• Heeleena

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Alla tips och råd mottages!
    Enda sen jag fick min Elsa den 5e Mars så har hon inte velat sova själv..

Hon somnar bara om man håller i henne, liggandes på bröstet eller ligger vid sidan av henne. Lägger man henne sedan i sängen så vaknar hon direkt!

Vad ska jag göra? Vet inte hur jag ska vänja av det här? Det funkar inte för varken mig eller min sambo att vi ska hålla i henne genom hela dagarna och nätterna!

Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!
  • Amigos

Jag tycker ändå att man på ett snällare sätt kan tala om för TS att det är så det är att vara förälder. Håller med om att det är sånt man får räkna med och acceptera men det kanske inte är så lätt att veta det när man är ung och får sitt första barn.
    Eftersom det är hennes första barn så vet man inte allt, och alla barn är ju inte likadana. Min tös började sova själv vid sex veckor så visst går det.

• Bambi1

Jag håller med Amigos.

Har ni inget snällt att skriva skriv då inget. För som nybliven mamma är man osäker som det är utan att bli nedtryckt av mer erfarna mammor. Har ni glömt bort hur det var med ert första barn? Inte kunde ni allt då? Har ni aldrig behövt fråga något?

• mysan87
    Amigos skrev 2008-04-09 16:26:21 följande:
    Jag tycker ändå att man på ett snällare sätt kan tala om för TS att det är så det är att vara förälder. Håller med om att det är sånt man får räkna med och acceptera men det kanske inte är så lätt att veta det när man är ung och får sitt första barn.Eftersom det är hennes första barn så vet man inte allt, och alla barn är ju inte likadana. Min tös började sova själv vid sex veckor så visst går det.
    håller med dig om att man kan säga det på ett snällare sätt.
    och sen tycker jag att hon har all rätt att ställa denna fråga utan att bli påhoppad.
    och alla barn är ju olika.
    Jag är också ung och har bara varit mamma i sex veckor, har nog miljontals dumma frågor om hur det ska vara och hur man ska göra, men frågar man inte så får man ju inget veta heller.
  • Cocco

Jag tipsar om filttricket. När du ammar bebisen så sväper du en filt om den. Sen när du ska lägga ner den försiktigt blir det inte så kallt och den känner sig trygg omsvept av filten och brukar då sova vidare.

Liggamma henne till sömns och flytta dig själv därifrån är ett annat tips som har fungerat här.

Sova i egen säng försöker jag då coh då med men det går fortfarande inte så bra ; )

• Lilla Prussiluskan

Hon är bara några veckor ju, varför kan hon inte somna hos dig?

• MammatillMeja

jesus en månadsgammal bebis som inte får sova nära mamma eller pappa.det är inte lätt att vara liten,tur att man inte minns sin första tid i livet....

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • dagdrömmare

har bara läst TS

Det brukar nog vara så när de är så små

testa att värma upp stället hon ska sova själv på innan ni lägger dit henne min dotter vaknar ofta om vi lägger ner henne i en kall säng. Lägg även dit en filt eller en en tröja som luktar mamma så kan det vara lättare för henne att acceptera att ligga själv.

• MammatillMeja

lite OT men ska en sån liten skit verkligen behöva ACCEPTERA att ligga själv?

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • Tjollabolla
    Amigos skrev 2008-04-09 15:57:25 följande:
    Tycker det är synd att en del väljer att hacka på henne istället för att hjälpa. Har ni inget snällt eller hjälpfullt att skriva så skriv då inget. Hon har just blivit mamma för första gången och det är inte alltid så lätt då. Det är ju bra att ha Familjeliv att vända sig för råd och stöd, att bara kritiserar hjälper ju knappast henne som nybliven mamma.
    Dettta är ett diskusionforum faktiskt, så ordet är fritt. Är ingen som hoppar på henne, bara skriver som det är.
    mysan87 skrev 2008-04-09 16:31:39 följande:
    håller med dig om att man kan säga det på ett snällare sätt.och sen tycker jag att hon har all rätt att ställa denna fråga utan att bli påhoppad.och alla barn är ju olika.Jag är också ung och har bara varit mamma i sex veckor, har nog miljontals dumma frågor om hur det ska vara och hur man ska göra, men frågar man inte så får man ju inget veta heller.
    Vad spelar det för nån roll om man är ung eller inte? Det är väl lika omtumlande för alla att bli mamma, men man kan ju inte vänta sig att livet ska fortsätta som vanligt och att bebisen ska sova själv när den är 6 veckor!
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Spexig

Vår var likadan, vi hade henne i sjal, så fick vi händerna fria. Det funkade jättebra och hon sov hur gott somhelst.

Vid tre månader beslutade vi att lära henne sova i egen säng på dagen (det blev tungt att släpa på den lilla klumpen). Vi lät henne somna i famnen och la sen ner henne i sängen. Ibland gick det, ibland inte. Ett tips är att göra det när h*n är riktigt trött, det var enklare för oss. I början vaknade hon och blev arg direkt, men undan för undan blev det lättare. Efter typ en månad kunde vi ibland till och med lägga ner henne innan hon somnat helt.

Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!