• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • AndreaBD
    Anonym (Ej Religiös) skrev 2025-03-22 11:36:35 följande:

Att kvinnan måste täcka håret hur gör det en till en bättre människa eller bättre samhälle?

Det kan hända att det står i bibeln också. Kvinnor gjorde ju det för i tiden. Även kristna. Och ortodoxa judar gör också det. Då står det säkert i gamla testamentet. Men man har ju i alla fall övergett detta (kristna alltså).
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2025-03-22 12:18:29 följande:
    Kristendomen definieras ju av Nya Testamentet. Det är det som förkunnar Jesu lära. Apropå stenkastning bör det väl vara allmänbildning att Jesus sade att  "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne". Resultatet blev att ingen gjorde det, direkt i strid med Gamla Testamentet.
    Det är inte i direkt strid med gamla testamentet, utan Jesus la till en klausul om vem som ska göra det, vilket GT inte nämnde.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-03-22 12:37:04 följande:
    Det är inte i direkt strid med gamla testamentet, utan Jesus la till en klausul om vem som ska göra det, vilket GT inte nämnde.
    För all del, det är litet hårklyverier. Eftersom Jesus ändrade på villkoren var det inte längre enligt Gamla Testamentet och därmed i strid med det enligt min mening. Nya Testamentet säger ju också att ingen i hela världen är utan synd så jag vill nog fortfarande hävda att det var direkt i strid med GT
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2025-03-22 12:37:04 följande:
    Fast, jag tycker du tar det för ordagrant nu. Jesus mening med detta var väl att ingen skulle göra det. Han visste ju så klart att ingen är utan synd. Och om man ska tolka det vidare, så kanske han menade t.o.m. att man inte ska avvrätta någon för något brott, eller t.o.m. inte döma någon. 
  • Anonym (Noppe)
    Cheers skrev 2025-03-22 09:38:19 följande:

?Bibeln är allt annat än fredlig? hävdar du men du har förstås fel som alla kristna vet. Peace and love är det som gäller.  (Mot detta brukar användas några knepiga uttalanden om ?svärdet? i Matt 26:52 och 10:54 som misstolkats som krigiska av de som inte vill se uttalandena i sitt sammanhang). Nej, det är peace and love rakt av i bästa hippiestil.

Jag har en ganska bra bild av innehållet i Nya Testamentet som är den del av Bibeln som ger dagens kristna vägledning. Gamla Testamentet innehåller de  historiska berättelserna om skapelsen, syndafloden m.m. och har inte samma betydelse för kristna. Evangelierna i NT handlar om Jesus Kristus ? hans födelse, hans liv och lärdomar, hans korsfästelse och hans uppståndelse. Det är det centrala i kristendomen. Där finns inga våldsuppmaningar om att döda de otrogna.

Än en gång måste jag tydligen upprepa vad  jag tidigare sagt, d.v.s. att de flesta muslimer bortser från de våldsamma verserna i Koranen så där slår du in öppna dörrar.

Vidare resonerar du helt åt helvete när du hävdar att min islamkritik i själva verket är ?islamofobi?. När jag citerar de hatfulla verserna i Koranen handlar det inte om någon obefogad rädsla ?islamofobi?, som en sjukdom ungefär, utan det handlar om fakta:

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Bibeln innehåller inte några sådana hatbudskap som finns strösslade i Koranen.

Att jämföra islamkritik med nazism är ju rena vanvettet, i synnerhet som den intoleranta religionen islam med sin totalitära samhällsideologi däremot visar på klara likheter med nazismen i det avseendet.

Du låtsas som att bibeln är fredlig, varför? Budskapet är ju att du ska bli stenad för de mest banala saker. Har du kläder av ett blandmaterial, odlar du två grödor på samma åker osv osv, listan kan göras lång.

Det är vanvettigt att jämföra muslimer i stort med en terroristorganisation. 
  • Anonym (Noppe)

Några exempel på knäppheter i bibeln av Rickard söderberg

• Anonym (Min tro)

Nu har jag följt den här tråden från start. En intressant frågeställning, men tyvärr så tycker jag att det saknas en hel del reflekterande. Det blir snarare en massa bekräftande av egna åsikter med hjälp av utdrag ur heliga skrifter. Det säger inget för mig om en troende kristen eller muslim kan bli en bättre människa eller inte. Eftersom det handlar om hur personen förhåller sig till skriften. Tycker att tråden börjar bli lite ointressant faktiskt och snarare ett forum att befästa egna fördomar oavsett vad det är. I slutändan så bevisar det bara för mig hur idiotiskt tro på en gud eller heliga skrifter är år 2025, när det sedan länge funnits betydligt bättre vetenskap om vad som gör dig till en bättre människa.

• Anonym (Min tro)

En annan sak jag aldrig har fått ihop är troendes drivkraft att döma andra som de inte tycker lever utifrån det skrivna ordet. Jag kan ha fel. Men är inte den största synden trots allt att man själv skulle försöka ta guds plats och är det inte bara Gud som i slutändan faktiskt har rätt att döma en människa utifrån hur den lever eller har levt. Så egentligen skulle aldrig en troende ha rätten att säga hur andra ska leva utifrån deras skrifter. Men det kanske inte hör hit.

• Tom Araya
    Mentat skrev 2025-03-22 12:42:02 följande:
    För all del, det är litet hårklyverier. Eftersom Jesus ändrade på villkoren var det inte längre enligt Gamla Testamentet och därmed i strid med det enligt min mening. Nya Testamentet säger ju också att ingen i hela världen är utan synd så jag vill nog fortfarande hävda att det var direkt i strid med GT
    Nej.

Om GT säger; "Om Göte syndar, så hugg av hans huvud."

Då är motsatsen; "Om Göte syndar, hugg inte av hans huvud" eller "man får/ska inte hugga huvudet av syndare".

Men det är inte vad Jesus säger, utan han definierar vem/vilka som ska utföra handlingen, vilket GT utelämnar.

Kontentan av att ingen står utan synd blir dock att människan får överlämna på Gud att straffa syndare, vilket man kan tolka som att strida mot GT, fast Jesus uttryck visar ändå att den öppningen han framhäver fanns i GT.
  • Tom Araya
    Anonym (Min tro) skrev 2025-03-22 14:07:15 följande:

Nu har jag följt den här tråden från start. En intressant frågeställning, men tyvärr så tycker jag att det saknas en hel del reflekterande. Det blir snarare en massa bekräftande av egna åsikter med hjälp av utdrag ur heliga skrifter. Det säger inget för mig om en troende kristen eller muslim kan bli en bättre människa eller inte. Eftersom det handlar om hur personen förhåller sig till skriften. Tycker att tråden börjar bli lite ointressant faktiskt och snarare ett forum att befästa egna fördomar oavsett vad det är. I slutändan så bevisar det bara för mig hur idiotiskt tro på en gud eller heliga skrifter är år 2025, när det sedan länge funnits betydligt bättre vetenskap om vad som gör dig till en bättre människa.

Om man tror på texterna som guds budskap till människan borde man ju enligt den tron bli en bättre människa av att följa alla påbud som tydligt uttrycks, vilket blir en slags bokstavstrohet.

Vi som inte tror på dessa texter som guds budskap till människan har en annan syn på vad som gör en människa bättre.

Hur man kan tro på texterna som guds budskap till människan, men tillämpa påbuden selektivt är något jag inte förstår.
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?