Cheers skrev 2025-03-21 15:08:18 följande:
Nej jag väljer inte exempel som passar min tes.
Jag ger exempel ovan på vad tongivande kristna företrädare för protestanter, katoliker och ortodoxa, anser nu på 2000-talet. Du och Kirill får tycka vad ni vill, men det finns inget stöd i Bibeln för det ryska anfallskriget mot Ukraina.
Däremot finns stöd för våld, mord och terror i Koranen:
"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.
Min ursprungliga fråga var om islam gör att man utvecklas och blir en bättre människa. Det anses ju av muslimer vara det centrala i islam. Särskilt hängivna till Koranens bud är medlemmarna i IS och Al-Qaida. Så de måste väl därför vara särskilt bra människor moraliskt och etiskt? En minst sagt problematisk motsättning här måste man väl säga.
Du har fortfarande inte svarat på varför just dessa tolkningar på nått sätt skulle vara mer korrekta än andra?
Vad gör din tolkning mer korrekt än Kirill eller spanska inkvisitionens?
Jag tvivlar inte på att det finns motsättningar i koranen, men det finns det i bibeln också och det är inte konstigt, det är texter producerade av människor så de kommer innehålla massa fel och konstigheter.
Vore de faktiskt felfria så skulle det vara ett indicium som talade för att respektive gud faktiskt existerade.