• sazzia

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Under förlossningen som var väldigt lång dragen o fick ett STORT barn 5035g så sprack mitt klipp vilket ledde till Sfinkterruptur grad 4 o även en hel massa annat.

Jag har inte för en idag insett vad det faktiskt innebär (3mån)senare för att jag själv letat info på nätet.
    Jag fick aldrig nån information om vad som kan hända efter åt o att enligt studien jag läste drabbas många kvinnor av analinkontinens som främst visar sig som gaser mycket smärta vid samlag.

Mitt Sfinkterruptur o alla andra stygn har ännu inte läkt, pga infektion. Dom fick plocka bort 10stygn vilket lämnade ett öppet sår. Jag har nu tre månder senare fortfarande ont, fast såret är rätt litet. Jag känner av alla ärr o läkaren som gjorde op:en har slarvat. O läkaren jag går till nu anser att jag kan visst leva med det..

Jag har inte bara skämts som en hund att prata om saken men nu tänkte jag att jag ska ta mod till mig o skriva en tråd i hop om att finna andra som vart med om samma.
    Dom som aldrig fick den där fanastiska förlossningen o tiden efter. Min förlossning kanstades inte bara av en massa stygn min son fastnade med axlarn, fick andnings hjälp o hjärt massage när han väl var ute. Jag fick inte se han för en 4 timmar senare o ingen informerade oss om vad som hände o jag trodde min son dog dom första 30min efter förlossningen

Sen förlorade jag 2½liter blod, rullades in på operationen som syddes slarvigt o inte ren gjordes ordentligt som ledde till infektion dagen efter. O som gräddde på toppen fick jag veta att en normal förlossning vid ev flera barn inte ens är att tänka på för min del, jag har vart chokad, ledsen,frustrerad o arg för att dom nonchalerat mig när jag uttryckte att jag ville ha tillväxt ul för att det såg ut som att jag väntade tvillingar, allt hade kunnat avhjälpas tidigare om dom bara lyssnat på mig redan på MVC

Nu kliar ärren så man blir tokigt, jag har ont o är ömm även där det hunnit läka ihop, jag har fått rejälla problem med gaser o om jag blir nödig att göra numer 2 måste jag på en gång gå till toan för att jag inte klara av att hålla mig o det anser läkaren att jag kan leva ett ´normalt liv med, knipövningarna har inte hjälp mig ett jota (100st/dag)
    Så ni som råkat ut för det ni är inte ensamma o det är inget att skämmas för!!

Skriv gärna en rad eller två o berätta om hur du fick det o det gick efter åt? Tycker du att du fick den infon du behövde? Eller fick du fråga o leta dig fram till svaren som jag?

• Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
  • t h o w e
    Madge skrev 2009-02-03 17:47:48 följande:
    skånetös78 skrev 2009-02-03 17:21:41 följande: Fick en grad 3 och blev kallad inom 4-6 månader.
    men.. skumt alltså..
    Jag fick också en grad 3.. och jag har inte ens fått gå på efterkontroll.. Konstigt att det kan vara så olika..
  • Arien

skånetös78 skrev 2009-02-03 17:20:48 följande:

Hoppas det blir helt bra snart!Jag har också en pytteliten flik som är väldigt öm, är det avancerat att ta bort en sån? Jag ska nog snart på återkontroll på kk men det är kanske inte något de kan ordna sådär på en gång?
    Jag hade också en flik kvar, den var liten men ömmade väldigt mycket. Jag gick till den läkare som är knuten till min MVC och han klippte helt enkelt bort den där. Det gick på en sekund. Gjorde rätt ont men redan när jag gick därifrån kändes det bättre än innan.
  • Arien

skånetös78 skrev 2009-02-03 17:21:41 följande:

Slänger ut en fråga här! Ni som varit på kk för återkontroll, när fick ni er kallelse? Min dotter är 3 mån snart och jag har inte fått kallelse ännu..
    Jag födde på Södersjukhuset i Stockholm och där har de rutinmässig kontroll på alla som fått en total sfinkter efter sex månader. I min journal hade läkaren som sydde sen skrivit att hon ville träffa mig efter två månader, men det glömdes bort. Nu ska jag dit efter tre månader i stället.
  • Madge

t h o w e skrev 2009-02-03 17:53:46 följande:

men.. skumt alltså.. Jag fick också en grad 3.. och jag har inte ens fått gå på efterkontroll.. Konstigt att det kan vara så olika..
    Jag fick både på den vanliga efterkontrollen och sen på en läkarkontroll. Det är väl olika i olika landsting. Fattade inte förrän efter typ 3 månader att jag fått en grad 3...
  • t h o w e
    Madge skrev 2009-02-03 21:57:22 följande:
    t h o w e skrev 2009-02-03 17:53:46 följande: Jag fick både på den vanliga efterkontrollen och sen på en läkarkontroll. Det är väl olika i olika landsting. Fattade inte förrän efter typ 3 månader att jag fått en grad 3...
    hmm. skumt att det kan skilja så mycket..
  • emmizenma

Jag har inte heller vart på någon kontroll.
    BM frågade mig om jag ville göra undersökning på efterkontrollen men sa att jag inte behövde om jag inte ville eftersom att jag inte hade några besvär.
    Konstigt att de inte följer upp det mer inte minst för att de ska kunna utvärdera och föra statistik över vilka komplikationer som kan bli så att de kan forska/jobba vidare på att försöka motverka dessa skador i förlossningsvården!

• WimZy

Tack, hoppas jag också!

Känner bara av stygnen litegrann idag. Har inte det minsta ont alls. Har inte kikat hur det ser ut ännu. Allt gick fort. Blev sövd för att jag bad om det och från det jag somnade till det jag vaknade, så gick det exakt 30 min. Dom var hur gulliga som helst på dagkirurgin på Danderyds sjukhus och jag blev opererad av överläkaren för avdelningen.

Har fått remiss för att göra det här, så jag vet inte riktigt som det är ngt dom kan åtgärda på efterkontrollen. Fick vänta två månader på den här tiden, men den 13 feb är det ett år sedan jag födde.

skånetös78 skrev 2009-02-03 17:20:48 följande:
    Hoppas det blir helt bra snart!Jag har också en pytteliten flik som är väldigt öm, är det avancerat att ta bort en sån? Jag ska nog snart på återkontroll på kk men det är kanske inte något de kan ordna sådär på en gång?
  • skånetös78

Thowe: Fick du en total sfinkter grad 3 eller "bara" en partiell sfinkter grad 3?
     Det är där skillnaden brukar ligga, har man "bara" fått den partiella så brukar de inte kalla en till efterkontroll, iallafall inte här i Lund men det kanske kan skilja sig iofs!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • t h o w e
    skånetös78 skrev 2009-02-04 17:09:29 följande:
    Thowe: Fick du en total sfinkter grad 3 eller "bara" en partiell sfinkter grad 3? Det är där skillnaden brukar ligga, har man "bara" fått den partiella så brukar de inte kalla en till efterkontroll, iallafall inte här i Lund men det kanske kan skilja sig iofs!
    jag fick en partiell sfinkter grad 3.. vad betyder partiell? =/
  • Arien

t h o w e skrev 2009-02-04 18:46:55 följande:

jag fick en partiell sfinkter grad 3.. vad betyder partiell? =/
    Partiell=del av, delvis. Till skillnad mot total som betyder hela. Det är förmodligen det som är skillnaden. Här kallar man bara till efterkontroll om man fått en total sfinkter.
Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera