• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • 81a
    Standly skrev 2006-11-12 19:03:57 följande:
    81a: Självklart tycker jag personligen att det är fel att äta djur, hela djurindustin åt oss människor är åt skogen. Denna massproduktion...suck! Men det är ju en aning ot.Om sedan djuren har rätt att finnas lr inte hör ju absolut inte hit. Hur vi hanterar makten är väl den stora frågan.Till att börja med kan man ju sluta att använda päls, stänga ner alla farmer som föder upp djur för pälsens skull. Det finns ingen som helst anledning att använda päls. Vi lever på 2000 talet. Riktigt pinsamt att människors fåfänga är så stark. För den enda anledningen till att bära päls som alla vet vid det här laget, är för att det tydligen är snyggt. Lite statussymbol som lever kvar än idag.
    Jag kan hålla med att det är egoistiskt.. Jag förstår vart ni vill komma och lyssnar på era åsikter. Men nu har jag köpt en päls som jag är nöjd med och jag tycker att TS ska kunna bära sin päls utan att skämmas, som hon fått. Detta är lite ot men jag jobbar för en kvonna som arbetar på naturvärdsamhetsfonden, är miljöaktivist och miljöpartist och hon har mååånga päls och skinnjackor.
  • 81a

Vad gör ni om ni ser tex. en ung tjej på stan med pälsjacka?

1 Kastar hatiska blickar
    2 Säger något till henne
    3 Ignorerar henne totalt
    4 Skriker något fult efter henne
    5 Bryr er inte

Är bara så nyfiken

• 82an
    81a: Bra! är också nyfiken Har nämligen varit lite orolig för vad för reaktioner man kan få.
    vecka 32
  • Nallemajatjejen

ja det tycker jag.
    Även om jag tycker att det är viktigt att man ser till att djuren som den suttit på inte lider.
    Ser ingen skillnad på att ha päls, äta kött, ha skinnskor, ha skinsoffa osv...
    Har svårt att tänka mig att dryga 60 % här går i plast och syntetskor jämt.... och att dryga 50% är vegetarianer.

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • 81a

TS:

Jag kan intyga att det inte händer någonting! Jag har gått med min jacka vid ett flertal ggr utan en höjd blick. Jag tycker att du ska testa Med gott samvete.

Nallemajatjejen

plast och syntetskor förstör miljön.

• Sallisen

Jag tycker att alla ska ha rätt till sin åsikt. Vissa tycker att det är okej med päls, ska de då inte få gå i sin päls därute utan att behöva vara rädda för att nån ska kasta t.ex. färg på dem.

De som är emot har förvisso bra synpunkter, men alla delar inte dem... Att genom protestaktioner (t.ex. att kasta färg på nån med päls) är inte schysst - såna personer vill tvinga andra att tycka som de, det är inte demokratiskt.

Är ni emot, jobba i så fall konstruktivt emot det, men respektera andras åsikter.

Och ja, jag äger EN liten grej av päls (som jag VET hur den är tillverkad; genom jakt och inte genom att man tagit livet av djur som levt i fångenskap).

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • 81a

Det är inte på den enskilda människan som man kan lägga hela ansvaret utan det måste bli ändringar på politisk nivå.

• 81a

Nej skulle nån kasta färg på min jacka skulle de få se på ett och annat

• Lobu

81a

Men att MEDVETET använda päls när man vet vilket oerhört lidande djuren utsätts för, det ansvaret kan man lägga på den enskilda personen. Måste alla sluta använda päls för att du ska förstå och sluta eller?

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?