• Heeleena

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Alla tips och råd mottages!
    Enda sen jag fick min Elsa den 5e Mars så har hon inte velat sova själv..

Hon somnar bara om man håller i henne, liggandes på bröstet eller ligger vid sidan av henne. Lägger man henne sedan i sängen så vaknar hon direkt!

Vad ska jag göra? Vet inte hur jag ska vänja av det här? Det funkar inte för varken mig eller min sambo att vi ska hålla i henne genom hela dagarna och nätterna!

Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!
  • MKAsson

Hejhej,

Jag förstår dig; det är mysigt att sitta och ha den lilla i famnen, men man behöver kunna få röra på sig och äga sin egen kropp igen för ett par timmar mellan amningarna.

Jag har inte läst igenom de svar du fått, så kanske har du redan fått mina två råd:

1. Varmvattenflaska i bebisens säng
    Vi värmde upp babykorgen som vår lilla tjej sov i de första månaderna. Lade i en vanlig varmvattenflaska i gummi fylld med kokhett vatten och la hennes filt över. När det var dags att lägga ner henne bytte vi bara ut flaskan mot henne.

2. Gör sängen mindre
    Vi rullade en tjock filt och lade som en hästsko i babykorgen för att korgen inte skulle kännas så stor för lilla tjejen.

Tjejen vaknade oftast inte med en gång när vi lade ner henne efter vi börjat med detta utan kunde sova tills hon var hungrig igen. Alltså allt mellan 1-4 timmar på den tiden... *ler*

Lite OT: Jag ammade vår tjej till söms i nästan 5 månader. Eventuella framtida syskon kommer jag nog inte göra likadant med utan försöka att skilja på mat och insomning lite tidigare.

Lycka till!

• antonias mamma
    Heeleena skrev 2008-04-09 20:45:12 följande:
    Trodde familjeliv var till för att få tips och råd.
    Jag har själv insett att så är tyvärr inte fallet. Detta är ett sk Diskussionsforum där man var vara nästan hur jävlig som helst - tyvärr. Det är väl alldeles självklart att din fråga var berättigad!
    (För övrigt är du välkommen till www.annawahlgren.com/forum om du vill hitta ett forum med vänligare stämning där alla hjälper alla :))
  • moltaz
    antonias mamma skrev 2008-04-10 07:15:34 följande:
    Jag har själv insett att så är tyvärr inte fallet. Detta är ett sk Diskussionsforum där man var vara nästan hur jävlig som helst - tyvärr. Det är väl alldeles självklart att din fråga var berättigad! (För övrigt är du välkommen till www.annawahlgren.com/forum om du vill hitta ett forum med vänligare stämning där alla hjälper alla :))
    Det får man INTE det är förbjudet att kränka andra enligt svenska lag, och att antyda att någon är mindre vetande är helt klart en kränkning som inte skall accepteras vare sig på en dataskärm eller i verkliga livet. Vissa anser sig dock i sin fulla rätt att uttrycka sig hur de vill bara för att det sitter i sin egen lilla värld bakom sin egen lilla dator och inte ser personen i ögonen, det är fortfaranad olagligt att behandla andra kränkande och respektlöst... Tråkigt att se!

Nu till dina bekymmer TS. Vattenflaska i sängen är en bra idé men jag använde rispåse som jag värmde i micron. Ett annat tips som kan vara värt att pröva är att lägga barnet i sin säng och sitta intill osh hålla handen hos barnet tills det somnat och sedan ersätta handen med t.ex snuttefilt gosdjur som luktar som du. Då får barnet kroppskontakt men inte med hela kroppen. Vår dotter var dock väldigt tjurig med att sova själv och hade dessutom kolik så hon sov mycket hos oss i sele. Det som slutligen började fungera bra när koliken gav med sig var att sova i vagnen, men det var en process att lära henne sova där, det tog någon vecka av illvrål och korta promenader tills hon lärt sig uppskatta vagnen men när hon väl gjorde det sov hon som en prinsessa i den på dagarna! 
  • Puffis

Jag kan bara hålla med Antonias mamma om VAGNEN! Min yngsta sov sina första 5 månader uteslutande i vagnen inne. Så lätt att bara vagna dem till sömns, eller om de råkas vakna till innan de egentligen ville vakna. Jag tycker att det märks efter ett tag att alla uppvak inte var bebisens "mening". Man brukar ju vakna flera gånger själv på natten utan att man vill gå upp för det. Vet man då inte riktigt hur man gör för att somna om -när man är så här liten vet man inte mycket om världen- så kan det vara skönt att få lite hjälp av en gungande vagn.

Lycka till och njut av din underbara bebis!

• Melly

antonias mamma skrev 2008-04-09 19:41:48 följande:

Ja, jag håller med. Den här tråden är ett bara ett exempel i raden bland många, på hurudant forum detta är. Jag kan inte förstå hur folk tillåts klampa in i trådar med en aggressiv, attackerande och negeativ inställning redan i sitt första inlägg. Varför ska man svara alls om man bara vill vara spydig? Tacka vet jag stämningen på mitt "hemmaforum" :)(Undras hur många minuter det tar nu innan nån kommer med ett bitchigt inlägg om att "Håll dig där då - vad gör du här om det är så skit?!)
    Antonias mamma du får ursäkta men jag upplever att su själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt på för Anna Wahlgrens metod. Men det är stor skillnad på FL och Anna Wahlgrens eget forum. På hennes forum tycker alla lika och det är inte välkommet att kritisera hennes metod. Men här på FL möts en massa olika åsikter. Om man inte klarar utav att folk tycker olika så är det ju ingen idé att skriva i ett diskussionsforum av den här typen.
  • Melly
    Heeleena skrev 2008-04-09 20:45:12 följande:
    Skrev detta inlägg igår, och var inte alls en tanke av att rent ut sagt få skit tillbaka! Min tanke var att få tips (och tack för de jag har fått!) om hur jag kunde få henne att sova själv? Med det menade jag att hon gärna får somna på mitt bröst, det är bland det bästa jag vet! Men jag behövde råd och hjälp hur hon sedan kunde ligga i sin säng och fortsätta sova?Mitt största problem har varit på nätterna, jag kan inte varje natt ligga på rygg, i lite sittläge med en bebis på bröstet genom hela nätterna! Ni vet själva att man behöver ligga i olika positioner under sömnen, det funkar inte att ligga alldeles stilla på rygg, iaf inte för mig! Men verkligen tack för er som väljer att hacka på en nybliven mamma. Trodde familjeliv var till för att få tips och råd.
    Egen säng tror jag är för tidigt att begära att hon ska sova i. Men prova att låta henne ligga bredvid dig istället för på dig. Tättintill dig alltså. Och du kan prova att sova utan bh oxå då kan hon lättare ta bröstet när hon vaknar. Och att då så känner hon att bröstet finns där så det kan göra att hon sover tryggare förhoppningsvis.
  • antonias mamma
    Melly skrev 2008-04-10 16:58:04 följande:
    antonias mamma skrev 2008-04-09 19:41:48 följande:
    Antonias mamma du får ursäkta men jag upplever att su själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt på för Anna Wahlgrens metod.
    Du får ursäkta men jag upplever att du själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt mot Anna Wahlgrens metod och FÖR samsovning, sjalbärande och att för evigt klistra sin fysiska närvaro på barnet.
    Och med din inställning till detta forum borde du väl då klara av att det finns andra åsikter också?

Nu handlade dock detta inte om det, utan om att vissa i den här tråden varit väldigt otrevliga mot TS. Anser du att jag hör till dem tycker jag du ska läsa tråden igen.
  • Melly

antonias mamma skrev 2008-04-10 17:27:55 följande:

Du får ursäkta men jag upplever att du själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt mot Anna Wahlgrens metod och FÖR samsovning, sjalbärande och att för evigt klistra sin fysiska närvaro på barnet. Och med din inställning till detta forum borde du väl då klara av att det finns andra åsikter också?Nu handlade dock detta inte om det, utan om att vissa i den här tråden varit väldigt otrevliga mot TS. Anser du att jag hör till dem tycker jag du ska läsa tråden igen.
    Men jag tycker inte att man ska "klistra sin fysiska närvaro på barnet". Utan att jag tycker att man ska lyssna på sitt barn och ge barnet så mycket närhet som sitt barn själv visar att det behöver. Man ska ju såklart inte tvinga barnet till att samsova eller bäras om barnet visar att det hellre ligger ensammet!

Mne problemet med Anna Wahlgrens metod är att även fast att barnet kanske signalerar att det behöver närhet så ska man neka barnet det och absolut ha barnet till att somna ensammet i sin egen säng (eller vagn).
  • 1977Maria Therese

Men bäbisar vill ju vara nära...Det blir bättre sen.... Varför ska ett spädbarn ligga själv? Man har med dem överallt .Glad Bara att njuta

• antonias mamma
    Melly skrev 2008-04-10 17:36:17 följande:
    Mne problemet med Anna Wahlgrens metod är att även fast att barnet kanske signalerar att det behöver närhet så ska man neka barnet det och absolut ha barnet till att somna ensammet i sin egen säng (eller vagn).
    Och hur vet du när ett barn signaler närhetsbehov? Hur kan du vara så säker på att du inte blandar ihop det med trötthet, hunger, förvirring eller annat? Det är ju bara en ursäkt du har!
Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!