Cheers skrev 2025-03-22 09:38:19 följande:
?Bibeln är allt annat än fredlig? hävdar du men du har förstås fel som alla kristna vet. Peace and love är det som gäller. (Mot detta brukar användas några knepiga uttalanden om ?svärdet? i Matt 26:52 och 10:54 som misstolkats som krigiska av de som inte vill se uttalandena i sitt sammanhang). Nej, det är peace and love rakt av i bästa hippiestil.
Jag har en ganska bra bild av innehållet i Nya Testamentet som är den del av Bibeln som ger dagens kristna vägledning. Gamla Testamentet innehåller de historiska berättelserna om skapelsen, syndafloden m.m. och har inte samma betydelse för kristna. Evangelierna i NT handlar om Jesus Kristus ? hans födelse, hans liv och lärdomar, hans korsfästelse och hans uppståndelse. Det är det centrala i kristendomen. Där finns inga våldsuppmaningar om att döda de otrogna.
Än en gång måste jag tydligen upprepa vad jag tidigare sagt, d.v.s. att de flesta muslimer bortser från de våldsamma verserna i Koranen så där slår du in öppna dörrar.
Vidare resonerar du helt åt helvete när du hävdar att min islamkritik i själva verket är ?islamofobi?. När jag citerar de hatfulla verserna i Koranen handlar det inte om någon obefogad rädsla ?islamofobi?, som en sjukdom ungefär, utan det handlar om fakta:
"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.
Bibeln innehåller inte några sådana hatbudskap som finns strösslade i Koranen.
Att jämföra islamkritik med nazism är ju rena vanvettet, i synnerhet som den intoleranta religionen islam med sin totalitära samhällsideologi däremot visar på klara likheter med nazismen i det avseendet.
Du låtsas som att bibeln är fredlig, varför? Budskapet är ju att du ska bli stenad för de mest banala saker. Har du kläder av ett blandmaterial, odlar du två grödor på samma åker osv osv, listan kan göras lång.
Det är vanvettigt att jämföra muslimer i stort med en terroristorganisation.