• sazzia

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Under förlossningen som var väldigt lång dragen o fick ett STORT barn 5035g så sprack mitt klipp vilket ledde till Sfinkterruptur grad 4 o även en hel massa annat.

Jag har inte för en idag insett vad det faktiskt innebär (3mån)senare för att jag själv letat info på nätet.
    Jag fick aldrig nån information om vad som kan hända efter åt o att enligt studien jag läste drabbas många kvinnor av analinkontinens som främst visar sig som gaser mycket smärta vid samlag.

Mitt Sfinkterruptur o alla andra stygn har ännu inte läkt, pga infektion. Dom fick plocka bort 10stygn vilket lämnade ett öppet sår. Jag har nu tre månder senare fortfarande ont, fast såret är rätt litet. Jag känner av alla ärr o läkaren som gjorde op:en har slarvat. O läkaren jag går till nu anser att jag kan visst leva med det..

Jag har inte bara skämts som en hund att prata om saken men nu tänkte jag att jag ska ta mod till mig o skriva en tråd i hop om att finna andra som vart med om samma.
    Dom som aldrig fick den där fanastiska förlossningen o tiden efter. Min förlossning kanstades inte bara av en massa stygn min son fastnade med axlarn, fick andnings hjälp o hjärt massage när han väl var ute. Jag fick inte se han för en 4 timmar senare o ingen informerade oss om vad som hände o jag trodde min son dog dom första 30min efter förlossningen

Sen förlorade jag 2½liter blod, rullades in på operationen som syddes slarvigt o inte ren gjordes ordentligt som ledde till infektion dagen efter. O som gräddde på toppen fick jag veta att en normal förlossning vid ev flera barn inte ens är att tänka på för min del, jag har vart chokad, ledsen,frustrerad o arg för att dom nonchalerat mig när jag uttryckte att jag ville ha tillväxt ul för att det såg ut som att jag väntade tvillingar, allt hade kunnat avhjälpas tidigare om dom bara lyssnat på mig redan på MVC

Nu kliar ärren så man blir tokigt, jag har ont o är ömm även där det hunnit läka ihop, jag har fått rejälla problem med gaser o om jag blir nödig att göra numer 2 måste jag på en gång gå till toan för att jag inte klara av att hålla mig o det anser läkaren att jag kan leva ett ´normalt liv med, knipövningarna har inte hjälp mig ett jota (100st/dag)
    Så ni som råkat ut för det ni är inte ensamma o det är inget att skämmas för!!

Skriv gärna en rad eller två o berätta om hur du fick det o det gick efter åt? Tycker du att du fick den infon du behövde? Eller fick du fråga o leta dig fram till svaren som jag?

• Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
  • sazzia

Arien: Ja vi hade ju både mardrömms förlossningen, sen när sonen äntligen föddes andades han inte o fick hjärtmassage, men det jag tyckte var värrst som verkligen sitter i ännu är att vi lämnades att tro att han dött, för ingen sa någont åt oss. bara jag tänker påd et kan jag börjar gråta, det var hemskt!!
    Så jag tror att allt hade vart lite bättre efteråt om ddom bara informerat oss om läget

• Arien

Som tur är trodde jag aldrig att något var fel med vår dotter. Det är väl det enda positiva med de där timmarna efter förlossningen. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle varit om vi dessutom råkat ut för det.

• skånetös78

Usch vad jag lider med er när jag läser om er som inte ens fick upp bebisen på bröstet eller där de fick gå iväg med honom/henne fort!

Vår tjej fick apgarpoäng 5 när hon kom ut så hon var inte så pigg, men efter en liten stund fick hon komma till mig och hon fanns i rummet hela tiden medan de jobbade med henne!

Det jag tyckte var lite trist (är ju en småsak jämfört med det ni varit med om) var att vi aldrig fick in den efterlängtade smörgåsbrickan! Det kan jag sakna än idag..men som sagt så är det ju en rätt löjlig bagatell..huvudsaken var ju att vår tjej klarade sig bra!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • ElisabethG

SÅ GLAD ATT JAG HITTADE DENNA TRÅDEN !!!!
    Jag fick -98 en grad 3, slåss nu för snitt utan att lyckas. Ska genast läsa igenom hela tråden, så härligt att det finns andra :0)

• Marie Curie

Jag känner så igen det där med att timmarna efter förlossningen var en mardröm. Vi fick ändå "bara" vänta ca 3 timmar på OP. De timmarna var hemska trots att vår dotter mådde bra och var hos oss. Det kändes som om jag inte kunde ta till mig henne och vara glad förren allt var färdigt liksom.
    Efter OP fick jag ligga på uppvaket själv länge, utan bricka eller något av det man sett fram emot. Fick sedan veta att min man fått brickan ensam på förlossningsrummet, inte så kul för honom heller.

Det tog lååång tid innan jag ens kunde tänka på eller prata om detta utan att börja gråta. Fortfarande gör det så ont att tänka på och då har ju många här haft det mycket mycket värre.

En liten sak som jag vill tipsa om som hjälpt mig lite är att på min dotters 1:årsdag fixade min man en ny bricka till oss, med riktig champagne och jättefina smörgåsar. Kändes som att vi äntligen fick fira tillsammans och fick ett fint avslut på något sätt.

Sazzia: Tycker det låter fruktansvärt så som de behandlar dig, ett års väntetid när man har så mycket besvär är bara inte ok. Hoppas du kan få hjälp hos den privata gynekologen.

• emmizenma

Varför blir vissa sydda på operation och andra inte?

Läkaren sydde först ett par stygn och sedan sydde "min" BM-student(med övervak av BM) resten. Två timmar höll de på men jag fick ha sonen vid mig hela tiden men jag började skaka i kroppen efteråt så då fick sambon hålla honom sålänge.
    Jag fick bara nån bedövningsspray när de sydde, vissa stygn gjorde rätt ont.

• Mamma till två mirakel
    emmizenma skrev 2009-01-28 15:07:05 följande:
    Varför blir vissa sydda på operation och andra inte? Läkaren sydde först ett par stygn och sedan sydde "min" BM-student(med övervak av BM) resten. Två timmar höll de på men jag fick ha sonen vid mig hela tiden men jag började skaka i kroppen efteråt så då fick sambon hålla honom sålänge. Jag fick bara nån bedövningsspray när de sydde, vissa stygn gjorde rätt ont.
    Jag syddes nere på operations avdelningen,tog 1,5 timmar och jag var bedövad rejält från midjan och ner... känseln i benen kom tillbaka efter 6 timmar och jag hade kateter i ett dygn...
    (¯`°?.¸ ღ♥Adam min son & Isak min man ♥ღ ¸.?°´¯)
  • WimZy

Samma här.

Fick vänta 1,5 timme efter förlossningen innan dom opererade mig.

Nattfjärilinnan skrev 2009-01-28 15:32:52 följande:
    Jag syddes nere på operations avdelningen,tog 1,5 timmar och jag var bedövad rejält från midjan och ner... känseln i benen kom tillbaka efter 6 timmar och jag hade kateter i ett dygn...
  • WimZy

Men det är helt sjukt! Jag blir så ledsen för din skull. Kan du inte få en remiss till Danderyd i stockholm, så dom får kolla på dig? Du kan bo hos mig om du vill!

sazzia skrev 2009-01-28 12:18:41 följande:
    JOP: Jag bor i Kalix (norrbotten) men går hos en läkare i Sunderbyn (luleå 8mil sönder om kalix) alltså som läkaren sa till mig skulle jag få mäta muskelstyrkan hos en kirurg.Det finns inga kvinnokliniker varken i kalix eller luleå iaf. Tror inte att det finns i Piteå heller efter som att alla mindre orter här i kring inte ens har BB o gyn så tvivlar jag på att det skulle finnas. Det finns ju bara två BB i hela norrbotten, sunderbyn o gällivare.Jag hittade faktiskt en privat gyn i Luleå, ringde dit idag o lyckades gnälla mig till en tid 18/2 annars hade dom inget för en slutet av Mars. Gynekologen är en kvinna så förhoppningsvis får man lite mera förståelse då.Annars får jag väl åka ner till sthlm, vet bara inte hur länge man orkar hålla på o strida med dom, förhoppningsvis tills man blir nöjd.
  • jop

Nattfjärilinnan skrev 2009-01-28 15:32:52 följande:

[/citat]

Samma för mig! Men jag fick vänta rätt många timmar innan jag blev opererad eftersom dom ville att svullnaden skulle lägga sig lite.

Kändes som jag var med i Cityakuten när dom rullade in mig i operationssalen där det stod minst 10 grönklädda och väntade på mig (fast då var flera studenter alltså...). Trodde jag skulle svimma när jag låg där med benen i vädret, hade inte ätit på mååånga timmar, men dom hade en person som pratade med mig hela tiden så jag inte skulle tuppa av.
    skånetös78 skrev 2009-01-28 13:35:13 följande:
    [citat]
    jag tyckte var lite trist (är ju en småsak jämfört med det ni varit med om) var att vi aldrig fick in den efterlängtade smörgåsbrickan!
    Ååååh, det känner jag verkligen igen mig i! Låg på BB och GRÄT över den där jävla brickan som jag aldrig fick. Ingen stor sak såhär i efterhand men den har ett rätt stort symbolvärde, liksom, "grattis! du har fött ett barn och allt gick bara bra!".
Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera