• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Cheers
    Kermit1561 skrev 2025-03-21 12:01:05 följande:
    Frågan kvarstår, varför är just dessa tolkningar de rätta? Tittar du på kristendomens hela historia så är detta undantag och Kirill mer i linje med hur den oftast har tolkats. 
    Du väljer bara de exempel som passar dig och din tes.
    Nej jag väljer inte exempel som passar min tes. 

Jag ger exempel ovan på vad tongivande kristna företrädare för protestanter, katoliker och ortodoxa,  anser nu på 2000-talet. Du och Kirill får tycka vad ni vill, men det finns inget stöd i Bibeln för det ryska anfallskriget mot Ukraina.

Däremot finns stöd för våld, mord och terror i Koranen:

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Min ursprungliga fråga var om islam gör att man utvecklas och blir en bättre människa. Det anses ju av muslimer vara det centrala i islam. Särskilt hängivna till Koranens bud är medlemmarna i IS och Al-Qaida. Så de måste väl därför vara särskilt bra människor moraliskt och etiskt? En minst sagt problematisk motsättning här måste man väl säga.
  • Anonym (Noppe)

Tror ni på allvar att islam gör en till en sämre människa? Att någon går från att vara fullt fredlig till att börja döda människor för att den anammat religionen?

Det borde vara självklart att så inte är fallet. Och då kan man inte heller skylla på en religion.

• Anonym (Noppe)
    Cheers skrev 2025-03-21 15:08:18 följande:
    Min ursprungliga fråga var om islam gör att man utvecklas och blir en bättre människa. Det anses ju av muslimer vara det centrala i islam. Särskilt hängivna till Koranens bud är medlemmarna i IS och Al-Qaida. Så de måste väl därför vara särskilt bra människor moraliskt och etiskt? En minst sagt problematisk motsättning här måste man väl säga.
    Is och al-quaida är ju terroristorganisationer. De råkar ha religion som limmet.

Jag tog upp nazismen tidigare. Där är andra faktorer limmet.

Människorna är ute efter en sammanhållning och känsla av tillhörighet. Det skapar dessa ledare genom att peka ut en grupp att vara arga på.

Det finns ju studier om amygdalan i hjärnan för människor som är konservativa med konservativa värderingar (Isis, nazister osv) de såg att den var förstorad i förhållande till människor som inte betecknade sig som konservativa. Den delen av hjärnan signalerar kroppens rädsla. Konservativa är mer rädda än andra, främlingsfientlighet exempelvis.
  • Kermit1561
    AndreaBD skrev 2025-03-21 14:34:59 följande:
    Så här säger chatGPT:

"När det gäller islam är det korrekt att de flesta muslimska religionsvetare inte anser att Koranen ska moderniseras på samma sätt som vissa kristna har moderniserat sin bibeltolkning. Koranen betraktas som Guds oföränderliga ord, och för många troende muslimer är den en evig och absolut text som inte ska ändras eller tolkas om i grunden. Därför har det inte funnits någon bred religiös konsensus inom islam om att "modernisera" Koranen. Dock finns det också inom islam olika sätt att tolka Koranen på, och vissa muslimska teologer har föreslagit mer kontextuella tolkningar för att tillämpa Koranens budskap på moderna samhällen. Detta innebär dock inte att själva texten ändras eller moderniseras, utan snarare att den tolkas med ett fokus på samtida utmaningar och sammanhang."

Vi får hoppas att det räcker. 
    ChatGTP är ju en språkmodell, duktig på att generera texter men det innebär inte att informationen i texten är på nått sätt korrekt. 

Men bibeln har ju inte heller moderniserats egentligen, det är bara nya översättningar som tillkommit för att anpassa till hur språken ändras. Innehållet är detsamma. Det som skett är att man ändrat tolkningen av innehållet, men det gör man ju uppenbarligen med koranen också, och det är man ju tvungen till eftersom man måste kunna hantera nya fenomen som inte fanns när texterna producerades. 
  • Kermit1561
    Cheers skrev 2025-03-21 15:08:18 följande:
    Nej jag väljer inte exempel som passar min tes. 

Jag ger exempel ovan på vad tongivande kristna företrädare för protestanter, katoliker och ortodoxa,  anser nu på 2000-talet. Du och Kirill får tycka vad ni vill, men det finns inget stöd i Bibeln för det ryska anfallskriget mot Ukraina.

Däremot finns stöd för våld, mord och terror i Koranen:

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Du har fortfarande inte svarat på varför just dessa tolkningar på nått sätt skulle vara mer korrekta än andra? 
    Vad gör din tolkning mer korrekt än Kirill eller spanska inkvisitionens? 

Jag tvivlar inte på att det finns motsättningar i koranen, men det finns det i bibeln också och det är inte konstigt, det är texter producerade av människor så de kommer innehålla massa fel och konstigheter.
    Vore de faktiskt felfria så skulle det vara ett  indicium som talade för att respektive gud faktiskt existerade. 
  • Anonym (Noppe)

Jag tror inte att muslimerna själva anser att Isis är mer troende än alla andra. 

• Anonym (Noppe)

Huruvida muslimer gillar eller inte gillar isis

• Tom Araya
    Kermit1561 skrev 2025-03-21 16:42:48 följande:
    ChatGTP är ju en språkmodell, duktig på att generera texter men det innebär inte att informationen i texten är på nått sätt korrekt. 

Men bibeln har ju inte heller moderniserats egentligen, det är bara nya översättningar som tillkommit för att anpassa till hur språken ändras. Innehållet är detsamma. Det som skett är att man ändrat tolkningen av innehållet, men det gör man ju uppenbarligen med koranen också, och det är man ju tvungen till eftersom man måste kunna hantera nya fenomen som inte fanns när texterna producerades. 
    Du får inte glömma att den gud som kristna, judar och muslimer tror på är allvetaren och skaparen av allt. Oavsett vad man vill hävda för omständigheter så är det något denna gud har skapat eller i alla fall vet om, nu, då och i framtiden.
    Detta ställer inga små krav på korrekthet i texter med ursprung (enligt densammes hävdande) hos profeter och Gud.
  • nihka
    Kermit1561 skrev 2025-03-21 16:42:48 följande:

För bara några veckor sedan hackades ChatGPT återigen och genererade sedan prorysk propaganda. Man behöver ha kunskap om generativ AI och ett källkritisk tänk påkopplat vilket alla inte verkar ha om man ska klara av att framgångsrikt navigera sig runt där.

Precis. Varken Bibeln eller Koranen har moderniserats utan man har ändrat tolkningen av innehållet. Och vilken tolkning som ska gälla fortsätter man att diskutera och strida om. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att jobba mot att bli en bättre människa både med och utan dessa skrifter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?