• Heeleena

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Alla tips och råd mottages!
    Enda sen jag fick min Elsa den 5e Mars så har hon inte velat sova själv..

Hon somnar bara om man håller i henne, liggandes på bröstet eller ligger vid sidan av henne. Lägger man henne sedan i sängen så vaknar hon direkt!

Vad ska jag göra? Vet inte hur jag ska vänja av det här? Det funkar inte för varken mig eller min sambo att vi ska hålla i henne genom hela dagarna och nätterna!

Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!
  • Noklen

Jag brukar linda in Saga i en fleecefilt när jag ammar henne på kvällen. Sen när hon somnat vid bröstet så lägger jag ned henne i spjälsängen. Hon behåller då samma goa värme som hon hade i min famn. Sen har vi vyssanlull tassar på sängen och om Saga vaknar till när jag lägger ner henne så gungar jag sängen så hon kommer till ro. Ibland har jag även en liten trasa vid bröstet när jag ammar som jag lägger bredvid Saga när hon läggs ner i sängen så att det ska lukta likadant.

♥ Moa 051020 ♥ Saga 080326 ♥
  • Spexig

Finns särskilda sovpåsar som barnet kan ha på sig, som oxå gör att flytten rån värmen blir mindre chockartad. Googla grobag.

Kan ju testa att värma sängen med värmekrus eller liknande en stund innan bebben ska ner. Se bara till att det inte blir för varmt.

• Kazeer

Sonen har sovit i sin egen säng från dag 1. Dagtid har det aldrig varit ett problem. På kvällar/nätter ville han gärna somna på oss (mage mot mage) den första månaden ... och det fick han. Därefter ammade jag honom till sömns och lyfte försiktigt ner honom i sängen. Från drygt 3 månaders ålder somnade han på egen hand i sängen. Ibland sov han när jag lade honom, ibland var han vaken och då kunde det hända att han låg och "sjöng" för sig själv i sängen innan han somnade. Jag tror redan att du har fått tipset att göra det ombonat i din dotters säng, så att den känns mindre ödslig. Hoppas det går bra för er! Lycka till!

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • BymBym

Jag tänkte precis som du när jag fått mitt första barn, tills mamma sa; "Men Jenny! Världen är ju sååå stor." Då fattade jag att det bara var att gilla läget.

Med andra barnet var jag coolare.... Kommer du också vara om det blir fler barn (vilket du förmodligen inte funderar på nu )

Lycka till och njut, tiden går så fort!

• Im Fabulous

Ts frågar ju om råd. Trevliga och fredliga tips på hur man ska få sitt lilla barn att sova själv.

Min lilltjej var precis likadan och är fortfarande en "bärfis". Men det har blivit bättre, sakta men säkert och FREDLIGT utan gråt har jag, från att vara en levande napp, lyckats få min dotter att somna själv. Jag sitter eller ligger en bit ifrån henne, håller i hennes hand och eller stryker henne över håret.

Men mitt tips är att börja med att alltid använda en och samma filt eller ett täcke att svepa om barnet vid nattning. Till slut kan man ligga brevid istället för att hålla i famnen. Och så småningom kan du sitta brevid istället.

Om inte annat, det kommer med tiden. Ditt barn kommer inte kräva vaggning vid nattning hela livet.

• sandra1978

men snälla nån...för bara några veckor sedan låg ditt barn innuti dig där det var varmt och trångt så du kan ju inte tro att han/hon ska somna själv i en säng som är enormt stor om man jämför med platsen i magen.

Jag var också förstagångs mamma men fattade ändå att min son behövde närhet, han började sova själv vid 10 mån ålder.

• Nymphaea

men det är klart det blir jobbig om det inte alls går att lägga ifrån sej barnet! människan måste ju få gå på toa, äta, och duscha!

• sandra1978
    Nymphaea skrev 2008-04-09 18:21:23 följande:
    men det är klart det blir jobbig om det inte alls går att lägga ifrån sej barnet! människan måste ju få gå på toa, äta, och duscha!
    självklart måste man det men då får den lilla skrika en stund, det är inte farligt men när dom ska sova vill dom ju ha närheten och det kan väl inte vara så fruktansvärt jobbigt att bara härda ut ett par månader?
  • Taj

Apropå grobag så har IKEA har sovpåsar i två olika storlekar...

Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!