• Malmöflicka

Åka berg- och dalbana?

Kan man åka berg- och dalbana och andra karuseller i början av graviditeten? Jag är i vecka 7 och har inte haft problem med smärtor eller blödningar. Kan vilda karuseller öka risken för missfall?

• Svar på tråden Åka berg- och dalbana?
  • pajas01

fast de är inte farligt.. har pratat om detta och ah det är itne det som utlöser ett missfall...

självklart ska man ju känna vad man tycker.. kroppen vet ju va den inte vill.. och säger ifrån via ett illamående.. men att de är en risk för barnet nej.. det är en risk om du har en stor mage för att du inte kan bli fastspänd och då inte fyller kravet för att åka...

• LitenIsa

Jag var också på Disneyworld. var då i vecka 16 och jag åkte allt. Skyltarna handlar om ifall du har en stor mage, då kan du inte spänna fast dig på ett säkert sätt och då är karusellen farlig.

Åk på och ha kul!

• TheSunset
    pajas01 skrev 2007-06-02 19:51:29 följande:
    fast de är inte farligt.. har pratat om detta och ah det är itne det som utlöser ett missfall... självklart ska man ju känna vad man tycker.. kroppen vet ju va den inte vill.. och säger ifrån via ett illamående.. men att de är en risk för barnet nej.. det är en risk om du har en stor mage för att du inte kan bli fastspänd och då inte fyller kravet för att åka...
    Jag skulle iallafall aldrig åka...OM karusellen tex behövde bromsa in hastigt eller nått.
    Visst det är inte vanligt men jag personligen skulle aldrig åka...kan hålla mig undan det några månader tills bebisen e ute.

Men alla tycker ju olika...Känner du ts att du vill åka så e det upp till dig,..Det e bara du som kan bestämma.
    ♥ Mamma till Hampus 990910 & Julia 061101 ♥
  • Momsie

Oj, det måste ha varit häftia flygturer du varit med om då??? ;)
    Nä, jag tycker inte man kan jämföra flygturer, där har vissa flygbolag restriktioner, men långt ifrån alla, eftersom man är rädd att kvinnan ska föda för tidigt och därför vill en del inte ha långt gångna gravida med.

Jag förstår inte hur man kan utsätta sig för risker när man bär ett liv inom sig, kan man inte vänta med såna nöjen under den korta tid man faktiskt är värd för en annan liten människa??
    Som ngn skrev, häftiga inbromsningar...eller varför inte en olycka som det stått så mkt om nu på sistone?
    Skulle man kunna förlåta sig själv om ngt hände?

Jag ville knappt ens åka bil som gravid, när efter en halv livstid äntligen verkade få gå hela tiden ut...nä, jag personligen skulle aldrig utsätta mig för ngt som innebär ens en liten risk, så onödigt...

theosen skrev 2007-06-02 19:50:37 följande:
    Jag tror att dom sätter ut skyltar för att skydda sig själva. Så att ingen kan komma i efterhand och stämma dom. eller vad tror ni?Sen är det klart är man för stor får man ju inte plats i sätenaman får ju flyga, ganska långt in i en grav, det känns ju nästan som samma sak eller??
  • theosen

fast jag tror nog lite på att om det händer nåt sånt så finns det en mening med att det händer. Jag vet inte alls.
    Men jag orkar ju verkligen inte låsa in mig om jag blir gravid.... När jag var gravid , för ett par år sen, så blev jag påkörd av en bil bakifrån. Man kan ju aldrig helgardera sig , menar jag.

Men detta är ju bara mina peronliga åsikter

• TheSunset
    theosen skrev 2007-06-02 23:00:32 följande:
    fast jag tror nog lite på att om det händer nåt sånt så finns det en mening med att det händer. Jag vet inte alls. Men jag orkar ju verkligen inte låsa in mig om jag blir gravid.... När jag var gravid , för ett par år sen, så blev jag påkörd av en bil bakifrån. Man kan ju aldrig helgardera sig , menar jag.Men detta är ju bara mina peronliga åsikter
    Ja men du valde väl inte att bli påkörd...
    Men du väljer att åka..

Skillnaden e att du kan välja här.

Fattar inte vad som är så viktigt med att åka karusell.
    Dom finns kvar sen oxå.

Men det e tur att alla ser olika på saker och ting.
    ♥ Mamma till Hampus 990910 & Julia 061101 ♥
  • Stina85

På Gröna lunds (Stockholm) berg-och-dal-bana sitter en skylt med att gravida inte rekomenderas att åka... men vet inte hur det är rent allmänt.

• Malmöflicka

Jag kan berätta att jag bestämde mig för att åka. Visst suger det i magen när man åker berg- och dalbana men det var jättekul och jättehärligt. Skyltarna betyder ju att man inte ska åka om man har stor mage eftersom man spänns fast över magen. Min mage är fortfarande helt platt och ingenting tryckte mot den.

Jag har lite dåligt samvete idag när jag läser en del svar här, men jag har inte ont eller så, så det bör inte ha hänt någonting. En del har ju till och med frågat sin BM som sagt att det är ok, det hade de ju inte sagt om det fanns någon risk!

Att knappt våga åka bil som gravid, som Momsie, tycker jag låter hel galet. Det är inget sjukdomstillstånd att vara gravid!

• Alle

Den anledning jag har fått höra att inte åka har ingenting med storleken på magen att göra, utan att kroppen utsätts för ansträningnar som inte är normala, och är man inte "frisk" så bör man inte åka. Till exempel så utsätter man kroppen för onormala g-krafter i berg-och-dalbanor.
    På de åk där gravida "avrekomenderas" brukar det även sitta en skylt att de med hjärtproblem inte bör åka. En liten koppling kanske?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • theosen
    Malmöflicka skrev 2007-06-03 11:03:07 följande:
    Jag kan berätta att jag bestämde mig för att åka. Visst suger det i magen när man åker berg- och dalbana men det var jättekul och jättehärligt. Skyltarna betyder ju att man inte ska åka om man har stor mage eftersom man spänns fast över magen. Min mage är fortfarande helt platt och ingenting tryckte mot den. Jag har lite dåligt samvete idag när jag läser en del svar här, men jag har inte ont eller så, så det bör inte ha hänt någonting. En del har ju till och med frågat sin BM som sagt att det är ok, det hade de ju inte sagt om det fanns någon risk!Att knappt våga åka bil som gravid, som Momsie, tycker jag låter hel galet. Det är inget sjukdomstillstånd att vara gravid!
    Jag hade gjort precis som du
  • Oj hoppsan

NEJ!!!!! Jag har jobbat på Liseberg imånga år och kört bergochdalbanor, och man ska INTE åka när man är gravid. Du utsätts för g-krafter och rörelser som INTE är bra för graviditeten. Även om det är ovnligt att det händer något skulle jag aldrig riskera att åka. Som någon annan skrev, att skyltarna visar stora magar är ju för att folk ska föstå att gravida inte ska åka.

Dessutom är det så att OM det skulle ske något oförutsett som ett stopp i högfart så sitter du ju som sagt fast med byglar över magen. Som någon annan skrev att de frågat sin BM - de vet inte vad för krafter/risker som föreligger vid just den bana du tänkt åka så att fråga personalen är en MYCKET bättre idé.

Som personal på nöjespark avråder vi ALLTID gravida för att åka eftersom det är onaturliga krafter/rörelser man utsätts för. Som sagt, jag har väntat under min graviditet och råder alla andra att göra det också.

• Alle
    Oj hoppsan skrev 2007-06-03 13:02:10 följande:
    NEJ!!!!! Jag har jobbat på Liseberg imånga år och kört bergochdalbanor, och man ska INTE åka när man är gravid. Du utsätts för g-krafter och rörelser som INTE är bra för graviditeten. Även om det är ovnligt att det händer något skulle jag aldrig riskera att åka. Som någon annan skrev, att skyltarna visar stora magar är ju för att folk ska föstå att gravida inte ska åka. Dessutom är det så att OM det skulle ske något oförutsett som ett stopp i högfart så sitter du ju som sagt fast med byglar över magen. Som någon annan skrev att de frågat sin BM - de vet inte vad för krafter/risker som föreligger vid just den bana du tänkt åka så att fråga personalen är en MYCKET bättre idé. Som personal på nöjespark avråder vi ALLTID gravida för att åka eftersom det är onaturliga krafter/rörelser man utsätts för. Som sagt, jag har väntat under min graviditet och råder alla andra att göra det också.
    TACK!
    någon som vet!
    Jag skrev också om att det är därför jag har blivit avrådd att åka -g-krafter mm.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • korven72

Hmm ang. att om man får missfall så är det typ meningen. Tycker det låter lite flummigt.

Vi gör ju hela dagarna val över vad vi gör och tänker. Vid min senaste graviditet valde jag att INTE åka skidor. Jag är en mycket van och duktig skidåkare, MEN jag ville inte utsätta mig för risken.

Känns lite konstigt att resonera att om någon kört på mig och jag fått missfall så skulle det vart nån mening med det...

Menar absolut inte att man ska sitta stilla och ha tråkigt under graviditeten, men det är nog inte fel att vara lite eftertänksam ibland =)

• Momsie

Jag tror också på en mening med allt...men jag tror inte man kan utmana "ödet" på det viset...allt man gör får en konsekvens och enligt min personliga uppfattning är inget skrivet i sten, utan jag tror på karma med konsekvenser : )

theosen skrev 2007-06-02 23:00:32 följande:
    fast jag tror nog lite på att om det händer nåt sånt så finns det en mening med att det händer. Jag vet inte alls. Men jag orkar ju verkligen inte låsa in mig om jag blir gravid.... När jag var gravid , för ett par år sen, så blev jag påkörd av en bil bakifrån. Man kan ju aldrig helgardera sig , menar jag.Men detta är ju bara mina peronliga åsikter
  • Devania

Jag åkte i massa olika berg o dalbanor i vecka 8. Visste inte om att man inte fick åka förrän jag kom dit och vi hade åkt långa vägar. Blir ju lite orolig nu för att jag åkt, men jag tror inte att det har utgjort någon fara. Hoppas inte iaf.

• pajas01

nää absolut itne.. man får åka enligt min bm och även läkare som jag pratade med idag om just de.. och han log å sa bara självklart åk tills du känner att du mår illa av de eller

Svar på tråden Åka berg- och dalbana?