Anonym (Min tro) skrev 2025-03-20 16:41:50 följande:
Fast är det inte det många muslimer säger om de islamistiska grupperna som Isis är. Att de är kättare, inte riktiga muslimer eller liknande. Det har jag hört av både muslimer och kristna när man ifrågasätter vad någon religiös ledare säger eller gjort. Det läskiga med all religion är att det inte finns demokratisk trygghet som kan ifrågasätta och avsätta ledarna eftersom ledarna är guds förlängda arm. Det som betyder något är hur din religiösa ledare, eller församling tolkar det skrivna ordet. Oavsett vilken religion det gäller.
Jo visst är det så att det pratas och tolkas en massa i religiösa sammanhang. Min tes är dock att kristendomen inte är en våldsideologi, till skillnad från islam, hur den än tolkas. Och att den inte heller praktiserar våldsutövning och terror som de Korantrogna medlemmarna i IS och Al-Qaida gör.
Jag lämnade ovan ett smakprov ur Koranen:
"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.
Jag reagerar mot när Kermit skriver att
?Putin stöttas av den rysk-ortodoxa kyrkan! Så jo, uppenbarligen är hans krig förenligt med kristna värderingar?.
Men att en skurk som Putins kompis, den förre KGB-agenten Kirill, ?krigspatriarken? också kallad ?kättare? av mängder av ortodoxa präster är en krigshetsare gör ju inte honom till en företrädare för kristet tänkande. Så mycket vet jag om kristendomen att jag med säkerhet kan säga att det är en lögn.
Kirill har inget stöd i Bibeln för det ryska anfallskriget mot Ukraina där landet läggs i grus och aska och mängder av civila män, kvinnor och barn dödas av ryska bomber. Och ukrainska KYRKOR förvandlas till ruiner med Kirills och den ryska kyrkans välsignelse!