• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Anonym (Min tro)
    Cheers skrev 2025-03-20 15:23:27 följande:

Nej!

Putins kompis patriarken av den rysk-ortodoxa kyrkan som bär titeln patriark av Moskva och hela Ryssland, Kirill, Vladimir Michajlovitj Gundjajev är ju också en skurk som Putin! Kirill var tidigare KGB-agent och verkade bland annat som sovjetisk spion i Schweiz under 1970-talet! Kirill, som synts bära Rolexklocka, har kraftigt fördömts som kättare av mängder av ortodoxa präster.

Fast är det inte det många muslimer säger om de islamistiska grupperna som Isis är. Att de är kättare, inte riktiga muslimer eller liknande. Det har jag hört av både muslimer och kristna när man ifrågasätter vad någon religiös ledare säger eller gjort. Det läskiga med all religion är att det inte finns demokratisk trygghet som kan ifrågasätta och avsätta ledarna eftersom ledarna är guds förlängda arm. Det som betyder något är hur din religiösa ledare, eller församling tolkar det skrivna ordet. Oavsett vilken religion det gäller.
  • AndreaBD
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-20 13:24:41 följande:

Har du läst bibeln på sistone? Det är ganska mycket stening och dödande för de mest banala saker.

Den stora skillnaden är dock att ingen agerar efter det. Och att ingen präst skulle säga att man SKA göra så. Kristna har lagt gamla testamentet till historien. De agerar inte efter det. Det ses som något som var DÅ, som inte är aktuell längre. 

Muslimer däremot vågar oftast inte säga att något i koranen inte skulle gälla längre. 
  • Cheers
    Anonym (Min tro) skrev 2025-03-20 16:41:50 följande:
    Fast är det inte det många muslimer säger om de islamistiska grupperna som Isis är. Att de är kättare, inte riktiga muslimer eller liknande. Det har jag hört av både muslimer och kristna när man ifrågasätter vad någon religiös ledare säger eller gjort. Det läskiga med all religion är att det inte finns demokratisk trygghet som kan ifrågasätta och avsätta ledarna eftersom ledarna är guds förlängda arm. Det som betyder något är hur din religiösa ledare, eller församling tolkar det skrivna ordet. Oavsett vilken religion det gäller.

Jo visst är det så att det pratas och tolkas en massa i religiösa sammanhang. Min tes är dock att kristendomen inte är en våldsideologi, till skillnad från islam,  hur den än tolkas. Och att den inte heller praktiserar våldsutövning och terror  som de Korantrogna medlemmarna i IS och Al-Qaida   gör.

Jag lämnade ovan ett smakprov ur Koranen:

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Jag reagerar mot när Kermit skriver  att

?Putin stöttas av den rysk-ortodoxa kyrkan! Så jo, uppenbarligen är hans krig förenligt med kristna värderingar?.

Men att en skurk som Putins kompis, den förre KGB-agenten Kirill, ?krigspatriarken? också kallad ?kättare? av mängder av ortodoxa präster är en krigshetsare gör ju inte honom till en företrädare för kristet tänkande. Så mycket vet jag om kristendomen att jag med säkerhet kan säga att det är en lögn.

Kirill har inget stöd i Bibeln för det ryska anfallskriget mot Ukraina där landet läggs i grus och aska och mängder av civila män, kvinnor och barn dödas av ryska bomber. Och ukrainska KYRKOR förvandlas till ruiner med Kirills och den ryska kyrkans välsignelse!

• Cheers
    Cheers skrev 2025-03-20 17:43:18 följande:

Jo visst är det så att det pratas och tolkas en massa i religiösa sammanhang. Min tes är dock att kristendomen inte är en våldsideologi, till skillnad från islam,  hur den än tolkas. Och att den inte heller praktiserar våldsutövning och terror  som de Korantrogna medlemmarna i IS och Al-Qaida   gör.

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

"Putin stöttas av den rysk-ortodoxa kyrkan! Så jo, uppenbarligen är hans krig förenligt med kristna värderingar".

Men att en skurk som Putins kompis, den förre KGB-agenten Kirill, ?krigspatriarken? också kallad ?kättare? av mängder av ortodoxa präster är en krigshetsare gör ju inte honom till en företrädare för kristet tänkande. Så mycket vet jag om kristendomen att jag med säkerhet kan säga att det är en lögn.

Kirill har inget stöd i Bibeln för det ryska anfallskriget mot Ukraina där landet läggs i grus och aska och mängder av civila män, kvinnor och barn dödas av ryska bomber. Och ukrainska KYRKOR förvandlas till ruiner med Kirills och den ryska kyrkans välsignelse!

• Cheers

Beklagar dubbla inlägg. Tydligen kan man inte ändra fel i sin egen text i efterhand. Eller? Hur gör man?

• AndreaBD
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-20 13:31:56 följande:
    De muslimer jag känner följer koranen lika mycket som jag följer bibeln. Typ ingenting annat än bröllopstraditioner, julafton, påsk, ramadan osv.
    Dvs helt vanliga Svenssons. Den här främlingsfientligheten som nu ska polariseras runtomkring borde man däremot titta noggrannare på. Muslimer framställs på samma sätt som judarna under andra världskriget. De här muslimska Svenssons ska låtsas som de inte existerar utan en bild av en muslimsk rabiat fanatiker lyfts fram.

Jag är övertygad om att något liknande sker i Isis land. Går ni på det här?
    Nja, det förekommer förstås att muslimer inte följer koranen heller. Men om det är seriösa med det så finns dessa delar och ska följas. 
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2025-03-20 14:03:29 följande:
    Fast det är ju lätt att se att det inte stämmer, massor av muslimer lever inte alls efter alla de regler som finns i koranen. Det finns finns mer eller mindre bokstavstrogna kristna också, men även de utgör en minoritet. Det är inget konstigt, så ser det ut i de flesta religioner.
    Men de kristna som inte följer bibeln får inte en massa kritik av andra för att de inte gör det. Inte om de inte tillhör en radikal grupp så som jehovas vittnen. Och om man frågar de som är riktigt djupt insatta, så säger dessa också att det ÄR plikt för en muslim att följa koranen. För en kristen är det absolut inte plikt att följa gamla testamentet. 
  • Anonym (Min tro)

?Putin stöttas av den rysk-ortodoxa kyrkan! Så jo, uppenbarligen är hans krig förenligt med kristna värderingar?.

Jag håller med i mycket som du skriver. Framförallt i att kristendomen inte har samma makt som islam har i många delar av världen. För mig är den stora skillnaden inte vad som står i skriften, utan vilken makt den har i landet. Västvärlden har Till stor del gått igenom upplysningstiden. Den tiden gjorde att vetenskapen är den vi vilar våran etik och moral istället för vad som står i bibeln. Fortfarande är många kristna och försöker anpassa sin tro till våra lagar och regler. Det finns också många muslimer som gör exakt samma sak. Jag håller med om att det inte, vad jag kan komma på, finns något kristet land som är som Iran eller Afghanistan. Men det har funnits såna länder innan upplysningstiden. På 60-70 talets hippietid var väl den tiden då vi senast verkligen försvagade kristna konservativa värderingar och gjorde oss nästan helt fria från kyrkan. På samma sätt försöker flickor i Iran göra sig fria. Det finns dock många muslimer som likt kristna försöker att ha sin tro anpassad till västvärlden. Men de märks inte alls på samma sätt som de som Inte gör det. Tyvärr vågar de kanske inte ens berätta att de är muslimer i rädsla för hur de då blir bemötta. Så jag tror helt klart att en muslim kan vara exakt lika etisk och fin människa som en god kristen. 
  • Kermit1561

Vad du egentligen säger är att DIN tolkning av kristendom inte är förenlig med kriget. Andra kristna håller uppenbarligen inte med dig. På samma sätt är det med islam. Att du ställer din egenfredliga tolkning av kridtendom mot vldsamma muslimers tolkning av Islam visar ju bara på vilket hyckleri du ägnar dig åt. 

• Kermit1561
    AndreaBD skrev 2025-03-20 17:56:26 följande:
    Nja, det förekommer förstås att muslimer inte följer koranen heller. Men om det är seriösa med det så finns dessa delar och ska följas. 
    Är man seriös kristen så skall man stena otrogna också. 
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?