Hur överlever man trotsen?
Jag behöver råd. Mitt barn är snart 4 år och vi går igenom en väldigt tuff period med trots. Det känns som att vi bråkar varje dag, och hon skriker och gråter för minsta lilla. Att ta sig till och från förskolan är en kamp som kan ta timmar. Förskolan har börjat hjälpa till när vi hämtar och lämnar, och min pappa följer med för att stötta mig ? men det är ändå kaos.
Idag var en extra jobbig morgon. Det tog evigheter att få något gjort, och till slut fick jag lämna henne till förskolelärarna ? fortfarande skrikandes och gråtandes, i bara ytterkläderna. Innan dess satt jag lugnt med henne i omklädningsrummet, försökte prata och lugna henne. Men hon bara skrek i ansiktet på mig och sa att jag inte fick säga något. Mitt i allt vevande träffade ett slag mitt ansikte. När jag kom hem brast det för mig. Jag bara grät, jag orkar inte mer.
Vi har kontaktat BVC för råd, och de tipsade om en bok och ABC föräldraträffar. Jag ska se om jag kan låna boken, men tyvärr är träffarna fullbokade just nu så vi får vänta tills nya startar.
Jag förstår att det är okej att hon är arg, ledsen och vill göra saker själv. Men det här är för mycket, och de bra stunderna känns alldeles för få just nu. Dessutom säger hon ofta saker som: "Jag gillar inte mamma. Jag älskar inte mamma. Mamma får inte bo här." Hon har alltid varit väldigt pappig, men i kombination med trotsen gör det här extra ont. Jag försöker vara stark, men det tär så otroligt mycket. Jag känner mig som världens sämsta förälder.
Hur tar man sig igenom detta utan att helt tappa det?