• Nasse82

sammandragningar v.24

Hej! Jag är i v.24 och sjukskriven för detta... har sååå tråkigt här hemma på soffan hela dagarna! E det någon mer som har tidiga sammandragningar o hur e det för er?!

• Svar på tråden sammandragningar v.24
  • Isa83

Hej!
    Lite uppdatering av läget...
    Nu är jag hemma igen. Blev sjukskriven i 4v till att börja med men troligtvis så blir det ända fram till FL (dom får inte skriva så långt framåt nu) Fick bricanyltabletter som jag ska äta i 3mån nu och sen ska jag på nytt besök om 1½vecka så det känns bra att de har koll på mig. Stod VILA med 15st !tecken på läkarintyget så nu är det soffan och mysbyxor som gäller

Är det någon som vet hur lång livmodertappen är när den är helt stängd? Glömde fråga det när jag prata med läkaren idag.

Kram på er

• Nasse82

jag fråga min läkare hur lång den är när den är normal o hon sa att det är olika från person till person... förklara det som att alla har olika stora näsor, öron... men att den inte ska vara kortare än 2,5cm! min är 3,7cm. Va skönt för dig att du ändå får ligga hemma o inte på sjukhus! Hoppas det blir bättre :)

• Håll min hand

Vad många som verkar ha tidiga sammandragningar.. Jag är i vecka 24 nu och har också börjat få sammandragningar. Inte så ofta som vissa av er beskriver men ändå nån gång/dag. Är det normalt att få det?

• Tessie tessie

Håll min hand skrev 2008-02-08 20:46:34 följande:

Vad många som verkar ha tidiga sammandragningar.. Jag är i vecka 24 nu och har också börjat få sammandragningar. Inte så ofta som vissa av er beskriver men ändå nån gång/dag. Är det normalt att få det?
    Vissa säger att så länge man inte har mer än 10/dag så är det ingen fara. En del har fler sd än så o det är ingen fara. Om du är orolig tycker jag att du ska prata med din bm. Men om du bara har några per dag så är det helt normalt.
  • jumelles

Jag tittar in på er tråd fast jag inte är gravid, däremot var jag i er situation för precis ett år sen. Jag skulle vilja komma med ett råd till er som har tidiga sammandragningar: Ta dem på allvar. Faktiskt är det så att ingen kan säga vad som är normalt eller inte normalt för just dig. Känns det obehagligt så sök, och jobba inte om det ökar sd, gör inget annat som gör det, dammsug inte, bär inte kassar. Tryck nedåt och molande värk är varningstecken. Jag tror att man som kvinna kan ha rätt hög smärttröskel utan att veta det, nån frågar gör det ont? och man säger näe inte direkt, men det känns obehagligt. Och så vill man vara stark och göra saker. Mina sd började i v 17, jag blev heltidssjukskriven 1 v i v 20, sen på halvtid. Det slutade i alla fall med att jag blev inlagd i v 25 efter att ha åkt t fl, sen var det sängläge på sjukhus i 6v fram till bebisarna kom i v 31. Ja, jag väntade tvillingar o det var säkert mkt därför de kom för tidigt, men hade jag lyssnat på vissas (inom vården med) bagatellisering av sd (bla blev jag hemskickad 2 dgr innan jag blev inlagd för att det inte fanns nån ledig ul-apparat att mäta tappen med!)så hade jag kanske fortsatt jobba ännu längre, fortsatt promenera etc. Min förlossning sattes igång av att läkaren på sjukhuset tyckte att jag skille "mobiliseras" lite, gå lite i korridorerna och så. Vad jag vill säga är att man är gravid en kort tid av sitt liv och det är ju värt allt att vårda lilla bebisen. Du är inte löjlig! Kan tillägga att allt gick bra för oss men med facit i hand hade jag tagit det mkt lugnare från det att obehaget började. Lycka till alla!

• maccadam

hejsan är i v 28. Och idag har jag fått sd kanske 6 st i timmen. Hur länge skall man vänta innan man söker. Dgår hyffsat bra när jag bara ligger ned och vilar

• Håll min hand

Okej:) ja än känns det ju inte obehagligt eller farligt
    Får prata med BM på måndag då jag ska på möte där så får jag säkert råd

maccadam: Nu är ju inte jag nån expert men jag tycker det låter som ganska mycket! Pratat med din BM om det?

• maccadam

åkte in till förlossningen igår och som tur var så började det att avta när vi väl var där men de varnade mig för att det nog kommer att hända fler gånger men känns skönt att ha kollat det nu i alla fall

• snr
    maccadam skrev 2008-02-10 17:34:48 följande:
    åkte in till förlossningen igår och som tur var så började det att avta när vi väl var där men de varnade mig för att det nog kommer att hända fler gånger men känns skönt att ha kollat det nu i alla fall
    Vad sa de mer då? Tyckte de att du skulle ta det lugnt eller skulle du köra på som vanligt?
Svar på tråden sammandragningar v.24