

Jag är tröttare med dem, men det stävar bort det värsta. Tar inte bort det helt. Förra graviditeten behövde jag trappa ner xonvea då man kan få abstinens, typ illamående 🤪. Mitt illamående försvann nån gång mellan vecka 14-19. Men i 19 hade jag lyckats sluta helt med tabletterna, tog nog två veckor att trappa ner. 
Svar på tråden BF november 2025