• aman008

Hur hantera pappans nya partner

Hej

Jag har nyss gått isär med barnets pappa (slutet av oktober). Vår dotter fyllde precis 3 år. Han var otrogen med en kollega. Som då också valde att gå isär med sin och flyttade ut på 1 vecka. Redan efter 2 veckor valde dem att introducerar min dotter för henne. Och jag är så arg för det här. Det var dåligt mellan oss och nästan slut. Även jag har träffat en ny, men känner inte att det är dags att introducera vårt barn redan. Vi står med hus och bilar ihop. Vill ha allt det löst innan. Vi har suttit i samtal på familjerådgivningen där hon inte rekommenderat att barnen träffar den nya så snabbt, man kan vänta ett tag. För är hon som skall vara full fokus. Och jag tycker det är bäst så. 
    Igår meddelade pappan att han tänkt flytta ihop med henne och hennes 2 barn så fort  huset är sålt. Bad han att lugna sig för vår dotters skull. Idag tog han med henne till den nya igen, utan att ens berätta det för mig, igen. Jag känner mig så jävla överkörd. Är såklart mer problem. Men hur skall man hantera situationen?! Nästa vecka har vi ett samarbetssamtal med familjerätten. Och jag kommer såklart tagit upp detta. Vår dotter pratar fortfarande mycket om mamma och pappa ihop. . Tycker så synd om henne

• Svar på tråden Hur hantera pappans nya partner
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-01-09 11:13:35 följande:
    Fast detta har inte att göra med att han har en ny tjej, att dottern har en säng där eller att de ska flytta ihop. Man kanske vill påstå det, men finner inga belägg för det. Snarare verkar dottern tycka bra om den nya tjejen.

Att pappan snackar skit om ts till deras dotter är så klart helt fel och det är något som hon kan ta upp i samtalet. Hans nya relation får hon däremot lämna utanför.
    Självklart kan uppbrottet påverka dottern. Verkar trivas med någon som säger att mamman är dum?

Finns nog ingen som arbetar med barn som skulle rekommendera detta tillvägagångsättt. Självklart har dottern inte bearbetat skilsmässan ännu, och ska sedan kastas in i en ny familj med en gång. Klart det blir konsekvenser. 
  • aman008
    Anonym (Emilie) skrev 2025-01-09 07:23:28 följande:

De har garanterat setts i mer än 2,5 månader. 

Jag tror faktiskt inte det. Han har sagt att det inte var meningen att det skulle ske egentligen. Och det har han bett om ursäkt om. Jag är inte bitter för han gjorde det egentligen. Är allt efteråt som inte fungerar pga utav det. Vi bodde även särbos och höll på att försöka lappa ihop förhållandet. Sen skedde detta. Jag träffade min nuvarande innan också, men vi var vänner först bara som ledde till annat efteråt. Men vi håller våra barn utanför ett tag till. 

Det som inte fungerar nu är att han kommer inte ihåg när han skall ha dottern. Han har glömt av läkarbesök han skulle ta. Han säljer saker i huset som är våra gemensamma saker. Han är allmänt arg och har tryckt ner mig i golvet en gång och tagit strypgrepp, detta såg vår dotter. Jag vill bara komma ur det här och att mitt barn skall må så bra som möjligt i det hela. Han har köpt en framåtvänd bilbarnstol (inte relevant för mötet såklart men tycker det är ansvarslöst). Jag är bara rädd att hon skall fara illa av allt hon fått höra och sett. Och sedan dra in henne i ett nytt hem med en ny vuxen som jag tyvärr inte kan respektera för hon behöver inte träffa mitt barn så tidigt. Hon har ju själv 2 små barn som flyttat ifrån sin pappa på bara 1 vecka. Kan väl tycka att hon också kunde förstå hur man borde göra. Men såklart inget jag heller kan ta upp på mötet då. 

Jag förstår såklart att han kan träffa en ny, kan ändå vara glad för hans skull. Men jag får så himla mycket skit pga han är kär i en ny. Och jag vill lösa allt det gemensamma först. Och att dottern inte skall ta skada.
  • Anonym (du)
    aman008 skrev 2025-01-09 11:46:42 följande:
    Jag tror faktiskt inte det. Han har sagt att det inte var meningen att det skulle ske egentligen. Och det har han bett om ursäkt om. Jag är inte bitter för han gjorde det egentligen. Är allt efteråt som inte fungerar pga utav det. Vi bodde även särbos och höll på att försöka lappa ihop förhållandet. Sen skedde detta. Jag träffade min nuvarande innan också, men vi var vänner först bara som ledde till annat efteråt. Men vi håller våra barn utanför ett tag till. 

Det som inte fungerar nu är att han kommer inte ihåg när han skall ha dottern. Han har glömt av läkarbesök han skulle ta. Han säljer saker i huset som är våra gemensamma saker. Han är allmänt arg och har tryckt ner mig i golvet en gång och tagit strypgrepp, detta såg vår dotter. Jag vill bara komma ur det här och att mitt barn skall må så bra som möjligt i det hela. Han har köpt en framåtvänd bilbarnstol (inte relevant för mötet såklart men tycker det är ansvarslöst). Jag är bara rädd att hon skall fara illa av allt hon fått höra och sett. Och sedan dra in henne i ett nytt hem med en ny vuxen som jag tyvärr inte kan respektera för hon behöver inte träffa mitt barn så tidigt. Hon har ju själv 2 små barn som flyttat ifrån sin pappa på bara 1 vecka. Kan väl tycka att hon också kunde förstå hur man borde göra. Men såklart inget jag heller kan ta upp på mötet då. 

Jag förstår såklart att han kan träffa en ny, kan ändå vara glad för hans skull. Men jag får så himla mycket skit pga han är kär i en ny. Och jag vill lösa allt det gemensamma först. Och att dottern inte skall ta skada.
    Det är bara det som faktiskt gäller din dotter som du ska fokusera på. Och detta bör du agera starkt på! Hur kunde du ens tänka på att lappa ihop er relation med en man som beter sig så? Spelar det ingen roll då vad dottern ser och är med om och vilken usel pappa han verkar vara? 
  • aman008
    Anonym (du) skrev 2025-01-09 12:01:07 följande:
    Det är bara det som faktiskt gäller din dotter som du ska fokusera på. Och detta bör du agera starkt på! Hur kunde du ens tänka på att lappa ihop er relation med en man som beter sig så? Spelar det ingen roll då vad dottern ser och är med om och vilken usel pappa han verkar vara? 
    Detta skedde efter att vi bestämt oss för att inte fortsätta mer ihop, samma veva som han hånglat med kollegan. Men det sa han inte först utan det kom fram samma kväll som detta skedde. Hade fått reda på att han tagit dottern hem till en ny tjej, alltså 2 veckor efter det tog slut. Så sa att det är alldeles för tidigt att hon träffar din nya, jag har precis slutat sova i huset och vi har separerat. Hon behöver vänja sig vid att vi bor på 2 olika ställen (hade bara bott särbos 1 månad ungefär, men jag sov fortarande mestadels i huset och vi gjorde saker ihop som en familj) Tyckte att dem kunde väl umgås när han inte har dottern och att vi måste fokusera på hennes välmående. Då blev han jättearg  Han har aldrig varit våldsamt innan. Så är en helt annan person nu. Jag har blivit sårad av andra saker, därför vi behövde komma ifrån varandra lite. Men det är inte väsentligt för det som sker nu.
  • Jemp
    aman008 skrev 2025-01-09 12:53:18 följande:
    Detta skedde efter att vi bestämt oss för att inte fortsätta mer ihop, samma veva som han hånglat med kollegan. Men det sa han inte först utan det kom fram samma kväll som detta skedde. Hade fått reda på att han tagit dottern hem till en ny tjej, alltså 2 veckor efter det tog slut. Så sa att det är alldeles för tidigt att hon träffar din nya, jag har precis slutat sova i huset och vi har separerat. Hon behöver vänja sig vid att vi bor på 2 olika ställen (hade bara bott särbos 1 månad ungefär, men jag sov fortarande mestadels i huset och vi gjorde saker ihop som en familj) Tyckte att dem kunde väl umgås när han inte har dottern och att vi måste fokusera på hennes välmående. Då blev han jättearg  Han har aldrig varit våldsamt innan. Så är en helt annan person nu. Jag har blivit sårad av andra saker, därför vi behövde komma ifrån varandra lite. Men det är inte väsentligt för det som sker nu.
    Han har alltså gjort sig skyldig till brott mot dottern (och dig) och verkar vara en allmänt kass pappa.

Extremt jobbig sits, men det spär på intrycket tycker jag, att du inte bör lägga kraft och konflikt på hur många sängar dottern har. Det krutet verkar behöva läggas på mer betydelsefulla saker.
  • Anonym (du)
    aman008 skrev 2025-01-09 12:53:18 följande:
    Du fokuserar bara på den här nya tjejen. istället för att fokusera på att pappan verkar värdelös och våldsam och inte tar hand om dottern på ett  bra sätt. Därför känns det som att det mest handlar om dina känslor av svek att han träffat en ny. 

Fokusera istället på att dottern inte ska utsättas för sin pappa. 
  • aman008
    Anonym (du) skrev 2025-01-09 12:59:43 följande:
    Du fokuserar bara på den här nya tjejen. istället för att fokusera på att pappan verkar värdelös och våldsam och inte tar hand om dottern på ett  bra sätt. Därför känns det som att det mest handlar om dina känslor av svek att han träffat en ny. 

Fokusera istället på att dottern inte ska utsättas för sin pappa. 
    Förstår att det kunde kännas så. Men är för att det känns som att hon tar skada utav den nya relationen. Jag är absolut inte avundsjuk på den nya. Men hade hoppats på mer respekt och förståelse för barnet från bådas håll. Var inte beredd på att berätta det andra i mitt första inlägg, enbart att det finns andra problem med. 
    Jag får väldigt mycket stöd av killen jag träffar och är också väldigt kär. Men jag måste bli mer säker på framtiden ihop. I början är allt så himla bra men sen då. Och jag vill inte att hon skall behöva fästa sig vid min person redan och sen slitas ifrån det. Och han känner samma med sina barn. Även om vi såklart inte tvekar på varandra. Men jag förstår att dem inte tänker på samma sätt och jag får helt enkelt acceptera det och ta upp allt annat. 
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 11:18:32 följande:
    Självklart kan uppbrottet påverka dottern. Verkar trivas med någon som säger att mamman är dum?

Finns nog ingen som arbetar med barn som skulle rekommendera detta tillvägagångsättt. Självklart har dottern inte bearbetat skilsmässan ännu, och ska sedan kastas in i en ny familj med en gång. Klart det blir konsekvenser. 
    Det är pappan som säger att mamman är dum och ts kan inte bevisa att relationen påverkar dottern så pass illa att det skulle ha någon som helst relevans i samtalet. Även om barn påverkas av nya relationer så finns det inget att göra åt saken. Det har inte tillräckligt med tyngd och ts kan inte bevisa någon tyngd alls.
  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2025-01-09 12:57:06 följande:
    Han har alltså gjort sig skyldig till brott mot dottern (och dig) och verkar vara en allmänt kass pappa.

Extremt jobbig sits, men det spär på intrycket tycker jag, att du inte bör lägga kraft och konflikt på hur många sängar dottern har. Det krutet verkar behöva läggas på mer betydelsefulla saker.
    Vilket brott då...?
  • Anonym (Emilie)
    Anonym (S) skrev 2025-01-09 13:39:06 följande:
    Vilket brott då...?
    Han hade tryckt ner henne på golvet med händerna över hennes hals framför dottern. 

Det är misshandel och barnfridsbrott. 
  • Anonym (du)
    Vilket brott då...?
    Om barnet sett pappan trycka ned mamman på golvet och ta stryptag på mamman så kan det betraktas som barnfridsbrott.
  • Anonym (du)
    Anonym (S) skrev 2025-01-09 13:38:01 följande:
    Det är pappan som säger att mamman är dum och ts kan inte bevisa att relationen påverkar dottern så pass illa att det skulle ha någon som helst relevans i samtalet. Även om barn påverkas av nya relationer så finns det inget att göra åt saken. Det har inte tillräckligt med tyngd och ts kan inte bevisa någon tyngd alls.
    TS kan och bör göra en orosanmälan om hon är orolig för hur dottern har det hos pappan. Att tala illa om den andra föräldern med barnet är inte heller lämpligt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (du) skrev 2025-01-09 13:46:47 följande:
    TS kan och bör göra en orosanmälan om hon är orolig för hur dottern har det hos pappan. Att tala illa om den andra föräldern med barnet är inte heller lämpligt. 
    Olämpligt, ja. Grund för orosanmälan, nej.
  • Anonym (S)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-01-09 13:45:05 följande:
    Han hade tryckt ner henne på golvet med händerna över hennes hals framför dottern. 

Det är misshandel och barnfridsbrott. 
    Ok, det har jag missat att läsa.
  • Anonym (Separerad)
    Vilket brott då...?
    Om barnet har sett pappa vara våldsam mot mamma så har han begått något som kallas barnfridsbrott. Plus då misshandel av mamma. 
  • Anonym (du)
    Anonym (S) skrev 2025-01-09 13:51:40 följande:
    Olämpligt, ja. Grund för orosanmälan, nej.
    Jo, det kan absolut finnas grund för orosanmälan. 

"Det som inte fungerar nu är att han kommer inte ihåg när han skall ha dottern. Han har glömt av läkarbesök han skulle ta. Han är allmänt arg och har tryckt ner mig i golvet en gång och tagit strypgrepp, detta såg vår dotter."

• Anonym (S)
    Anonym (du) skrev 2025-01-09 15:52:30 följande:
    Jo, det kan absolut finnas grund för orosanmälan. 

"Det som inte fungerar nu är att han kommer inte ihåg när han skall ha dottern. Han har glömt av läkarbesök han skulle ta. Han är allmänt arg och har tryckt ner mig i golvet en gång och tagit strypgrepp, detta såg vår dotter."
    Att tala illa om den andra föräldern är INTE grund för orosanmälan, fortfarande.
  • Anonym (du)
    Anonym (S) skrev 2025-01-09 16:25:42 följande:
    Att tala illa om den andra föräldern är INTE grund för orosanmälan, fortfarande.
    Det kan det absolut vara beroende på omfattning och vad det får för konsekvenser. 
  • Jemp
    Vilket brott då...?
    Barnfridsbrott.
Svar på tråden Hur hantera pappans nya partner