• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Anonym (Signerad mig)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-24 11:32:39 följande:
    "Jag håller med dig om att människan generellt sett inte är svart-vita utan tyckande och tänkande. "

men finns många exempel på det

sura bittra incels delar upp män i ungefär tre kategirier
    alfa chads
    feministiska simpar (rövslickare)
    incels, de få utvalda som egentligen vet något om relationer.

vilket påminner om splitting
    en.wikipedia.org/wiki/Splitting_(psychology)

Ideologer som inte är kapabla att argumentera för sin sak har en tendens att tänka svart vitt.

Något "progressivt":
    The Coddling of the American Mind:
     How Good Intentions and Bad Ideas Are Setting Up a Generation for Failure

First Amendment expert Greg Lukianoff and social psychologist Jonathan Haidt show how the new problems on campus have their origins in three terrible ideas that have become increasingly woven into American childhood and education: What doesn?t kill you makes you weaker; always trust your feelings; and life is a battle between good people and evil people. These three Great Untruths contradict basic psychological principles about well-being and ancient wisdom from many cultures.  Embracing these untruths?and the resulting culture of safetyism?interferes with young people?s social, emotional, and intellectual development. It makes it harder for them to become autonomous adults who are able to navigate the bumpy road of life

www.thecoddling.com/
    exempel på hur the most hated family in america resonerar
    Israel - Palestina konflikten 
    Trump och U.S.A 
    Vänster - högerregering
    Kvinnor - män

Jag håller med, tror listan kan göras lång. Människor verkar snarare bli mer svart- vita och polariserade.
  • ClumsySmurf
    Cheers skrev 2025-03-23 14:57:16 följande:
    Man kan fråga sig vilka skäl som svenskar kan ha för att så intensivt försvara islam och fördöma islamkritiker som islamofober, främlingsfientliga  och rasister osv. osv.

Förklaringen är naturligtvis att det är samma människor som står och stått för mångfalds- och massinvandringspolitiken med öppna gränser. Den politiken ska inte kunna angripas genom att peka på de destruktiva konsekvenserna som den har för det svenska samhället.

Om du emellertid bedriver kritik mot den kristna läran blir det bara tyst och ingen är intresserad. Argsinta angrepp på kristofober får man leta efter.

En grundbult i mångfaldstänkandet och den positiva inställningen till massinvandring och därmed också islam är att förespråkarna i sin svenska överlägsna förträfflighet anser att det är synd om utlänningar.
    man kan ju undra vilka utlänningar det är synd om, de som utövar hedersförtryck eller de som blir förtryck när de invandrare som försöker lyfta problemet blir avfärdade som fober.

• AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-03-24 12:16:51 följande:
    man kan ju undra vilka utlänningar det är synd om, de som utövar hedersförtryck eller de som blir förtryck när de invandrare som försöker lyfta problemet blir avfärdade som fober.
    Det har du helt rätt i. 
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-03-24 12:23:47 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-03-24 12:16:51 följande:
    Det har du helt rätt i. 
    jag tycker det påminner om möjliggörare som tycker mer synd den som har lite svårt att reglera sina känsor än barnen med blåmärken, så länge de själva klarar sej.
    ´
  • Anonym (Noppe)
    AndreaBD skrev 2025-03-24 10:32:12 följande:
    Ja, och en annan faktor som också bidrar är ju om man lever i under auktoritär struktur. Det är ju inte demokratier, utan ofta ganska strikt hierarkiska samhällen, där man inte brukar ifrågasätta. 
    Javisst, tycker snarare det är den sortens strukturer man ska lägga krutet på. Då behöver man ju bidra själv genom att inte resonera polariserat. Polariserat tänk lägger grunden till auktoritära strukturer. 

Exempelvis att jämföra muslimer som helhet med isisterrorister. Det är inte rationellt.
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-24 15:00:36 följande:
    Javisst, tycker snarare det är den sortens strukturer man ska lägga krutet på. Då behöver man ju bidra själv genom att inte resonera polariserat. Polariserat tänk lägger grunden till auktoritära strukturer. 

Exempelvis att jämföra muslimer som helhet med isisterrorister. Det är inte rationellt.
    Nej islam bör diskuteras. Varför inte? Sopa under mattan?
  • Anonym (Noppe)
    Cheers skrev 2025-03-24 15:15:26 följande:
    Nej islam bör diskuteras. Varför inte? Sopa under mattan?
    Det skulle ju vara busenkelt om alla muslimer vore terrorister (som din trådstart faktiskt indikerar) Då skulle även alla anhängare till islam klassas som en terroristorganisation.

Nu gillar inte ens muslimerna själva isis.
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-24 15:19:07 följande:
    Det skulle ju vara busenkelt om alla muslimer vore terrorister (som din trådstart faktiskt indikerar) Då skulle även alla anhängare till islam klassas som en terroristorganisation.

Nu gillar inte ens muslimerna själva isis.
    Du upprepar dig och missar min poäng att medlemmarna i IS är hängivna muslimer. Det visar att islam är en problematisk religion.

Det är ett typiskt logiskt felslut bland lågbegåvade att om man säger att alla som är med i IS är muslimer så följer därav att alla muslimer är med i IS. Och så är det naturligtvis inte.
  • Anonym (Noppe)
    Cheers skrev 2025-03-24 15:32:38 följande:
    Du upprepar dig och missar min poäng att medlemmarna i IS är hängivna muslimer. Det visar att islam är en problematisk religion.

Det är ett typiskt logiskt felslut bland lågbegåvade att om man säger att alla som är med i IS är muslimer så följer därav att alla muslimer är med i IS. Och så är det naturligtvis inte.
    ... och därav gör du jämförelsen att islam är en terroristorganisation. Eller det indirekta budskapet i din ts blir då det. Det är inte rationellt.

Det är dessutom ett utslag på ett svartvitt tänkande, och det är såna saker som som skapar auktoritära samhällen. Och det ser vi ju i "isis land".

Stöpta ur samma form. Det är anledningen till att jag kritiserar tänket.

Ska man komma till bukt med Isis så behöver man fokusera på den terroristorganisationen, inte miljontals fredliga muslimer som inte ens gillar Isis själva.
  • Anonym (Problemet är de kristna?)
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-24 15:00:36 följande:

Du har rätt, åtminstone delvis.

Men jag har aldrig sett någon enda i denna tråden, faktiskt inte på detta forum, som skulle jämföra muslimer som helhet med isisterrorister.
    Där har du fel.

Men hur var det nu, om vi begränsar oss till dessa isisterrorister som du nämner, dessa som ändå till antalet är många,
    betecknar de sig själva som muslimer? Eller anser de sig vara icke religiösa överhuvudtaget? Eller kanske anser sig tillhöra någon annan religion?

Dessa isiterrorister, med vad, med vilken referens, brukar de förklarar och försvara sitt mördande och sina terrorhandlingar? 
    Vad förklarar de sin "strid" med, vad refererar de till, kanske väder och vind? Klimatet? Brist på mat? Eller med vad?
    Eller, om vi ska vara ärliga, brukar dessa kanske i samband med mördande och terror referera till en särskild religion och en särskild profet?

En annan fråga till dig:
    Kan du beskriva och göra en jämförelse med någon kristen, eller annan religion, nu aktuell motsvarighet till dessa hotande, mördande och terroriserande isisterrorister?
  • Anonym (Noppe)
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-24 16:03:44 följande:
    Du har rätt, åtminstone delvis.

Men jag har aldrig sett någon enda i denna tråden, faktiskt inte på detta forum, som skulle jämföra muslimer som helhet med isisterrorister.
    Där har du fel.

Men hur var det nu, om vi begränsar oss till dessa isisterrorister som du nämner, dessa som ändå till antalet är många,
    betecknar de sig själva som muslimer? Eller anser de sig vara icke religiösa överhuvudtaget? Eller kanske anser sig tillhöra någon annan religion?

Dessa isiterrorister, med vad, med vilken referens, brukar de förklarar och försvara sitt mördande och sina terrorhandlingar? 
    Vad förklarar de sin "strid" med, vad refererar de till, kanske väder och vind? Klimatet? Brist på mat? Eller med vad?
    Eller, om vi ska vara ärliga, brukar dessa kanske i samband med mördande och terror referera till en särskild religion och en särskild profet?

En annan fråga till dig:
    Kan du beskriva och göra en jämförelse med någon kristen, eller annan religion, nu aktuell motsvarighet till dessa hotande, mördande och terroriserande isisterrorister?

Trådstarten jämför isis terrorister med muslimer i stort.

Du kan ju läsa det jag skriver i övrigt så kanske du får svar på dina frågor. I korta drag: För Isis så är religionen endast ett verktyg och klistret för att organisera människor. Att jämföras med nazismen som använde ett annat klister. Den röda tråden är att skapa ett polariserat tänk och en upplevelse hos individen av att bli utsatt för ett hot.

Tog upp tidigare där de studerat hjärnor hos människor som har konservativa värderingar. Det visade sig att amygdalan är förstorad (som styr en människas rädslor) 

så, är du en rädd människa placerad i "isis land" eller som tysk i Tyskland under andra världskriget, så skulle du antagligen anammat konservativa värderingar och följt strömmen s a s. 

Därför behöver dylika organisationer aktivera amygdalan hos människor. De behöver kabla ut ett svartvitt narrativ först, sen göra människor rädda, i kombination med andra saker såsom att utfärda medaljer eller lova en plats i himlen.

Tror man behöver lyfta blicken en aning så det inte händer för en själv. Tankeexperimentet "kokande groda" 
    Enligt all logik så kan man inte dra alla muslimer över en kam, jag blir orolig över ett sånt svartvitt, polariserande tänkande. 

• Anonym (Signerad mig)
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-24 16:15:01 följande:

Du kan ju läsa det jag skriver i övrigt så kanske du får svar på dina frågor. I korta drag: För Isis så är religionen endast ett verktyg och klistret för att organisera människor. Att jämföras med nazismen som använde ett annat klister. Den röda tråden är att skapa ett polariserat tänk och en upplevelse hos individen av att bli utsatt för ett hot.

Tog upp tidigare där de studerat hjärnor hos människor som har konservativa värderingar. Det visade sig att amygdalan är förstorad (som styr en människas rädslor) 

så, är du en rädd människa placerad i "isis land" eller som tysk i Tyskland under andra världskriget, så skulle du antagligen anammat konservativa värderingar och följt strömmen s a s. 

Därför behöver dylika organisationer aktivera amygdalan hos människor. De behöver kabla ut ett svartvitt narrativ först, sen göra människor rädda, i kombination med andra saker såsom att utfärda medaljer eller lova en plats i himlen.

Tror man behöver lyfta blicken en aning så det inte händer för en själv. Tankeexperimentet "kokande groda" 
    Enligt all logik så kan man inte dra alla muslimer över en kam, jag blir orolig över ett sånt svartvitt, polariserande tänkande. 

Jag tolkar det inte likadant som dig. Snarare att TS anser att Islam är den problematiska länken till att vissa muslimer kan tänkas gå med i terrororganisationer. Dvs kritik av religion, inte person.

Han har fler gånger påpekat att det är religionen som innehåller saker som är värda att kritisera, inte muslimerna. Alla muslimer är inte lika hängivet religiösa, så därför kan inte alla vara terrorister.

Men för all del jag kan också ha fel. Det är bara min tolkning.
  • Anonym (Problemet är de kristna?)

Jag har läst trådstarten igen, och ännu en gång, och försöker anstränga mig förstå i vad du finner stöd för din kommentar.
    Men nej, jag kan absolut inte hålla med dig, utan tvärtom anser jag att du väljer ha både skygglappar och färgade glasögon om du förmår att dra en sådan inskränkt slutsats av det som står i trådstarten.

Och jag har skummat alla inläggen en gång till.
    Jag vidhåller min uppfattning, som nu ytterligare har stärkts.
    Fortfarande gäller att:
    Där har du fel.

Jag läser det du skriver i övrigt.
    Men jag kan inte finna några tydliga svar gällande vad du personligen svarar på mina frågor som följer direkt av ditt inlägg som jag citerade.

Du skriver i tråden, du gör dina inlägg, du väljer själv att nämna isisterrorister, och jag skulle uppskatta att du svarar på mina frågor som utgör en tydlig och direkt följd av ditt inlägg.

Anonym (Noppe) skrev 2025-03-24 16:15:01 följande:

• Tom Araya
    Anonym (Signerad mig) skrev 2025-03-24 16:24:44 följande:
    Jag tolkar det inte likadant som dig. Snarare att TS anser att Islam är den problematiska länken till att vissa muslimer kan tänkas gå med i terrororganisationer. Dvs kritik av religion, inte person.

Han har fler gånger påpekat att det är religionen som innehåller saker som är värda att kritisera, inte muslimerna. Alla muslimer är inte lika hängivet religiösa, så därför kan inte alla vara terrorister.

Jag ställer mig bakom din beskrivning till 100%.
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-24 16:03:09 följande:
    ... och därav gör du jämförelsen att islam är en terroristorganisation. Eller det indirekta budskapet i din ts blir då det. Det är inte rationellt.

Det är dessutom ett utslag på ett svartvitt tänkande, och det är såna saker som som skapar auktoritära samhällen. Och det ser vi ju i "isis land".

Stöpta ur samma form. Det är anledningen till att jag kritiserar tänket.

Ska man komma till bukt med Isis så behöver man fokusera på den terroristorganisationen, inte miljontals fredliga muslimer som inte ens gillar Isis själva.
    Nu upprepar du dig IGEN ju och beskyller mig för saker som jag aldrig påstått.

Ja, islam är en problematisk religion med sina våldsbudskap men därmed har jag aldrig påstått att alla muslimer är terrorister. Om de vore bokstavstroende som IS så hade som sagt alla vi andra ha varit döda.
  • Cheers
    Anonym (Signerad mig) skrev 2025-03-24 16:24:44 följande:

Helt rätt uppfattat. Tack!
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?