• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Mentat
    Cheers skrev 2025-03-19 17:50:41 följande:
    Och vilka fanatiskt bokstavstroende kristna grupper i dagens värld vill du jämföra med ISIS? Vilka kristna skräckvälden och terrorgrupper tänker du på? Är de katoliker protestanter eller vad? Frälsningsarmén? 
    Så som jag skrev är de betydligt ovanligare i den kristna världen men LRA i Uganda var inget man ville ha omkring sig.
    Sedan finns det en fanatism på statlig nivå snarare än terrorgruppsnivån, t.ex. att det råder dödsstraff på att lämna islam i ett flertal muslimska länder. Något liknande förekommer inte alls i den kristna världen, mig veterligt.
  • AndreaBD
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-19 19:10:12 följande:
    Enligt islam så vitt jag vet så får man inte kriga eller döda.
    OM nu inte religionen är hotad. Då kan ju en religiös ledare vrida budskapet till att handla om att om jeans och coca cola introduceras till landet så är religionen hotad. Skulle någon vettig religiös muslimsk person säga att näääe.., det stämmer ju inte så blir dennes tro ifrågasatt.
    Det är precis det som är problemet. En religion som uppmanar att döda folk om de gör något mot ens religion - det är kriminellt, omoraliskt, m.m.
  • Anonym (Noppe)
    AndreaBD skrev 2025-03-19 22:30:48 följande:
    Det är precis det som är problemet. En religion som uppmanar att döda folk om de gör något mot ens religion - det är kriminellt, omoraliskt, m.m.
    Men det är ju inte religionen som gör det. Det är fanatiska kultledare som tolkar skriften så den passar deras agenda.

Därför tog jag också upp liknelser. Religionen är bara ett medel. På samma sätt så menar Jesus att man ska vända andra kinden till. Men så agerar inte fanatiskt kristna.

Det vi ser utspela sig i Isis land kan ses i västerländska länder men då får den en annan klädnad. Samma personer egentligen med samma fanatiska åsikter, bara geografin som skiljer sig åt.

Sen har vi ickefanatikerna, "Svenssons" som försöker navigera i fanatiska miljöer på bästa sätt.
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-19 23:12:05 följande:
    Men det är ju inte religionen som gör det. Det är fanatiska kultledare som tolkar skriften så den passar deras agenda.

Därför tog jag också upp liknelser. Religionen är bara ett medel. På samma sätt så menar Jesus att man ska vända andra kinden till. Men så agerar inte fanatiskt kristna.

Vilka "fanatiska kristna" syftar du på som kan jämställas med IS/ISIS eller Al-Quaida?

Al-Qaida fungerar som ett nätverk av olika terrororganisationer och terroristceller  med militanta muslimer. Attacken på Twin Towers i New York är ett belysande exempel på deras aktiviteter.

Bland IS aktiviteter märks terrordådet i Paris 2015 då 130 människor dödades. IS hade då hunnit mörda tusentals personer i Irak och Syrien genom massakrer och avrättningar.

Vilka är de fanatiska kristna? Knutbysekten?

Muslimska våldsverkarna hämtar sitt stöd ur Koranen som de följer bokstavligen. Apostasi (avfall från islam) straffas med döden.

Här några smakprov ur Koranen:

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Islam säger muslimerna syftar till att bli en bättre människa. Medlemmarna i IS och Al-Qaida är särskilt starkt troende muslimer, bokstavstroende så som förväntas av muslimer, och de måste väl då vara de bästa av människor moraliskt och etiskt?

• Kermit1561
    Cheers skrev 2025-03-20 10:18:32 följande:

Vilka "fanatiska kristna" syftar du på som kan jämställas med IS/ISIS eller Al-Quaida?

Al-Qaida fungerar som ett nätverk av olika terrororganisationer och terroristceller  med militanta muslimer. Attacken på Twin Towers i New York är ett belysande exempel på deras aktiviteter.

Bland IS aktiviteter märks terrordådet i Paris 2015 då 130 människor dödades. IS hade då hunnit mörda tusentals personer i Irak och Syrien genom massakrer och avrättningar.

Muslimska våldsverkarna hämtar sitt stöd ur Koranen som de följer bokstavligen. Apostasi (avfall från islam) straffas med döden.

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Islam säger muslimerna syftar till att bli en bättre människa. Medlemmarna i IS och Al-Qaida är särskilt starkt troende muslimer, bokstavstroende så som förväntas av muslimer, och de måste väl då vara de bästa av människor moraliskt och etiskt?

Putin använder (bla) traditionella kristna värderingar som motivation för sitt krig i ukraina och de har ägnat sig åt saker som definitivt matchar ISIS grymheter.
    Som exempel.  
  • AndreaBD
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-19 23:12:05 följande:

Det vi ser utspela sig i Isis land kan ses i västerländska länder men då får den en annan klädnad. Samma personer egentligen med samma fanatiska åsikter, bara geografin som skiljer sig åt.

Sen har vi ickefanatikerna, "Svenssons" som försöker navigera i fanatiska miljöer på bästa sätt.
    Det trodde jag också en gång i tiden. Men tyvärr så finns det vissa krav i islam att följa koranen bokstavligt. Det är alltså inte bara extremister som gör, utan det är kravet och imaner och andra religionsvetare står fast vid att detta inte får förändras. Detta har ju diskuterats av dem, en del säger ju att man måste modernisera koranen, precis som man har gjort med bibeln. Där har man visserligen inte tagit bort något, men man behöver ju inte följa det mesta från gamla testamentet. 

Men så är det inte i islam. Där gäller det som står i koranen. Och det är ganska extremt.
  • Anonym (Noppe)
    Cheers skrev 2025-03-20 10:18:32 följande:

Har du läst bibeln på sistone? Det är ganska mycket stening och dödande för de mest banala saker.

Religion är bara ett medel. Du blir inte en sämre människa om du blir muslim. De allra allra flesta muslimer är helt vanliga, fredliga människor. Det förstår du väl hoppas jag?

På samma sätt som nazismen kontrollerade människor, det handlar om en gruppkänsla i kombination med ett polariserat tänk som stärker gruppkänslan. Samma sorts psykologi.

Jag har många gånger funderat på om jag skulle försöka rädda judiska grannar om man befann sig i polen under andra världskriget. Jag vet inte, man har ju sin egen familj att tänka på. De flesta försökte då hålla en låg profil.

Sen har vi fullblodsnazisterna, skulle kunna placera en sån i Isis klädnad. Samma person, olika tidsera.

• Anonym (Noppe)
    AndreaBD skrev 2025-03-20 12:16:22 följande:
    Det trodde jag också en gång i tiden. Men tyvärr så finns det vissa krav i islam att följa koranen bokstavligt. Det är alltså inte bara extremister som gör, utan det är kravet och imaner och andra religionsvetare står fast vid att detta inte får förändras. Detta har ju diskuterats av dem, en del säger ju att man måste modernisera koranen, precis som man har gjort med bibeln. Där har man visserligen inte tagit bort något, men man behöver ju inte följa det mesta från gamla testamentet. 

Men så är det inte i islam. Där gäller det som står i koranen. Och det är ganska extremt.
    De muslimer jag känner följer koranen lika mycket som jag följer bibeln. Typ ingenting annat än bröllopstraditioner, julafton, påsk, ramadan osv.
    Dvs helt vanliga Svenssons. Den här främlingsfientligheten som nu ska polariseras runtomkring borde man däremot titta noggrannare på. Muslimer framställs på samma sätt som judarna under andra världskriget. De här muslimska Svenssons ska låtsas som de inte existerar utan en bild av en muslimsk rabiat fanatiker lyfts fram.

Jag är övertygad om att något liknande sker i Isis land. Går ni på det här?
  • Anonym (Noppe)
    Kermit1561 skrev 2025-03-20 11:00:46 följande:
    Putin använder (bla) traditionella kristna värderingar som motivation för sitt krig i ukraina och de har ägnat sig åt saker som definitivt matchar ISIS grymheter.
    Som exempel.  
    Ja, religion är bara ett psykologiskt verktyg.
  • Anonym (LP)
    Lynx123 skrev 2025-03-19 09:25:50 följande:

Bibeln förespråkar slaveri, att kvinnor ska vara tysta, att homosexuella ska stenas... Det är förskräckligt hur religion kan få vanliga människor att tro det är okej att göra hemska saker. Spelar ingen roll vilken religion det är...

Har du noterat att det kommit ett nytt testamente-det släpptes i dagarna! I det testamentet så finns ett väldigt kraftfullt kärleksbudskap. Till skillnad från en annan världsreligion där profeten som dyrkas var en krigsherre o pedofil! Det är precis dom olikheterna du ser slår igenom...
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?