• Anonym (13)

Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?

Har svinont men inte vågat söka, läst att det läker av sig självt? Gör ont nästan hela tiden men värre när jag rör mig på olika sätt, försöker sova och hostar

Det läker av sig själv eller ska jag kolla upp?

Tack för svar

• Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?
  • Anonym (A)

Ja, sök akuten.
    En röntgen är bra av flera skäl och de flesta vårdcentraler kan inte röntga.
    Det kan finnas en punkterade lunga.
    Det är bra att få skadan journalförd om det blir ett försäkringsärende eller om du behöver sjukskrivning.
    Du kan få rätt smärtlindring.

Det låter som om di blivit misshandlad av din sambo/pojkvän/man.
    Jag förstår att du inte är redo att anmäla och lämna just nu, men skriv själv upp exakt vad som hänt i dagbok/dokument på datorn.
    Till akuten kan du säga något annat om du verkligen inte orkar ta i detta nu. Man kan bryta revbenen av att bli omkulldragen av grannens hund.

Dokumentation och diagnos är viktigt.

• Lynx123
    Anonym (A) skrev 2025-04-05 08:43:57 följande:

Ja, sök akuten.
    En röntgen är bra av flera skäl och de flesta vårdcentraler kan inte röntga.
    Det kan finnas en punkterade lunga.
    Det är bra att få skadan journalförd om det blir ett försäkringsärende eller om du behöver sjukskrivning.
    Du kan få rätt smärtlindring.

Det låter som om di blivit misshandlad av din sambo/pojkvän/man.
    Jag förstår att du inte är redo att anmäla och lämna just nu, men skriv själv upp exakt vad som hänt i dagbok/dokument på datorn.
    Till akuten kan du säga något annat om du verkligen inte orkar ta i detta nu. Man kan bryta revbenen av att bli omkulldragen av grannens hund.

Dokumentation och diagnos är viktigt.

Jättebra skrivet!
  • Anonym (1177)

Att ringa 1177 är ett bra första steg när man är osäker på om man borde åka in eller inte.

• Anonym (S)
    Anonym (13) skrev 2025-04-05 00:28:02 följande:
    jag vill inte belasta akuten såklart. Du har nog rätt, finns kanske ingen hjälp, bara ta sig igenom.
    Tänkte hjälp med om jag ska kanske sitta på ett visst sätt, undvika vissa saker.
    Tack att du svarade
    Anonym (13) skrev 2025-04-05 00:30:30 följande:
    Hur kan dom läka fel? Den som skrev över dig sa att jag inte borde söka
    Dom anmäler inte?
    Det här är jätteoroande. Är det pga våld i nära relation ska du söka vård. Få det dokumenterat.

• Anonym (Blondie)
    felicityporter skrev 2025-04-05 00:49:51 följande:

Revben kan inte gipsas och det enda som finns att göra åt det är att äta smärtstillande och låta dem läka v sig själv, det tar ca 1 månad innan det slutar göra ont. Jag har själv haft brutna revben och känner andra som kan intyga detta tråkiga faktum.

Blev du smärtfri på EN månad?

Jag hade mer eller mindre ont (kunde t ex inte göra situps) på flera år!
    Kunde inte ligga på den sidan på ett halvår, kunde inte höja armen på lika länge.

Var sjukskriven på heltid i tre månader.

Mitt revben var helt av, det låter mer som att du haft en spricka. Det har jag också haft, men inte heller det var bra efter en månad.
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (13) skrev 2025-04-05 00:30:30 följande:
    Hur kan dom läka fel? Den som skrev över dig sa att jag inte borde söka
    Dom anmäler inte?
    Du behöver inte söka vård om du inte behöver vara sjukskriven eller få starkare smärtstillande utskrivet.

De läker inte fel om det inte är en rejäl skada, klarar du dig med Alvedon så har jag mycket svårt att se att det skulle hända.

Dock är det väl ändå bäst att söka vård, men på vårdcentralen.

När hande detta?
    Vad har hänt? Har du blivit misshandlad?

Mitt revbensbrott var ett resultat av en våldsam partner. Såklart sa jag inte vad som skett, utan ljög ihop en historia som de köpte rakt av.
    Senare dock, när jag fick styrka och mod nog att anmäla berättade jag sanningen. OCh inte förrän då röntgades jag, det gjordes inte när jag sökte läkarvård. De bara konstaterade frakturen och sjukskrev mig.

Det är bra om du dokumenterar skadan iallafall, skriv åtminstone ner händelseförloppet. Snokar han i dina saker, skaffa en hemlig mailadress som han inte kommer åt. Har du andra skador? Fotografera och maila dig själv. Du kommer att ha användning för detta om/när du anmäler.

OM jag har rätt i min gissning på våld i nära relation, vill säga.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Finns inget att göra med brutna revben. Men om du söker vård kan du få ett par starka värktabletter i början.  Därefter är det 2 Alvedon och 1 Ipred som gäller 3 ggr/dag i ett par månader. Tog nog ca 6 månader innan jag kunde gå, stå och andas okej igen.  Hade sprickor på 8 revben och smärtan är olidlig. Då har jag ändå väldigt hög smärttröskel.  Blev hämtad av ambulans och misstanken var hjärt eller lungproblem. Men sedan såg dem på röntgen att det var revben. Det krävs extremt mkt våld och ja 2 läkare pratade med mig om att jag måste polisanmäla då de var övertygade om att jag blivit hårt sparkad flera ggr i bröstkorgen.

• Anonym (Blondie)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-04-05 14:16:24 följande:

Finns inget att göra med brutna revben. Men om du söker vård kan du få ett par starka värktabletter i början.  Därefter är det 2 Alvedon och 1 Ipred som gäller 3 ggr/dag i ett par månader. Tog nog ca 6 månader innan jag kunde gå, stå och andas okej igen.  Hade sprickor på 8 revben och smärtan är olidlig. Då har jag ändå väldigt hög smärttröskel.  Blev hämtad av ambulans och misstanken var hjärt eller lungproblem. Men sedan såg dem på röntgen att det var revben. Det krävs extremt mkt våld och ja 2 läkare pratade med mig om att jag måste polisanmäla då de var övertygade om att jag blivit hårt sparkad flera ggr i bröstkorgen.

Hur uppstod din skada?

Jag fick bara frågan och läkaren köpte svaret utan att tveka.
    Minns knappt vad jag körde för lögn den gången... att folk inte fattade vad som pågick är märkligt. Så ofta som jag "klantade mig" eller råkade ut för galningar.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Blondie) skrev 2025-04-05 14:21:06 följande:
    Hur uppstod din skada?

Jag fick bara frågan och läkaren köpte svaret utan att tveka.
    Minns knappt vad jag körde för lögn den gången... att folk inte fattade vad som pågick är märkligt. Så ofta som jag "klantade mig" eller råkade ut för galningar.
    Minns inte men troligen mannen jag levde med. De köpte inte min lögn ( tror jag skyllde på ramlat i en trappa vilket jag själv också trodde) utan de sa att de skulle anmäla ändå. Vet inte om de gjorde det? När det gäller revbensbrott kommer smärtan inte omgående utan stegras under ett par dagar. Därför trodde jag inte att mannen orsakat skadan då han var hemma hos sig när jag ringde ambulans.
    Nåt år senare blev han hämtad av polis mitt i natten efter att en anhörig sett och anmält våld I nära relation. Jag anmälde aldrig själv men det blev åtal och fängelsestraff för mannen. Flera från vården samt ett antal poliser vittnade. En del av mina vänner också. 
    Revbenen gjorde extremt nästan olidligt ont men har även haft brutna nyckelben vid två tillfällen som nästan var om möjligt ännu värre. Även brutna knän och fötter så jag är rätt van.

Konstigt nog är vi fortfarande ett par (uppehåll under fängelse tiden då vi inte fick ha telefonkontakt ens, sågs i smyg på permissioner dock) men nu helt utan våld sen flera år.

Ts om det gäller våld I nära relation så vill jag faktiskt be dig att anmäla, trots att jag själv inte gjorde det. Hade sluppit ett rent helvete som jag nu blev tvungen att gå igenom och som jag än idag lider stora sviter av och kommer ha sorg över i resten av mitt liv. Förlorade allt jag ägde och blev tillfälligt hemlös m.m. När jag söker vård idag får jag fortfarande frågan om någon varit "dum" mot mig av vårdpersonal nästan oavsett anledning till vård. Min journal vittnar tydligt om vad jag gått igenom.

VAR RÄDD OM DIG! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Håller med i allt som "Blondie" skriver. Jag hade oftast skador i ansiktet som jag fotade och skickade till syskon och vänner. Alla kände honom och trodde verkligen inte på att han hade orsakat dessa skador, han var/är extremt omtyckt lugn och supersnäll så ingen brydde sig förrän det blev rättegång och ALLT kom fram. Då först tyckte alla plötsligt väldigt synd om mig och försvarade honom inte längre. När han satt inne ringde flera av hans vänner mig regelbundet för att kolla hur jag mådde. Detta eftersom vi hade ett passionerat förhållande med väldigt mycket kärlek också och jag var mer ledsen än lättad när han åkte in. Det var fint av dem. Hans barn hatar mig dock men det bryr jag mig inte om. Mina barn accepterar honom då han gått igenom behandling och aldrig är våldsam längre.

Kan du hosta utan att typ svimma av smärta, ta djupa andetag så behöver du inte åka in. Behöver du däremot sjukskrivning och starka smärtstillande så måste du söka vård. Närakuten brukar gå snabbare om du har det där du bor?

Bered dig på många månader med värk, det läker långsamt.  Jag hade aldrig ens kunnat skriva här när detta hände mig, kunde knappt röra mig alls. Läkare sa att hockeyspelare som får spricka i ETT revben (vilket händer ibland av en hård puck t.ex) gråter när de går av isen. Jag hade 8 revben men höll ihop. Otroligt tyckte läkaren. De ville lägga in mig på en smärtavdelning med morfin i dropp. Så ont gör det. 

• EpicF
    Anonym (Kolla) skrev 2025-04-05 00:09:04 följande:

Du ska kolla upp det.

Är de brutna är risken att de kan läka fel och du får mer problem i framtiden. 

Dessutom kan det ju bli ett försäkringsärende nu eller i framtiden om något händer då. 

Sök en jour som har röntgen imorgon. 

Dessutom kan du få smärtstillande. 

Läker fel? 

Man gör inget mot brutna revben, förutom smärtlindring. Det man ska bara obs på är att inte lungan blir punkterade. 
  • EpicF
    Anonym (13) skrev 2025-04-05 00:28:02 följande:
    jag vill inte belasta akuten såklart. Du har nog rätt, finns kanske ingen hjälp, bara ta sig igenom.
    Tänkte hjälp med om jag ska kanske sitta på ett visst sätt, undvika vissa saker.
    Tack att du svarade
    Enda du kan få och bör ha är bra och ordentlig smärtlindring. Men det kan du få på vc. 
  • EpicF
    Anonym (Aj) skrev 2025-04-05 07:39:32 följande:

Har själv brutit revben efter ett hjärtstopp då jag fick HLR i väntan på ambulans. Krävs en hel del för att bryta revben och man både vet och känner OM man har brutna. Det går absolut INTE att missa. 

Oavsett bör du ju söka vård om du har problem. Tryck över bröstet som det mer låter som du har, kan ju vara symtom på leversvikt eller andra allvarligare åkommor. Iallafall när man har tryck där revbenen sitter rör det sig ofta om problem med organen som är i närheten. Vilket i sig faktiskt kan vara livshotande tillstånd beroende på vilket organ. Så sök vård.

Leversvikt?
Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?