• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • 81a

Varför äter man kött, köper skinnskr, möbler... men inte en jacka.

Jag har köpt en pälsmockajacka nu.

• HelenB

81a
    Det är oftast inte så att man äter djuret det görs päls av? Räv, kanin osv. Så det är en dålig parallell.

• 81a

Dessutom är det fult och ser billigt ut.

Håller med om att det ser fult och billigt ut till vardags..

• 81a
    HelenB skrev 2006-11-12 17:56:09 följande:
    81aDet är oftast inte så att man äter djuret det görs päls av? Räv, kanin osv. Så det är en dålig parallell.
    Men djur som djur.... !
  • 81a

Har en ko mindre värde än en räv även om det nu finns mindre rävar...?

• HelenB

81a
    Nix det har den inte i mina ögon (jag äter inte kött). Men jag anser att det är en viss skillnad på att använda tex skinnsoffor som du skriver och skor i skinn då hela världen äter just kött. Att däremot föda upp djur ENDAST för pälsen är så sjukt så det finns inte.

• A S K

Ja om det är din egen!!

/En luden kvinna!!

• 81a

"Men jag anser att det är en viss skillnad på att använda tex skinnsoffor som du skriver och skor i skinn då hela världen äter just kött"

Det är just såsom alla resonerar.. "För att alla andra gör det" Det är därför världen ser ut som den gör. Människor som grupp är jäkligt egoistiska... Antingen tar man avstånd från allt som har med döda kroppar att göra och arbetar aktivt för att det ska bekämpas eller så erkänner man för sig själv att man bidrar till att djur slaktas.

• 81a

En päls köper man högst sällan då man offta skaffar sig en klassisk som man enbart har till fest. Så är det för mig iallafall.

• HelenB

81a
    Som jag skrev- JAG äter inte kött. Däremot gör hela världen det och det är betydligt mindre märkligt att man sedan använder kossornas skinn osv. Ser du inte skillnaden? Jag skrev inte att jag anser det vara bra heller, men det är så det ser ut. Jag tycker det är korkat, egoistiskt och förbaskat FULT med päls på människor. Det är som att döda dig för att du har fin hud.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?